۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84102798
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی به پیروزی بایدن

تهران – ایرنا – شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی فلسطینی و اسلامی با انتشار بیانیه و توئیت‌هایی به پیروزی «جو بایدن» در انتخابات سوم نوامبر آمریکا (سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹) واکنش نشان دادند.

در انتخابات آمریکا جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری این کشورانتخاب شد و خانم «کامالا هَریس» نیز به عنوان نخستین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود رقابت کرد و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوری خواه برگزیده شد.

تشکیلات خودگردان

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به پیروزی جو بایدن ضمن تبریک به وی ابراز امیدواری کرد همکاری دو طرف در این دوره ادامه داشته باشد.

عباس همچنین از رییس جمهوری جدید آمریکا خواست پایتخت این کشور که از سوی دونالد ترامپ به قدس انتقال داده شده است را دوباره به تل آویو برگرداند.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)  نیز در واکنش به پیروزی بایدن گفت که واشنگتن پس از رهایی از شر دونالد ترامپ برای بازیابی توازن اخلاقی خود به درمان ترامپیسم نیاز دارد.

«حنان عشراوی» در حساب توئیتر خود نوشت که جهان نیز باید نفس بکشد؛.ترامپیسم باید به دقت بررسی شود تا توازن انسانی، اخلاقی و قانونی در داخل و خارج آمریکا برقرار شود.

او گفت که اکنون زمان تصحیح مسیر است و آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و با مساله فلسطین بر اساس قوانین مشروع بین‌المللی، برابری و عدالت و نه تأمین منافع گروه‌های فشار وابسته به اسرائیل برخورد کند.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت که هیچ چیز بدتر از دوران ترامپ نبود و نجات از ترامپ یک دستاورد است.

«نبیل شعث» افزود که هیچ چیز بدتر از ترامپ نبود؛ هر فرد دیگری بهتر از اوست.

جنبش جهاد اسلامی 

جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که این جنبش نه روی انتخابات آمریکا حساب می کند و نه روی تغییر در سیاست های واشنگتن در قبال آرمان فلسطین شرط می بندد.

داوود شهاب، سخنگوی این جنبش به خبرگزاری آناتولی گفت که فلسطین با دولت های پی در پی آمریکا تجربه های تلخی داشته است.

وی ادامه داد که آمریکا پیشینه طولانی جانبداری از اسرائیل و دشمنی با فلسطین دارد. اگر آمریکا بخواهد تاریخ سیاه خود را در روابط با  اعراب و اسلام به ویژه ملت فلسطین پاک کند، اقدام های فراوانی برای انجام آن لازم است.

وی بیان کرد که فلسطینی ها انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام دروغین قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و وادار کردن کشورهای عربی به توافق نامه های صلح وعادی سازی روابط با این رژیم را فراموش نخواهند کرد.

حماس

رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در بیانیه ای از بایدن خواست که از طرح معامله قرن و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل عقب نشینی کند.

«اسماعیل هنیه» در این بیانیه نوشت که ما از بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب می خواهیم که از طرح معامله قرن عقب نشینی و تصمیم اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را لغو کند.

هنیه همچنین از بایدن خواست که موضع و روند ناعادلانه تاریخی آمریکا در قبال ملت فلسطین را اصلاح کند.

«سامی ابوزهری»، سخنگوی حماس نیز از پایان کار «ترامپ جنایتکار» ابراز خرسندی و تأکید کرد که درباره بایدن براساس عملکردش درقبال مساله فلسطین داوری خواهد شد.

اخوان المسلمین

گروه اخوان المسلمین هم در بیانیه‌ای انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری ایالات متحده را به وی و ملت آمریکا و ملت‌های جهان تبریک گفت.
در این بیانیه که «ابراهیم منیر»، معاون رهبر اخوان المسلمین آن را امضا کرده تاکید شده است که گروه اخوان روند انتخابات آمریکا را که به انتخاب جو بایدن منتهی شده ارج می‌نهد.
بیانیه افزوده که این انتخاب نشان می‌دهد که ملت آمریکا همچنان توانایی تحمیل اراده خود را دارد.
در این بیانیه برای بایدن و ملت آمریکا و همه ملت‌های جهان «ادامه زیست عزتمندانه در سایه اصول دموکراسی و عدالت و آزادی و احترام به حقوق بشر» آرزو شده است.
اخوان المسلمین در بیانیه خود تاکید کرده که زمان آن فرا رسیده که دولت جدید آمریکا در سیاست حمایت از دیکتاتورها و دفاع از نقض حقوق ملت‌ها توسط مستبدان جهان تجدید نظر کند.

این بیانیه افزوده که هر سیاستی که در آن ملت‌ها و انتخاب آزاد آنان نادیده گرفته شود وبه برقراری روابط با نهادهای مستبد حاکم بسنده شود انتخابی غلط و ایستادن در سمت و سوی اشتباه تاریخ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha