موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان مشاهده نشد

سنندج- ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: براساس آخرین پیمایش‌های انجام شده در تالاب بین‌المللی زریبار و منابع آبی استان تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

شهاب محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به مشاهده موارد ابتلای پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از استان‌های کشور، رصد و پیمایش وضعیت پرندگان در تالاب بین‌المللی زریبار و سدهای استان که از جمله زیستگاه‌های پرندگان مهاجر هستند، شدت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مورد مستندی از تلفات پرندگان در استان گزارش نشده است، اضافه کرد: همکاران محیط زیست استان بویژه در شهرستان مریوان وضعیت پرندگان در تالاب زریبار را هر روز رصد و کنترل می‌کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: اگر موردی از این بیماری در استان مشاهده و آزمایش آن مثبت اعلام شود تنها راهکار ما ایجاد حالت قرنطینه در محدوده تالاب زریبار است.

محمدی یادآور شد: مرغداری‌های حاشیه تالاب زریبار از همین الان باید تدابیر و تمهیدات لازم را برای حفاظت از طیور انجام دهند چرا که سرعت انتشار این بیماری در صورت شیوع، بسیار بالا است.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود و سالانه میزبان جمعیت زیادی از پرندگان است.

آنفلوآنزای پرندگان گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانوادهٔ Orthomyxoviridae  است.

این ویروس خود دارای سه تیپ A,B، C است. تیپ A توسط تحت آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می شود، ویروس هایی که در آزمایش‌ها جداسازی می‌شوند از گونه A این ویروس و از زیررده‌های H۵ و H۷ هستند.

در ژوئیهٔ ۲۰۰۵ گزارش‌های رسمی در مورد همه‌گیری ویروس H۵N۱ در مرز برخی کشورها داده شد. در پایان ماه روسیه و قزاقستان هم گسترش آنفلوانزای پرندگان را گزارش کردند و گفتند عامل بیماری، ویروس H۵N۱ است. چند سالی است که در ایران نیز شاهد شیوع این بیماری در میان پرندگان هستیم که گاهی تلفات زیادی به همراه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha