۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84106408
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات نظامی توکیو و واشنگتن همچنان بدون نتیجه

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 84106408
مذاکرات نظامی توکیو و واشنگتن همچنان بدون نتیجه

تهران- ایرنا- مقامات نظامی توکیو و واشنگتن به رغم ۲ روز گفت و گو و مذاکره، بار دیگر نتوانستند در مورد تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن به توافق برسند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری "کیودو"ی ژاپن روز چهارشنبه گزارش کرد این مذاکرات از روز دوشنبه در واشنگتن آغاز شده و تا کنون به نتیجه خاصی نرسیده است.

آمریکا داری ۵۵ هزار نیروی نظامی در ژاپن است و مهلت تقسیم هزینه ها میان دو کشور در تاریخ ۱۱ اسفند سال جاری تمام می شود لذا دو کشور باید برای نحوه پرداخت استقرار این تعداد نیروی نظامی از ۱۱ اسفند به بعد به توافق جدید برسند.

دو طرف در این مذاکرات اعلام کردند هزینه های پرداخت شده توسط ژاپن «نقش مهمی در تضمین فعالیت های روان و موثر»  نیروهای ایالات متحده در این کشور داشته است و اهمیت «همبستگی قوی» میان دو کشور را نشان می دهد.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده، اتحاد واشنگتن - توکیو را به صورت یک طرفه مورد انتقاد قرار داده و اظهار کرده بود ژاپن باید کمک بیشتری کند، ناظران سیاسی معتقدند که  «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب، فشار خود را به توکیو در مورد افزایش هزینه ها کاهش می دهد زیرا او بیشتر به دنبال همکاری با متحدانش است.

از آنجایی که ژاپن قصد دارد پیش نویس بودجه اولیه خود برای سال مالی ۲۰۲۱ را تا پایان دسامبر /۱۱ دی ۱۳۹۹ / به پایان برساند، دو کشور ممکن است به جای توافق ۵ ساله معمول، یک قرارداد یک ساله امضا کنند.

یک مقام ارشد دولت ژاپن گفت: با توجه به اینکه دولت در آمریکا به بایدن منتقل خواهد شد، بعید است ما به یک توافق ۵ سال کامل برسیم.

ژاپن سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ین (۱.۹ میلیارد دلار) به آمریکا پرداخت می کند که این پرداخت شامل هزینه های ساخت پایگاه و همچنین هزینه های مربوط به جابجایی تمرینات آموزشی در خارج از مناطق پرجمعیت است.

پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که در سال ۱۹۶۰ میلادی به امضا رسید و به نوعی اساس اتحاد دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل می‌دهد امسال ۶۰ ساله شده است.

براساس این پیمان امنیتی پس از جنگ، نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه دارند به شرایط احتمالی منطقه پاسخ دهند و همچنین به این کشور در برابر حمله مسلحانه کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha