توجه به محدودیت‌ها یا خداحافظی با زندگی، انتخاب با شما

اراک - ایرنا - طغیان ویروس کرونا در موج سوم این بیماری در شرایطی ادامه دارد که هر روز بر تعداد قربانیان افزوده می‌شود و در چنین وضعیتی تنها دو راه پیش رو مانده یا باید به محدودیت‌های اعمال شده و رعایت موازین بهداشتی تن داد و یا با انتخابی سیاه، به کام مرگ رفت.

طبق تصمیم ستاد مدیریت ملی کرونا از اول آذرماه محدودیت‌های تردد و اصناف به شکل جدی با دستمایه جریمه خاطیان وارد اقدامات مبارزه با کارزار کووید ۱۹ شده و برای عبور از موج سوم بیماری با کمترین مبتلا و تلفات چاره‌ای جز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تکالیف تعیین شده نیست و اگر زنجیره انتقال بیماری قطع نشود، بحرانی جدید در تلفات رخ خواهد داد.

رفتارهای غیرمسئولانه برخی از شهروندان در ماه‌های اخیر زبانه‌های بیماری را شعله‌ورتر کرده و با وجود همه هشدارها و توصیه ها طیفی از مردم گویا نمی‌خواهند به خود بیایند و ستاد مدیریت کرونا راه دیگری جز استفاده از ابزارهای محدودکننده و جریمه خاطیان ندارد.

محدودیت امکانات درمانی، خستگی مدافعان سلامت و روند رو به رشد بیماری وضعیتی ایجاد کرده که همه باید از محدودیت‌ها تمکین کنند و بیش از این دامنه خسارات بیماری را گسترده نکنند.

گذر از شرایط کنونی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از کرونا تنها با همراهی هدفمند همه اقشار مردم و  اقدام ملی میسر است درغیر این صورت این مهمان ناخوانده و بلای خانمان برانداز حالا حالا قصد رفتن ندارد و در سایه غفلت از رعایت موازین بهداشتی یکه تازی کرده و تصاویر دردناکی را در قاب زندگی ایجاد خواهد کرد که با هیچ روشی قابل ترمیم و جبران نیست.

نفس پرستاران و پزشکان و کادر درمان با حدود ۱۰ ماه کار  بی‌وقفه به‌شماره افتاده و این فرشتگان که با ایثارشان جان هزاران ایرانی را از تهدید کرونا نجات داده‌اند، امروز اعلام خستگی می‌کنند و رمقی برایشان باقی نیست و شاید تنها چیزی که بتواند تسکین آلام آنان باشد، پایبندی به موازین بهداشتی و رعایت محدودیت‌های وضع شده است.

استان مرکزی دومین کانون بیماری کرونا در کشور بود و اما این روزها در موج سوم کووید ۱۹ همراهی مردم رنگ باخته است.

امید که به زودی زود پیشگیری از کرونا به فرهنگ غالب تبدیل شود و رفتارهای آگاهانه در پیشگیری، از سوی مردم بر وضع محدودیت‌ها پیشی داشته باشند.

کرونا سرمایه زندگیم را بلعید

«مریم سلیمی مقدم» مادر۵۶ ساله‌ای اراکی که دخترش را به علت ابتلا به کرونا از دست داده است، از غم خود و خانواده این چنین می گوید: کرونا بی‌رحم و ویرانگر است و چنان آتشی به خانه‌ام انداخت و دخترم که سرمایه یک عمر زندگیم بود را با خود به کام مرگ برد.

وی افزود: کرونا در ابتدا مرا بیمار کرد و دخترم به دلیل وخامت حال مرا به یکی از بیمارستان‌های  اراک برد و در اورژانس بستری شدم و آمد و شدهای وی باعث شد که پس از من دخترم به این ویروس آلوده شود و جانش را از دست بدهد.

این شهروند اراکی گفت: اعضای خانواده دخترم نیز به این ویروس مبتلا شدند و اکنون با وجود بهبود شرایط جسمی از نظر روحی ویران شده‌اند و فضای بی‌روح خانه را در غیاب مادر شاهد هستند و ناباورانه از این ویروس موذی و کشنده حیران مانده‌اند.

خانم سلیمی مقدم درحالی که سیل اشک چهره‌اش را پوشانده بود، از مشقت‌های پیش رو این چنین سخن گفت: همزمان با ترخیص من از بیمارستان، جسد دخترم را از سرخانه تحویل گرفیتم و اکنون من مانده‌ام با دو فرزند خردسال که هیچ ابزاری برای تسکین آلامشان ندارم و افسوس می‌خورم که ای کاش به توصیه‌های بهداشتی بیشتر پایند بودیم تا سیاهی و غم بر خانه ما سایه نیندازد.

«رضا قربانی» از ساکنان خمین نیز می‌گوید: در پی یک دورهمی خانوادگی که با حضور خواهرم از شهر دیگر برپا شد از  ۱۵ نفر اعضای این دورهمی ۱۲ نفر به کرونا مبتلا شدیم که در پی این ماجرا برادرم جانش را از دست داده و پدر پیرم که بیماری زمینه‌ای داشته نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

وی گفت: هرگز گمان نمی‌کردم که توصیه‌های بهداشتی تا این حد مهم باشد و تصورم بر این بود که اطرافیانم آلودگی به بیماری ندارند اما کرونا در دورهمی کوچک ما به کمین نشست و ما را عزادار کرد.

ضررورت همکاری مردم استان مرکزی در محدودیت های جدید کرونایی

استاندار مرکزی گفت: مردم این استان تاکنون در اجرای طرح‌های مختلف کرونایی همکاری خوبی داشته‌اند و امید است در اجرای طرح محدودیت‌های ۲ هفته‌ پیش رو نیز همراه باشند.

سید «علی آقازاده» افزود: همه باید دست به دست دهند و محدودیت‌های تعیین شده به گونه‌ای باشد که کمترین تردد و تجمع صورت گیرد.

وی اظهار داشت: شرایط اصناف و خسارت‌هایی که به موجب تعطیلی آن‌ها ایجاد می‌شود قابل درک است اما، به واقع حفظ جان افراد برهر کاری مقدم است و انتظار است این قشر مانند گذشته همکاری خوبی با مسئولان داشته باشند.

استاندار مرکزی افزود: از اول تا ۱۵ آذرماه امسال و با تشدید طرح‌های محدودیت کرونا در کشور و این استان، برگزاری هرگونه نشست و همایش در ادارات ممنوع است و در صورت نیاز به برگزاری نشست نیز ضروری است که در شهرهای قرمز استان تنها این گردهمایی ها با کمتر از ۱۵ نفر و در شهرهای نارنجی تا ۲۰ نفر برپا شود.

آقازاده بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بازار روزها، مراکز تجاری، پاساژها و بازارهای سرپوشیده در ۲ هفته منتهی به نیمه آذر تعطیل هستند و فرمانداران باید در این راستا نظارت ویژه داشته باشند.

وی گفت: تردد در شهرهای قرمز استان نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد ممنوع است و افرادی که به واسطه شغل در این ساعات نیاز به تردد دارند، باید برگ تردد از فرمانداری هر شهرستان با نظر بالاترین مقام آن دستگاه دریافت کنند.

درک مفهوم محدودیت‌ها نخستین گام در مهار کرونا است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی کرونا برای تعطیلات ۲ هفته آینده باید از سوی آحاد مردم و مسئولان به خوبی اجرا شود و درک حساسیت و لزوم این تصمیم از سوی مردم اهمیت زیادی دارد.

«آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» افزود: آحاد جامعه نسبت به اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای مهار ویروس کرونا مسئول هستند.

وی ادامه داد: ضریب سرایت ویروس کرونا بسیار بالاست و بر این اساس خطر انتقال آن از یک فرد آلوده به دیگران زیاد است، بنابراین پرهیز از آمد و شدهای غیرضروری، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد.

امام جمعه اراک اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا آسیب‌های بسیاری به برخی مشاغل وارد کرده و از آحاد مردم انتظار می‌رود نسبت به نوعدوستی و رافت نسبت به یکدیگر توجه ویژه داشته باشند و اصناف نیز از گران‌فروشی و احتکار پرهیز کنند.

حفظ جان مردم بر هر چیز دیگری ارجح است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: حفظ جان مردم بر هر موضوع دیگری در کشور ارجحیت دارد و اکنون که شیوع کرونا به وضعیت خطرناکی رسیده از هیچ گونه برای مهار تاخت و تاز این ویروس دریغ نمی‌شود.

بهروز اکرمی افزود: ضمانت اجرای مصوبات ستاد کرونا، همراهی شهروندان است که با مشارکت در بخش‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد در غیر این‌صورت هر روز باید شاهد افزایش آمار تلفات کرونا بود.

وی تاکید کرد: معضلات مالی اصناف در شرایط خاص اقتصادی کشور به خوبی درک می‌شود اما وقتی سلامتی نباشد پول ارزشی ندارد و انتظار است شهروندان همکاری کنند زیرا ضمانت اجرای تصمیمات، همراهی شهروندان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تمامی مصوبات تدوین شده برای حفظ سلامتی شهروندان است و همه  در قبال سلامتی خود و یکدیگر مسئول هستند و ممکن است در اجرای دستورالعمل‌ها سهل انگاری و خطاکار نیز وجود داشته باشند، به همین منظور سامانه ۱۹۰ در نظر گرفته شده و چنانچه شهروندان تخلفی را مشاهده کردند با اطلاع به این سامانه می‌تواند در حفظ سلامت خود و هم شهروندان کوشا باشند.

اکرمی افزود: برای صنوفی که در اجرای محدودیت‌ها و تعطیلات مدیریت کرونا استان را یاری کنند اقدامات تشویقی و برای صنوفی که سهل‌انگاری کنند جریمه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: تمامی مصوبات ملی و استانی باهدف کاهش ترددها و دورهمی‌ها است بنابراین کارکنانی که در این دو هفته در شیفت شب مشغول به فعالیت هستند از خودروهای عمومی و یا سرویس های کارخانه ها و ادارات استفاده کنند.

مردم نیازهای ضروری را برای دو هفته تهیه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مردم برای کاهش تردد و مبتلا نشدن به کووید ۱۹ باید مایحتاج ضروری و آذوقه مورد نیاز را برای ۲ هفته تهیه کنند و در بازه زمانی اعمال محدودیت کمتر در خیابان‌ها تردد کنند.

دکتر«محمد جمالیان» افزود: همکاری مردم با ستاد مدیریت کرونا حرف اول را در اجرای طرح به دنبال دارد اگر مردم همکاری نکنند، همچنان شاهد یکه تازی کرونا خواهیم بود.

وی اظهار داشت: به آژانس‌ها توصیه شده به مراکز و مقصدهای اعلام شده مانند بیمارستان‌ها خدمات‌رسانی کنند.

سخنگوی ستاد کرونا در استان مرکزی گفت: بعد از ساعت ۲۱ تردد خودرو با پلاک ایران ۴۷ و ۵۷  به میزان ۲ میلیون ریال جریمه دارد و هیچ ارفاقی در این راستا نخواهد بود.

وی اظهار داشت: فرمانداری‌ها برای تردد افراد با شرایط خاص به خارج شهر کارت تردد صادر می‌کنند تا کار ضروری افراد در خارج شهر نیز با مانع ایجاد نشود.

۲۹ هزار و ۸۶۲ نفر تاکنون در استان مرکزی به کووید ۱۹ مبتلا شده و از این تعداد یک هزار و ۱۶۰ نفر هم فوت کرده‌اند.

از  ۳۳۲مورد جدید بیماری کرونا در استان، ۶۹ نفر در بیمارستان‌های بستری شده‌اند که خدمات مراقبتی برای آنان ارایه می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha