به گزارش ایرنا، بازبینی ۲۲ اثر متقاضی حضور در سیودومین جشنواره تئاتر مازندران که از عصر روز شنبه ۱۷ آبان در ساری و با حضور پنج عضو هیأت انتخاب آغاز شده بود، شب گذشته به پایان رسید و هیأت انتخاب متشکل از صفرعلی اوجانی، کامبیز میرزایی، محبوبه ارمیانی، یوسف فخرایی و محسن اردشیر چهار اثر از شهرستانهای بهشهر، ساری، قائمشهر و بابل را به عنوان آثار شایسته حضور در بخش نهایی این جشنواره معرفی کردند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران و دبیر سیودومین جشنواره تئاتر استان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا ضمن قدردانی از استقبال بسیار خوب هنرمندان تئاتر استان از این جشنواره، گفت: پس از بررسی ۲۲ نمایش از ۱۱ شهرستان، اعضای هیأت انتخاب سیودومین جشنواره تئاتر استان در نهایت چهار نمایش «زنان بیشهگل» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از بهشهر، «ونوشه» به نویسندگی سینا دلشادی و کارگردانی تورج زایدلی از ساری، «تروما» به نویسندگی و کارگردانی پویا بهاری از قائمشهر و «گفتوگوی بیپایان ستاره با مادرش در وقت مردن» نوشته محمد چرمشیر با کارگردانی مهوانه آقاجانی از شهرستان بابل به عنوان آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره معرفی شدند.
یاسر محمودی برنتی با اشاره به متفاوت برگزار شدن مرحله بازبینی به دلیل محدودیتهای کرونایی، گفت: امسال کار بازبینی آثار به صورت تصویری و با پخش فیلم نمایشها در سالن آمفیتئاتر مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و فقط هیأت انتخاب همراه با کارگردان هر اثر و چند تن از عوامل اجرایی جشنواره در سالن حضور مییافتند.
وی خاطرنشان کرد: اتفاق خوبی که امسال رقم خورد افزایش تعداد شهرستانهای دارای اثر در مرحله انتخاب بود که برای نخستین بار به ۱۱ شهرستان رسید. از نظر تعداد آثار نیز ۲۲ نمایش استقبال خوبی برای جشنواره استانی محسوب میشود. البته یک اثر در مرحله بازبینی از حضور در جشنواره انصراف داد و در نهایت ۲۱ اثر بازبینی شد.
به گفته محمودی نشست خبری جشنواره و مراسم رونمایی از پوستر قرار است فردا با حضور چهار کارگردان آثار برگزیده در ساری برگزار شود.
افزایش دقتنظر در داوری آثار
انتخاب ۴ اثر از بین ۲۲ اثر از یک سو میتواند نشان دهنده ضعف عمده آثار تولیدی باشد و از سوی دیگر بیانگر دقتنظر و سختگیری اعضای هیأت انتخاب برای بالا بردن کیفیت بخش نهایی جشنواره است. سال گذشته از ۲۱ نمایش متقاضی حضور در جشنواره، با نظر هیأت انتخاب ۱۲ نمایش به بخش نهایی راه یافتند که پس از هشت سال یک رقمی بودن تعداد نمایشهای بخش نهایی، دوباره تعداد نمایشهای نهایی جشنواره را دو رقمی کرد که البته این موضوع انتقادهایی را نیز از سوی هنرمندان و صاحبنظران تئاتر استان مبنی بر بیتوجهی به کیفیت آثار در مرحله انتخاب در پی داشت. اما امسال یک بار دیگر تعداد نمایشهای بخش نهایی کاهش یافت.
مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و ناظر هیأت انتخاب سیودومین جشنواره تئاتر مازندران درباره دلایل انتخاب تعداد اندکی از آثار متقاضی توسط هیأت انتخاب به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از تصمیمهای اتخاذ شده برای جشنواره امسال، افزایش تعداد اعضای هیأت انتخاب بود. بر خلاف سالهای گذشته که معمولا سه نفر به عنوان داور مرحله نخست معرفی میشدند، امسال پنج متخصص و کارشناس صاحبنظر و برجسته تئاتر مسئولیت انتخاب آثار را عهدهدار شدند تا نگاه تخصصی به آثار افزایش یابد و حاشیههای احتمالی پس از مرحله انتخاب که معمولا در دورههای مختلف شاهد آن بودیم هم کمتر شود.
محمدرضا عمرانینسب افزود: هیأت انتخاب پس از بازبینی آثار بر مسائلی مانند افزایش توجه به آموزش در حوزههای مختلف مانند کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، طراحی صحنه و همچنین استفاده از دراماتورژ در کارگردانی آثار برای شکلگیری درست اثر تأکید زیادی داشتند. در نهایت هم بر اساس معیارهایی مانند نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دراماتورژی، توجه کارگردانها و نویسندگان به زبان مادری و آیینهای بومی و سایر شاخصها چهار اثر را انتخاب کردند. البته این گونه نبود که همه آثار حذف شده اشکالات متعدد داشته باشند. برخی آثار ممکن است در یک یا دو شاخص نمره پایینی کسب کرده باشند که روی مجموع امتیاز آنها تاثیر گذاشته باشد.
تاثیر کرونا بر کیفیت آثار
مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل کنار گذاشته شدن آثار، آماده نبودن نمایشها بر اثر محدودیتهای کرونایی بود. به هر حال باید در نظر داشته باشیم که کرونا فضا و زمان تمرین را از هنرمندان ما گرفت. در برخی شهرستانها تا همین سه هفته پیش سالن برای تمرین به هنرمندان داده نشده بود. این مسائل نیز روی کیفیت آثار تاثیر میگذارد.
عمرانینسب به وجود ضعفهای فنی مشهود در برخی نمایشها نیز اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم جشنواره استانی تئاتر را معیار سنجش تئاتر مازندران در سالهای اخیر بدانیم، روند رو به پایینی در زمینه کیفیت آثار مشاهده میشود. در بازبینی آثار گاهی ضعفهای فنی بسیار برجستهای مشاهده میشد که قابل انتظار نبود. آثاری هم داشتیم که کپی کاملی از آثار پیشتر اجرا شده بودند و تحت عنوان نام اقتباس فقط نام شخصیتها و نمایش در آن تغییر کرده بود. در واقع برداشت نادرستی از مفهوم اقتباس رخ داده بود.
وی اظهار کرد: به هر حال از جشنواره تئاتر استان باید اثر یا آثاری به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شوند که حداقلهای لازم را داشته باشند و برای دفاع از اعتبار تئاتر مازندران بتوانند پس از صعود از جشنواره استان و معرفی به دبیرخانه فجر، نظر اعضای هیأت انتخاب در مرحله بعدی را هم جلب کنند.
بومیگرایی، نقطه قوت جشنواره
مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر استان در عین حال یکی از نقاط قوت جشنواره امسال و آثار انتخاب شده برای مرحله نهایی را برجسته بودن وجه بومی نمایشهای راه یافته به بخش نهایی و همچنین بیشتر بودن تعداد آثار نوشته شده توسط هنرمندان استان عنوان کرد و گفت: نمایش «ونوشه» بومی اثری بومی آیینی و مذهبی است و «زنان بیشهگل» هم نمایشی بومی و آیینی با موضوع دفاع مقدس است. «تروما» هم هرچند که محتوای بومی و آیینی ندارد و اثری اجتماعی است، اما توسط یک هنرمند بومی نوشته شده است. «گفتوگوی بیپایان ستاره با مادرش در وقت مردن» نیز هرچند که توسط محمد چرمشیر نوشته شده، اما نمایشنامهای بومی برآمده از فضای دفاع مقدس در جنوب کشور است. البه در بین سایر آثار مرحله انتخاب نیز نمایشهای بومی و نوشته شده توسط هنرمندان استان داشتیم که در صورت رفع ضعفها قابلیت تبدیل شدن به نمایشهای باکیفیت را دارند.
سیودومین جشنواره تئاتر مازندران به دبیری یاسر محمودی برنتی، هفته نخست آذر ماه به میزبانی ساری و با محدودیتهای کرونایی برگزار خواهد شد.
نظر شما