۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84134984
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرار قیمت مرغ در مازندران از تور مصوبات ستاد تنظیم بازار

ساری - ایرنا - قیمت مرغ در بازار مازندران با گذشت ۱۰ روز از مصوبه ستاد تنظیم بازار استان همچنان دچار نوسان است و ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از قیمت ۲۶ هزار تومان تعیین شده به دست مصرف کننده می‌رسد.

به گزارش ایرنا ، ستاد تنظیم بازار مازندران در نشست پنجم آذر ماه جاری که با حضور نمایندگان اتحادیه تولید کنندگان مرغ و کشتارگاه های مرغ استان به ریاست شخص استاندار برگزار شد ، مصوب کرده بود که تولید کنندگان مرغ زنده را به قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل کشتارگاه بدهند تا این ماده پروتئینی به قیمت ۲۶ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد ، قیمتی که در همان نشست مورد حمایت همه جانبه نماینده مرغداران و کشتارگاه ها قرار گرفت و حتی این امیدواری را مطرح کردند که با گذشت زمان مرغ به قیمت کمتر از این میزان به بازار عرضه خواهد شد.

خبرنگار ایرنا در دهمین روز از اجرای این مصوبه پیگیر اجرای آن شد ولی آنچه در بازار مشاهده کرد ، عدم تحقق قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار بود ، موضوعی که هم باعث سرگردانی مصرف کنندگان شد و هم عرضه کنندگان بر این باور بودند که چنین مصوبه ای به اجرا گذاشته نشده است.

قیمت مرغ در مازندران از هفته اول آذر ماه امسال از متوسط کیلویی ۲۵ هزار تومان به دلایل مختلف مانند کمبود عرضه به بهانه افزایش قیمت نهاده های دامی به کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان افزایش یافته بود. در واقع همین افزایش بی ضابطه سبب تشکیل ستاد تنظیم بازار شده بود تا یک بار برای همیشه قیمت این ماده پروتئینی را در استانی که خود قطب تولید گوشت مرغ کشور است تثبیت کند.

نکته قابل توجه این که مصوبه ستاد تنظیم بازار که خبرنگار ایرنا هم در نشست تصویب آن حضور داشت ، با نظرخواهی از اتحادیه مرغداران و دیگر طرف های زنجیره توزیع و حتی ابراز رضایت آنها بر روی قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان برای مصرف کننده مبنا قرار گرفت تا پس از اجرا بدون کم و کاست ثبات قیمتی را در بازار به ارمغان بیاورد.

اگرچه  قیمت مرغ در بازار مازندران دو روز بعد از مصوبه ستاد تنظیم بازار مازندران یعنی از هشتم آذر ماه روند کاهشی گرفت و بسته به برند کشتارگاهی کیلویی ۲۷ هزار تومان تا ۳۱ هزار تومان رسید ، ولی همچنان با قیمت ۲۶ هزار تومان مصوب یکهزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان فاصله دارد. 

گزارشی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار ساری و آمل نشان می دهد که روز شنبه هرکیلوگرم گوشت مرغ کشتار روز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸هزارو ۵۰۰ تومان به مصرف کنندگان عرضه شد که البته نسبت به روز جمعه حدود یکهزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

کسبه رسته مرغ فروشی بازار نرگسیه ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نسبت به نوسان قیمت هر روزه گوشت مرغ گلایه کرده و گفتند : بالا و پائین رفتن قیمت مرغ عرضه و تقاضا را بشدت دچار مشکل کرده است و حتی روند سفارش خرید کسبه ها را با چالش ، ضرر و زیان و بی اعتمادی مشتریان مواجه کرده است.

آنان اظهار داشتند : این که قیمت مرغ طی ۱۰ روز اخیر هر روز بین ۲ تا سه هزار تومان در هر کیلو گرم بالا و یا پائین برود برای همه مشکل ساز است. چون بازرسان و تعزیرات هر روز در این راسته بازار حضور دارند و قیمت مرغ را رصد می کنند ، تذکر می دهند که چرا قیمت بالاتر از ۲۶ هزار تومان عرضه می شود. این که فقط به ما دسترسی داشته باشند تذکر بدهند مشکل حل نمی شود. سود فروشندگان مرغ مشخص است . همه فاکتور خرید را به بازرس نشان می دهیم. آنها باید سراغ کسانی بروند که مرغ را تولید و توزیع می کنند و یا  عوامل تعیین کنندگان قیمت مرغ در بازار را پیدا کنند . 

مرغ فروشان همچنین گفتند که قیمت محصولات مرغ شامل جکر ، دل و پای مرغ نیز از دو هفته گذشته در هر کیلو گرم تا پنج هزار تومان افزایش یافته است.

پیگیری زنجیره‌ای 

پیگیری خبرنگار ایرنا از طریق مسئولان اتحادیه تولید کنندگان مرغ ، کشتارگاه ها ، جهاد کشاورزی ،دامپزشکی و واحد بازررسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران نشان می دهد که همه این مراجع خودشان به دنبال مقصر محقق نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار می گردند و اذعان دارند که اجرای ناقص مصوبه سبب گردانی مردم و بی اعتمادی نسبت به فروشندگان خرده پا شده است.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که ناهماهنگی و دلالی بازار مرغ را با چالش نوسان قیمتی در نقاط مختلف کشور را به وجود آورده است ، گفت : تولید کنندگان تعیین کننده قیمت بازار مرغ نیستند. وقتی قیمت مرغ گوشت گرم در تهران ۱۸ هزار و ۵۰۰ عرضه می شود و این قیمت در ستاد تنظیم بازار استان ۲۵یا ۲۶هزار تومان تعیین می شود ، باید این سئوال را پرسید چرا در چنین شرایطی باز هم قیمت مرغ در استان ۲ تا سه هزار تومان بیشتر از قیمت مصوب ستاد استانی عرضه می شود؟

عطاالله حسن زاده با اعلام این که ۷۰ درصد مرغ تولیدی مازندران به استان تهران ارسال می شود ، افزود : در جلسه ستاد تنظیم بازار مازندران اعلام کردیم که  قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای تحویل مرغ مرغداری ها به کشتارگاه مطابق با هزینه تولید و سود متعارف است  و تا کنون نیز بسیاری از مرغداران برای قرار گرفتن در لیست مصوبه دولت مبنی اینکه جوجه ریزی جدید و گرفتن نهاده ها منوط به رعات مصوبات است، همکاری لازم را دارند.

وی با ذکر این نکته که تحلیل نوسان قیمتی مرغ اصلا کاری سختی نیست ، گفت : کشتارگاه و برخی دلالان تعیین کننده قیمت مرغ در بازار هستند. وقتی سیاست تشویقی تحویل مرغ در استان تهران و گرفتن نهاده های دامی قابل توجه وجود داشته باشد، نوسان قیمت مرغ با گسترش بازار واسطه ای چیزی عجیبی نیست.

حسن زاده بیان داشت : در حال حاضر قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد چندین برابر قیمت دولتی است و این سیاست تشویقی همه را دچار وسوسه می کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران کشور گفت: باید رویکرد تنظیم بازار مرغ در همه نقاط کشور یکسان شود. وقتی به هر دلیلی قیمت مرغ تهران حدود ۲۰ درصد کمتر از قیمت مصوبه ستاد تنظیم  بازار مازندران است که ۱۱ درصد مرغ تولیدی کشور را تامین می کند ، یعنی فاجعه در هماهنگی و گسترش رانتخواری در دریافت  نهاده های دامی .  

تبرئه مرغداران 

پیدا نشدن مرغ کشتار روز با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استانی در بازار مازندران در حالی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مدعی است که همه مرغ هایی که در استان تحویل کشتارگاه می شود طبق قیمت ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان ستاد تنظیم بازار است و مرغداران نیز از این قیمت راضی هستند.

عزیزالله شهیدی فر  با توضیح این که حتی در طی ۱۰ روز اخیر مرغ برخی از مرغداری ها با قیمت ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان یعنی یکهزار تومان پائین تر از نرخ ستاد تنظیم بازار تحویل کشتارگاه های استان شده است ، افزود : شرکت های تعاونی و اتحادیه تولید کنندگان مرغ هر شهرستان فهرست هر مرغداری را که مرغ را به کدام کشتارگاه تحویل داده است ، در اختیار دارد ، چرا که  به هر مقدار که مرغ تحویل کشتارگاه با قیمت مصوب بدهد ، به همان اندازه در لیست دریافت نهاده های دامی  برای جوجه ریزی آینده قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: بررسی ها طبق آمار تحویلی مرغ ۱۷هزار و ۵۰۰ تومانی به کشتارگاه نشان می دهد روزانه می توان تا ۵۰۰ تن مرغ با قیمت ۲۶ هزار تومان در بازار استان عرضه کرد.

شهیدی فر با ذکر این نکته که نوسان قیمت مرغ را باید در عرضه از کشتارگاه تا بازار جست و جو کرد ، گفت : جهاد کشاورزی در تولید مرغ مشکلی ندارد و فرایند تولید به رغم مشکلاتی که در تامین نهاده وجود داشته و دارد، در حال رفع شدن است.

وی قیمت ۲۶ هزار تومان برای هرکیلوگرم مرغ در مازندرن را " بسیار بالا " دانست و افزود : ستاد تنظیم بازار در حمایت بیشتر و جبران هزینه تولید که در اثر با کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی به وجود آمده بود ،این نرخ را اعلام کرد و انتظار و پیش بینی این بوده که با افزایش سهمیه نهاده های دامی قیمت مرغ خداکثر به ۲۱ هزار تومان تحویل مصرف کننده کاهش یابد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران هم به همکاری اتحادیه تولید کنندگان مرغ و کشتارگاه های استان در تحویل مرغ با قیمت ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: از آن جایی که ساماندهی توزیع نهاده های دامی شروع شده و مرغداران برای دریافت نهاده‌های مورد نیاز باید تاییدیه تخلیه جوجه یک‌روزه در مرغداری و تحویل مرغ پرورش یافته به کشتارگاه را در سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی ثبت کنند، باید نسبت به مصوبات ستاد تنظیم بازار پایبند باشند.

دکتر حسین رضوانی با توضیح این نکته که بسیاری از مرغداران مازندران از سه هفته پیش مشمول دریافت نهاده ها به همین روش شدند، افزود: با توجه به نیاز روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تنی مرغ گرم در استان، تامین این مقدار مرغ با قیمت ستاد تنظیم بازار کار سختی نیست.

وی گفت: هر گونه خروج مرغ زنده از استان بر اساس  ارائه لیست از سوی تعاونی و اتحادیه تولید کنندگان مرغ که مورد تایید جهاد کشاورزی همان شهرستان باشد ؛صورت می گیرد.

شاید تا پایان هفته 

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدعی شد که اصلا مرغ با قیمت ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان تحویل کشتارگاه نمی شود .

حسین اصغر زاده با بیان این که جهاد کشاورزی لیست مرغداری های را که مرغ به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تحویل کشتارگاه دادده اند ، ارائه دهد ، افزود: به طور یقین هر کسی خلاف مصوبه ستاد تنظیم بازار عمل کند، متخلف است و با برخورد قانونی مواجه می شود.

وی گفت : اگرچه قیمت مرغ در بازار با قیمت مصوبه ستاد تنظمی بازار تا حدودی فاصله دارد ، اما روند کاهش داشته و انتظار داریم تا پایان این هفته به قیمت مصوب و جتی کمتر از آن  برسد.

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران سیاست تشویقی تحویل نهاده های دامی به ازای فروش مرغ با قیمت مناسب در بازار تهران را نوعی ناهماهنگی و بی عدالتی توصیف کرد و اظهار داشت : این که مرغ مازندران در استان تهران تا پنج هزار تومان کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان عرضه شود و در عوض نهاد های دامی در قالب تشویق تحویل شود، خلاف اجرای عدالت است.

مازندران در حال حاضر تولید ۳۰ درصد جوجه یکروزه و ۱۱ درصد گوشت سفید کشور را بر عهده دارد. طبق گزارش رسمی این استان تا کنون ۱۴۰ هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ تولید کرد که این میزان ۲ برابر مدت مشابه سال پیش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha