۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 84116092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش قیمت کمپوست باعث کاهش تولید قارچ چهارمحال و بختیاری شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت : در پی شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار فروش و افزایش پنج برابری قیمت کمپوست، تولید محصول قارچ در این استان با کاهش روبرو شده است.

ابراهیم شیرانی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، از غیر فعال شدن سه واحد تولید قارچ دکمه‌ای در نیمه نخست امسال خبر داد و اظهار داشت: با افزایش بی‌رویه  قیمت مواد اولیه تولید قارچ  از جمله کمپوست، از هرکیلوگرم پنج هزار به ۲۵۰ هزار ریال در نیمه نخست امسال،این تعداد واحد تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و کسادی بازار فروش، با ظرفیت تولید هرکدام ۲۰ تن در سال و زمینه اشتغال ۶۰ نفر از چرخه تولید خارج است.

وی، به رتبه پنجم این استان در تولید قارچ دکمه‌ای اشاره کرد و گفت: سال گذشته این استان هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول قارچ دکمه‌ای تولید و روانه بازار مصرف کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد قارچ تولیدی به استان‌های اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود، که با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و کاهش حمل و نقل، بخش عمده‌ای از محصول قارچ تولیدی استان روی دست تولیدکنندگان مانده است.

شیرانی، میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۷۵۰ نفر اعلام و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۰۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.
به گفته وی، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در خصوص تولید قارچ دکمه‌ای فعال است.
شیرانی افزود: روستای 'قلعه ممکا' چهارمحال و بختیاری به عنوان دهکده پرورش قارچ کشور از مهمترین مراکز تولید قارچ استان است.
به گفته وی، با فعال‌سازی ۱۵۰ واحد تولید قارچ خانگی در مناطق روستایی و شهری در دولت تدبیر و امید، افزون بر یکهزار تن قارچ دکمه‌ای تولیدی استان به صورت خانگی تولید شد.

به گزارش ایرنا،سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی شیلات و عسل و تولیدات گلخانه ای با ۶۶ هزار بهره بردار در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازار مصرف می شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha