کرونا بیماری مسری و خطرناکی که کشورهای پیشرفته دنیا را هم مستاصل و گرفتار ساخته و راهکار و واکسن موثری برای مقابله با آن هنوز ساخته نشده است.
صرف نظر از جانفشانی کادر پزشکی و درمانی کشور، که الحق و الانصاف جانانه به میدان آمده اند و مشغول درمان و خدمت صادقانه به آسیب دیدگان این ویروس مرگبار هستند و هیچ زبان و قلمی قادر به بیان تجلیل از این بزرگواران نیست، بحث مهمی وجود دارد که نباید از آن غافل شویم و آن را کمرنگ ببینیم.
اینک که این ویروس منحوس درمان قطعی و واکسن علمی تاکنون نداشته است، جلوگیری از ابتلای هموطنان و هم استانی های عزیز امری ضروری است که تلاش همگانی و برنامه ریزی دقیق مسئولان کشور را طلب می کند و در رأس آنها رسانه ها که پرچم دار این مبارزه هستند.
اگر رسانه های کشور از رسانه ملی گرفته تا رسانه های مکتوب، مجازی و ... بتوانند رسالت خود را در راستای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای پیشگیری و قطع زنجیره اپیدمی خطرناک کرونا، اصولی و صحیح اجرا کنند، می توان امیدوار بود که هم کمترین ابتلا را خواهیم داشت و هم مبتلایان کمتری به مراکز درمانی کشور مراجعه و انبوهی از مشکلات پسامد آن مانند مرگ و میرها، هزینه های سنگین و مشکلات کادر درمان کاسته خواهد شد.
به عبارت دیگر می توان خاطرنشان کرد صف اول مقابله با این بیماری جهانی، رسانه ها هستند که باید با تمام توان و قدرت در صحنه حضور داشته باشند.
رسانه ها باید همچون سربازان خط مقدم و بر روی خاکریز اول، از امت دوست داشتنی و قابل احترام میهن اسلامی مان در مقابل حمله ویروس منحوس کرونا دفاع کنند و نگذارند حتی یک نفر هم در این حمله، مجروح و به سمت خط دوم که بیمارستان ها و مراکز بهداشتی هستند، انتقال داده شوند.
اطلاع رسانی شیوه نامه های به روز در راستای پیشگیری و آموزش همگانی، جلوگیری از انتشار شایعات و تضعیف روحیه همگانی، فرهنگ سازی اصولی با استفاده از ابزار هنر برای آگاهی سازی زود هنگام همراه با سرعت عمل در انتقال مباحث بهداشتی و تازه های پزشکی و درمانی به مردم، استفاده از قدرت و نیروی عظیم مردم برای قطع و انسداد زنجیره ابتلا ، جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد در شرایط کرونایی و برقراری ارتباط صمیمانه تر و موثرتر میان رسانه ها به عنوان صادر کنندگان پیام و مردم به عنوان گیرندگان و جامعه هدف، از جمله مواردی است که به طورقطع بیانگر این موضوع است که رسانه ها ، خط مقدم مقابله با بیماری کرونا هستند.
اگر این مطلب را بتوانیم به عنوان یک باور اجتماعی نهادینه کنیم که رعایت حداقل ها مثل زدن ماسک ، شستشوی مداوم دست ها ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات و نشست های غیر ضروری خانوادگی و کاری، می تواند بهترین و موثرترین عامل برای قطع زنجیره ابتلا باشد، بی شک از مرگ و میر عزیزانمان و از دست دادن نیروی مولد کشور و آسیب های پس از آن جلوگیری خواهیم کرد.
رسانه ها با یکپارچگی و وحدت رویه می توانند بزرگترین ابزار برای احصا این باور اجتماعی باشند. از منظری دیگر، با تولید محتواهای سرگرم کننده و با نشاط می توانند سطح دانش و سواد مخاطبان را بالا برده و راهکاری برای گذران زندگی در قرنطینه های خانگی باشند.
اگر به آمار نگاه اجمالی داشته باشیم مراجعات آماری به مراکز پزشکی در طول روز هزاران نفر است که به عبارت دیگر جامعه مورد هدف درمانی کشور را بیان می کند اما این در حالیست که جامعه مخاطب رسانه ها به تعداد شمار همه ایرانیان است.
رسانه ها در این شرایط باید اعتماد مخاطبان را جلب کنند و نگذارند اخبار منفی و غلو آمیز و بعضا کذب، شرایط روحی جامعه را آسیب پذیر تر کند. اگر مخاطبان و هموطنان به مطالب و پیام های رسانه باور داشته باشند بی شک آنرا دنبال می کنند و به محتوای آن جامه عمل می پوشانند که خود این مطلب یعنی برنده شدن در برابر این جنگ بیولوژیکی.
اگر رسانه ها، صحیح ، هدفمند و یکپارچه عمل کنند به راحتی می توان آنرا بستری برای ایجاد روحیه همدلی و مهربانی تبدیل کرد؛ به گونه ای که در شرایط سخت اقتصادی، یاری گر هموطنان و همنوعانمان باشیم.
این روزها مهربانی تعاریف دیگری هم پیدا کرده است به این مفهوم که اگر فردی که دارای علائم بیماری و اصطلاحا کرونا مثبت است، احساس مسئولیت کند و در خانه بماند، می تواند به قطع زنجیره کرونا و انتقال آن به دیگر همنوعان خود کمک کند.
به معنای واقعی کلمه، بارها و بارها دیده ایم و شنیده ایم که ایران و ایرانی کانون و مبدا مهرورزی و مهربانی و زبانزد در دنیاست و این بار هم ثابت کرده که در بدترین شرایط می تواند مهربانترین مردمان در جهان باشد. رسانه ها نیز باید در این زمینه با هوشیاری تمام و با رعایت همه جانبه و جهت دهی و زمینهسازی لازم، این محبت ذاتی مردم را در قالب کمک های مومنانه و اثر بخش برای کمک به اقشار کم بضاعت و آسیب دیده از این بلای طبیعی، وارد عرصه کنند و التیامی باشند بر قلب هایی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند مهرورزی هستند.
و کلام آخر اینکه، اصحاب رسانه در چنین شرایطی سربازان خط مقدم علمی، فکری و فرهنگی هستند که باید از بروز بسیاری از خسارات این ویروس مرگبار جلوگیری و چنین شرایط بحرانی را به فرصتی برای نزدیک شدن و اعتماد سازی میان رسانه و مردم تبدیل کنند.
دکتر مهدی دهقان نیری
مدیرکل صدا وسیمای مرکز همدان
نظر شما