۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۳۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84099989
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

بیم و امید در نگاه فلسطینیان به انتخابات آمریکا

۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۳۲
کد خبر: 84099989
بیم و امید در نگاه فلسطینیان به انتخابات آمریکا

تهران - ایرنا-مردم فلسطین از جمله طرف هایی هستند که طی چهار سال گذشته بیشترین آسیب را از سوی دولت «دونالد ترامپ» به دلیل حمایت های یکجانبه از رژیم صهیونیستی متحمل شدند. آنها اکنون با بیم و امید به نتایج انتخابات آمریکا و سرنوشت رقابت ترامپ و بایدن چشم دوخته اند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی «الخلیج آنلاین» روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «فلسطینی‌ها از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه انتظاری دارند» نوشت: فلسطینی‌ها اکنون بر روی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای تصدی رئیس جمهور آمریکا برای متوقف کردن طرح از بین بردن مساله فلسطین به دست ترامپ و متوقف کردن تصمیمات تکان دهنده تر، حساب می‌کنند. 

به نوشته الخلیج آنلاین، برجسته‌ترین و دردناک‌ترین تصمیمی که ترامپ در خصوص فلسطینی‌ها و اعراب اتخاذ کرد به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و تصمیم انتقال سفارت آمریکا از «تل آویو» به قدس  در دسامبر ۲۰۱۷ توسط دولت او بود. 

یک تصمیم سیاسی دیگر دولت ترامپ بستن دفتر نمایندگی سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) در واشنگتن همراه با بلوکه کردن  ۱۲۵ میلیون دلار تخصیص یافته به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) بود. 

در ۱۴ می ۲۰۱۸، در میان اعتراض فلسطینی‌ها،  اعراب، کشورهای اسلامی و بین الملل،  آمریکا سفارت جدید خود در سرزمین‌های اشغالی را از «تل آویو» به قدس انتقال داد. 

از جمله تصمیمات تکان دهنده دیگر دولت ترامپ علیه فلسطینی‌ها و جامعه جهانی، اعلامیه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن دیگر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین را مغایر با قوانین بین المللی نمی داند، بود. 

برخی فلسطینی‌ها معتقدند که بایدن  با مساله فلسطین در سطح بین المللی با تعادل برخورد می‌کند و شاید آسیب‌های ناشی از دولت ترامپ را کاهش دهد در حالی که به اعتقاد برخی دیگر، وی هیچ یک از تصمیمات رئیس جمهوری قبلی را لغو نخواهد کرد. 

 «ابراهیم ابراش» نویسنده حوزه فلسطین و کارشناس سیاسی، معتقد است که آمریکا، یک کشور نهادگراست و راهبردهای اصلی سیاست داخلی و سیاست خارجی آن نهادینه شده است. 

وی به خلیج آنلاین گفت:  توانایی رئیس جمهوری برای تغییر این سیاست‌ها محدود است بنابراین مواضع اخیر ترامپ از استراتژی روسای پیشین آمریکا خارج نشد ضمن اینکه «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین نیز چیزی به فلسطینی‌ها نداد.  

ابراش معتقد است که در صورت پیروزی رسمی بایدن در انتخابات آمریکا، او فقط تاکتیک‌ها، سبک و لحن سیاسی را تغییر خواهد داد اما استراتژی عمقی واشنگتن که حامی رژیم "اسرائیل" است باقی خواهد ماند. 

به گفته این کارشناس سیاسی فلسطین، بایدن موضوعات سیاسی را که ترامپ در پیش گرفته است تغییر نخواهد داد و وی از گزینه قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر عقب نشینی نخواهد کرد و همچنین از کشورهایی که با این رژیم عادی‌سازی روابط برقرار کرده‌اند،   حمایت و آن‌ها را به ادامه این کار تشویق خواهد کرد. 

ابراش درباره آنچه بایدن به فلسطینی‌ها ارائه خواهد داد، اظهار داشت:  وی مشوق‌هایی به تشکیلات خودگردان فلسطین مانند بازگرداندن وجوهی که ترامپ آن‌ها را مسدود کرده بود با هدف بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکره با رژیم اسرائیل ارائه خواهد داد و در این راستا تلاش خواهد کرد. 

وی با اعتقاد به اینکه بایدن نمی‌تواند تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن را لغو کند، افزود: او تنها می‌تواند اجرای این تصمیم را به تعویق ‌اندازد. 

به نوشته این پایگاه اطلاع رسانی، مرکز اطلس مطالعات اسرائیلی نیز تایید می‌کند که رهبران فلسطین در رام الله امید زیادی به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن دارند. 

این مرکز همانند ابراش معتقد است که بایدن قادر به تشکیل کشور فلسطین یا ایجاد یک توافق نامه صلح دائمی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نیست و این حقیقتی است که فلسطینی‌ها باید بدانند.  

آنچه باید در ریاست جمهوری بایدن مورد توجه فلسطینی‌ها قرار گیرد اینکه بایدن می‌تواند با یک جانبه گرایی اسرائیل در ضمیمه کردن هر قسمت از کرانه باختری و فعالیت شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی مخالفت کند و با حمایت از راه حل دو کشور به رژیم اشغالگر هشدار دهد که آمریکا قادر به محافظت از آن بدون صلح نخواهد بود. 

مرکز اطلس مطالعات اسرائیلی همچنین تصریح کرد که سیاست بایدن با سیاست‌های اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا تفاوتی ندارد بنابراین رهبران فلسطینی باید به یاد داشته باشند که با وجود اختلاف فاحش در سیاست‌های بین ترامپ و بایدن، مواضع سیاسی بایدن بر اعمال فشار به رژیم اسرائیل برای موافقت با تشکیل کشور فلسطین که حداقل خواسته‌های فلسطینیان را برآورده می‌کند، نیست. 

این موسسه مطالعاتی همچنین پیش بینی می‌کند که بایدن در روابط با فلسطینی‌ها یکسری اقدامات مختلف اصلاحاتی از جمله یافتن راهی برای بازگشایی دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن، بازگرداندن کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین، تعهدات خود نسبت به UNRWA و شاید بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را انجام دهد.  

الخیلج آنلاین بدون ذکر نام موسسه ادامه داد: یک موسسه مطالعاتی دیگر که در واشنگتن مستقر است در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه ۴ نوامبر) منتشر کرد گزارش داد که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای عادی‌سازی روابط با آمریکا در صورت پیروزی بایدن مشتاق است زیرا وی فرصتی را برای از سرگیری روند صلح در بایدن می‌بیند. 

به گفته ناظران سیاسی فلسطینی،  عباس در حال ارزیابی پیروزی بایدن در انتخابات فعلی آمریکا است زیرا وی انتخابات فلسطین را تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا به تاخیر انداخت و در حال پایان دادن به اختلاف‌ها و آشتی با جنبش حماس است.  

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا نیز در گزارشی که روز پنجشنبه هفته گذشته (۲۹ اکتبر) منتشر کرد نوشت که رهبران فلسطینی بر روی پیروزی بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حساب باز کرده‌اند و آن‌ها نمی‌خواهند درباره دوره دوم رئیس جمهور ترامپ فکر کنند زیرا پایان رئیس جمهوری وی می‌تواند آبروی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را حفظ و درد و رنج اقتصادی فلسطینی‌ها را که در دوره ریاست جمهوری ترامپ افزایش یافت، کاهش دهد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha