پاسخ به ابهامات و نقدهای جشنواره استانی تئاتر
بازبینی سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران به دلیل محدودیت های کرونایی با پخش فیلم نمایش ها انجام شد.

ساری - ایرنا - شیوه اجرای سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران و آثار برگزیده بخش نهایی در حالی مورد انتقاد برخی هنرمندان تئاتر است که از نظر دبیر جشنواره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران، همه اقدامات با نظارت شورای سیاست‌گذاری انجام می‌شود و امکان اعمال نظر شخصی از سوی دبیر یا مسئول دیگر وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، اختلاف‌نظر درباره مسائل مرتبط با جشنواره‌ها و بویژه نتایج مراحل مختلف آن معمولا یکی از بخش‌های جدانشدنی جشنواره‌ها از جمله در ایران به شمار می‌آید. این موضوع را می‌توان در جشنواره‌های متعدد مشاهده کرد که همیشه عده‌ای منتقد نتایج رقم خورده هستند و بر این باورند که در داوری‌ها یا برنامه‌ریزی‌ها سلیقه شخصی اعمال می‌شود. کما این که در برخی از جشنواره‌ها واقعا چنین اتفاقی هم می‌افتد. اما به اعتقاد برخی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری، نمی‌توان همه جشنواره‌ها را شخص‌محور دانست و بسیاری از جشنواره‌های هنری معتبر با نظر شورایی و بر اساس شیوه‌نامه‌های تدوین شده و ابلاغی برگزار می‌شوند.

طی روزهای اخیر و به موازات برنامه‌ریزی برای برگزاری سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران با محدودیت‌های کرونایی، انتقادهایی از سوی برخی چهره‌های تئاتری استان به روند برگزاری جشنواره مطرح شده که عمده آن‌ها متوجه دبیر این جشنواره است.

اعمال نظر شخصی ممکن نیست

 از نگاه برخی منتقدان جشنواره تئاتر مازندران، فرآیندهای اجرایی این جشنواره شخص‌محور است و دبیر این رویداد که پارسال نیز دبیری سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران را به عهده داشت بر اساس برداشت‌ها و تصمیم‌های شخصی برنامه‌ریزی‌های جشنواره را انجام می‌دهد.

 اما دبیر جشنواره که ریاست انجمن هنرهای نمایشی مازندران را هم به عهده دارد، انتقادهای مطرح شده را نادرست می‌داند و معتقد است که با توجه به نظارت همه‌جانبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاست‌گذاری بر همه اجزای جشنواره تئاتر بر اساس شیوه‌نامه برگزاری جشنواره‌های استانی، امکان اعمال نظرهای شخصی در این رویداد برای دبیر چه در این دوره و چه در دوره‌های دیگر وجود ندارد.

یاسر محمودی برنتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره انتقادهای مطرح شده پیرامون این جشنواره از سوی بعضی هنرمندان و انتشار این انتقادها در برخی گروه‌های فضای مجازی گفت: پذیرای انتقادهای اثرگذار از سوی هنرمندان گرامی تئاتر مازندران هستیم. اما برخی انتقادها پایه مشخصی ندارند و صرفا بر اساس گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شوند. مثلا بیان این موضوع که دبیر جشنواره تئاتر مازندران در جزئیات جشنواره دخالت می‌کند، زیر سئوال بردن شیوه‌نامه موجود و همچنین روند نظارتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این رویداد است.

مدیریت شورایی

وی می‌افزاید: در شیوه‌نامه ارسالی از سوی مرکز هنرهای نمایشی، برای برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر، ابتدا باید شورای سیاست‌گذاری با عضویت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری مدیرکل، کارشناس مسئول واحد هنرهای نمایشی اداره کل و مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر، یک پیشکسوت به تشخیص مدیرکل و دو نفر از اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان شامل رئیس انجمن و یکی از اعضا تشکیل شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران خاطرنشان کرد: نگاهی به ترکیب شورای سیاست‌گذاری نشان می‌دهد که با احتساب یک پیشکسوت معرفی شده توسط مدیرکل، از این ۶ نفر چهار نفر توسط اداره کل معرفی می‌شوند. این شورا نیز موظف است که دبیر جشنواره را انتخاب کند و دبیر هم تمام اقدامات را باید با نظر شورای سیاست‌گذاری انجام دهد. امسال در جلسه انتخاب دبیر، محمد فضلی از چهره‌های شاخص تئاتر استان که سابقه زیادی در امور اجرایی جشنواره استانی تئاتر دارد نیز حضور داشت.

محمودی اظهار داشت: دبیر انتخاب شده بر اساس شیوه‌نامه ارائه شده فراخوان را به شورای سیاست‌گذاری ارائه می‌کند تا پس از بررسی به تأیید اعضا برسد و در مرحله بعد داوران پیشنهادی مرحله انتخاب را به اعضای شورای سیاستگذاری معرفی می‌کند تا از بین ۱۰ گزینه پیشنهادی، داوران مرحله اول با نظر شورای سیاستگذاری انتخاب شوند.

وی به افزایش تعداد داوران مرحله انتخاب در جشنواره سی‌ودوم تئاتر مازندران هم اشاره کرد و افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته که سه داور در مرحله انتخاب داشتیم، پیشنهاد شد که ۵ داور داشته باشیم تا حاشیه‌ها کمتر شود. این پیشنهاد در شورای سیاستگذاری پذیرفته شد و پنج چهره مستقل و اثرگذار تئاتر استان عضو هیأت انتخاب شدند. حتی شورای سیاستگذاری پیشنهاد کرد که یک داور از خارج استان دعوت شود که به همین دلیل آقای یوسف فخرایی پس از مشورت مدیرکل با مشاورانش به هیأت انتخاب پیوست که با توجه به پیشینه و تجربه‌ ایشان، پیشنهاد و انتخاب بسیار خوبی هم بود.

نظارت چندلایه

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران با بیان این که تمام تصمیم‌های دبیر جشنواره توسط شورای سیاست‌گذاری و ناظران جشنواره رصد و بررسی می‌شود، گفت: مدیرکل یک نفر را به عنوان ناظر جشنواره معرفی می‌کند که بر این فعالیت‌ها نظارت داشته باشد. امسال رئیس اداره هنری اداره کل ناظر جشنواره است و در تمام مراحل بازبینی حضور داشت. معاون هنری اداره کل و نماینده حراست اداره کل نیز در تمام فرآیندهای اجرایی جشنواره حضور دارند. کارشناس مسئول واحد نمایش اداره کل نیز به عنوان ناظر هیأت داوران بر همه مراحل نظارت دارد. همه این حلقه‌های زنجیره نظارت روند اجرایی جشنواره را رصد می‌کنند. در چنین شرایطی چطور می‌توان این جشنواره را شخص‌محور دانست؟

محمودی ادامه داد: نکته مهم‌تر این که ترکیب هیأت انتخاب جشنواره از چهره‌هایی تشکیل شده که استقلال رأی آن‌ها بر همه هنرمندان اثبات شده و روشن است. بنابراین چه در امر داوری و چه در بحث فرآیند اجرایی جشنواره امکان دخالت بر اساس سلیقه شخصی وجود ندارد.

وی درباره روند اجرایی جشنواره و برنامه‌ریزی انجام شده نیز گفت: ما جشنواره را با نظر شورای سیاست‌گذاری با یکی از شیوه‌هایی که از مرکز هنرهای نمایشی ابلاغ شده برگزار می‌کنیم. انتخاب شیوه برگزاری از بین سه شیوه معرفی شده هم با نظر شورای سیاست‌گذاری انجام می‌شود و باز هم دبیر به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اظهار نظر کند. با این حال انتقادهای هنرمندان تئاتر استان را پذیرا هستیم و تلاش می‌کنیم با بیان پاسخ‌ها، این ابهامات که هر سال مطرح می‌شوند را برطرف کنیم. چون عمده این انتقادها را از سر دغدغه‌های صنفی و هنری می‌دانیم.

استقلال رأی داوران

اظهارات مطرح شده توسط رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران را مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز تأیید کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر نگاهی به ترکیب پنج نفره هیأت انتخاب بیندازیم، با نام‌هایی مواجه می‌شویم که همگی متخصص و صاحب‌نظر و مستقل هستند. برای من به عنوان مدیرکل و همه هنرمندان تئاتر استان بی‌طرفی و استقلال رأی داوران مرحله انتخاب اثبات شده است. ضمن این که از نقاط مختلف استان داورانی انتخاب شدند تا جای ابهام و پرسشی وجود نداشته باشد.

عباس زارع گفت: دبیر جشنواره با توجه به روند نظارتی موجود و شیوه‌نامه‌ای که وجود دارد، نمی‌تواند در اجزای جشنواره سلیقه و نظر شخصی را اعمال کند. شکل اجرای جشنواره طبق شیوه‌نامه مرکز هنرهای نمایشی است و همکاران ما در معاونت هنری و اداره هنری اداره کل نیز به طور دائم فرآیند برگزاری جشنواره را با شیوه‌نامه تطبیق می‌دهند و با مرکز هنرهای نمایشی در ارتباط هستند.

وی با اشاره به همیشگی بودن انتقادها در جشنواره‌های هنری افزود: البته معتقدم این نقدها به نوعی نمک جشنواره است و اگر این نقدها وجود نداشته باشد باید نگران شویم که تئاتر استان بی‌روح شده و هنرمندان نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. معتقدم همین که هنرمندان نسبت به آثار رقبا حساسیت نشان می‌دهند، یعنی تئاتر زنده است و دغدغه هنری و صنفی وجود دارد.

امسال ۲۲ اثر از ۱۱ شهرستان متقاضی حضور در مرحله نهایی سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران بودند که پس از بازبینی فیلم آثار توسط هیأت انتخاب متشکل از کامبیز میرزایی، محبوبه ارمیانی، صفرعلی اوجانی، محسن اردشیر و یوسف فخرایی، در نهایت چهار اثر به عنوان راه‌یافتگان به مرحله نهایی راه یافتند.

سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران روزهای سوم و چهارم آذر ماه در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha