به گزارش روز شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک رییس، معاونان و مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: اگر به موضوعات پیش روی هر سازمان نظم دهیم، بازده و کارایی آن سازمان افزایش مییابد. در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تحرک و پویایی خوبی وجود دارد و همکاران ما در سازمان و در سطح کشور بسیار سختکوش، پرتلاش و مسئولیتپذیر هستند.
وی با یادآوری به اینکه بهطورقطع هر سازمانی در پی خوب کار کردن و تشویق و تحسین قرار گرفتن است، تصریح کرد: اگر شاخص معتبری در مورد عملکرد خوب یک سازمان ارایه دهیم، باید به میزان درست بودن کارهای انجام شده در سازمان اشاره کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: در فرهنگ مدیریتی و دینی ما انجام کار بهتنهایی اهمیتی ندارد بلکه درست بودن انجام کار بسیار با اهمیت است و باید قبل از گزارش دهی در مورد کمیت کار در یک سازمان به مسئله درست بودن یا نادرست بودن انجام آن کار در سازمان بیندیشیم تا مطمئن شویم کار بیهوده انجام نمیدهیم.
وزیر آموزشوپرورش یکی از راههای اطمینان از انجام درستکار در یک سازمان را مطابقت کار انجام شده با مأموریت آن سازمان دانست و گفت: هر سازمان و تشکیلاتی دارای مأموریت و فلسفه وجودی است که بهواسطه آنها ایجاد شده است. با این تعریف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای تأمین دسترسی عادلانه و باکیفیت دانش آموزان به فضاهای آموزشی در سراسر کشور تاسیس شده است؛ بنابراین باید اقدامات و فعالیتهای این سازمان در راستای تامین این هدف در کشور باشد.
حاجی میرزایی گفت: دومین معیار سنجش کار و فعالیت درست سازمان این است که فعالیتهای سازمان در چارچوب چشم اندازها باشد، یعنی باید سازمان فعالیتها و کارهایی را که بتواند چشم انداز مجموعه را تحقق بخشد، انجام دهد و به طور مشخص هدف را تعیین کرده و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کند نه اینکه کار را انجام دهد و هرجا کار تمام شد آن نقطه را به عنوان نقطه هدف مشخص کند.
وی فهم مدیران در تفکیک مدیریت کردن و مدیریت شدن در سازمان را بسیار مهم دانست و افزود: مدیریت کردن یعنی دخالت، تغییر جهت و اصلاح در امور جاری سازمان و برنامه ریزی برای انجام درست فعالیتها و کارهایی که در سازمان به آن میپردازیم؛ در حالی که مدیریت شدن زمانی اتفاق میافتد که مدیر تنها به عنوان ناظر در سازمان ظاهر میشود و تغییر و اصلاح برای مدیر اهمیتی ندارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور هر مدیر باید معنادار باشد و بتواند تشخیص دهد که در دوران مدیریتی خود تا چه اندازه توانسته ماموریت سازمان را پیش ببرد تا چه حد در حل مسائل سازمان موثر افتاده است و اثر وجودی شخص در هر دوره از مدیریتش چقدر بوده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: سومین نکته در میزان تشخیص انجام درست یا نادرست فعالیتها و کارهای یک سازمان، تطابق کار انجام شده با ارزشهای درونی آن سازمان است. هر سازمان یا مجموعه باید چارچوبهای مشخص و قابل تعریفی داشته باشد که به راحتی تغییر نکند و فعالیتهای سازمان در قالب آن چارچوب انجام پذیرید تا با هیجانات و جریانات بیرونی به راحتی منحرف نشود.
وی گفت: اگر بخواهیم بر اساس این تعاریف برای سازمان نوسازی برنامه ریزی کنیم، باید چارچوب و ماموریت سازمان را مشخص کنیم و سپس بگوییم؛ استراتژی سازمان برای حرکت در مسیر ماموریت سازمان چیست و اولویتها و توزیع اعتبارات براساس اهداف سازمان مشخص شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید نقشه ملی برای کل کشور داشته باشیم که نشان دهد تا چه میزان میخواهیم در نقاط مختلف کشور اثر بگذاریم و این اثرگذاری و انتخاب مسیر تا چه حد دسترسی عادلانه را به فضای آموزشی برای دانش آموزان سراسر کشور فراهم میکند.
وی با یادآوری اینکه قطعاً باید تمام دانش آموزان از آموزشهای لازم بهره ببرند، تصریح کرد: باید استراتژیهای سازمان نوسازی را به سمتی هدایت کنیم که کار درست را با اولویتهای روشن به پایان برسانیم. همچنین، با اندیشه عمیق و ساختارمند و بهکارگیری تمام خلاقیتها، انحرافها و نیازهای سازمان را مشخص کنیم.
حاجی میرزایی گفت: باید اولویتهای هر استان، شهرستان، بخش و روستا را پیدا کنیم و سپس خیرین را برای حل مسائل مربوطه و امور خیریه با توجه به اولویت و نیاز مناطق هدایت کنیم و بر اساس نیازهای مشخصشده به خیرین الگو دهیم و مشارکت آنها را به نحو مناسب و سنجیده به مدارس هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه مشارکت در نوسازی مدارس یک نیاز حیاتی است، گفت: فرهنگ جامعه و پتانسیل مردم در زمینه مشارکت بسیار عالی است و میتوانیم ظرفیتهای مهمی را در این زمینه ایجاد کرده و به دستاوردهای خوبی برسیم.
وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح آجر به آجر را یکی از نمونه مشارکتهای اساسی جامعه در مدرسهسازی دانست و گفت: هدف از طرح آجر به آجر مشارکت مردمی در ساخت مدرسه و احساس مسئولیت عموم جامعه نسبت به مدرسهسازی است که این هدف بسیار مهمی است.
حاجی میرزایی گفت: در حال حاضر یکی از استراتژیهایی که میتوان برای سازمان تعیین کرد، مولدسازی داراییها و ظرفیتهای آموزشوپرورش است و این موضوع باهمت مدیران و کارکنان سازمان نوسازی مدارس قابلحل خواهد بود.
وی با بیان اینکه به همراه سایر وزارتخانهها اجزای یک کل هستیم، گفت: انجام کار درست مشروط بر این است که در داخل وزارتخانه با استانها و در خارج از وزارتخانه و با وزارتخانههای دیگر به حداکثر هماهنگی و همکاری در انجام کار برسیم.
به گزارش ایرنا، طرح آجر به آجر یکی از ۲۵ طرح تحولی وزارت آموزش و پرورش است که به این واسطه هر کس می تواند حتی با خرید یک آجر در مدرسه سازی سهیم شود.
نظر شما