۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 84138448
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ اثر تاریخی دزفول نیازمند مرمت هستند

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبر: 84138448
۸۰ اثر تاریخی دزفول نیازمند مرمت هستند

دزفول- ایرنا- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ۸۰ اثر تاریخی از جمله خانه، سابات و بقعه به علت فرسودگی نیازمند مرمت هستند.

مهدی چناری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این بناها بدلیل آسیب دیدگی ۲۰ تا ۸۰ درصدی نیاز به مرمت دارند ولی تعداد بناهای در وضعیت بحرانی محدود هستند.
وی با تاکید بر لزوم مرمت بناهای تاریخی در وضعیت خطر ادامه داد: میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه کارفرما سریع نمی‌تواند درخصوص مرمت این آثار ورود کند و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نوسازی است. 
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: بنایی که قرار است به عنوان پروژه مطرح شود باید ابتدا به دستگاه‌های دیگر از جمله اداره کل میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط شهرستان معرفی و وضعیت آن مشخص شود.
وی افزود: هنگامی که اداره کل میراث فرهنگی اجازه مرمت را صادر  کرد، بودجه آن در اعتبارات سال آینده می‌آید و بعد از جذب بودجه نسبت به انتخاب پیمانکار و مرمت آن اقدام خواهد شد لذا به محض تخریب یا ریزش یک اثر تاریخی امکان مرمت فوری آن وجود ندارد و باید مراحل ذکر شده طی شوند.
چناری با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی اعتباری برای مرمت ندارد ولی نظارت، مشاوره و تهیه طرح مرمت را انجام می‌دهد، گفت: کمک و همکاری سایر دستگاه‌های شهری و خیرین در مرمت این بناها ضروری است تا از ریزش هویت تاریخی شهر جلوگیری شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: بیشتر بناهای تاریخی که در دزفول دچار ریزش شده‌اند  دارای مالک خصوصی هستند و تازمانی که یک اثر دارای مالک خصوصی باشد هیچ دستگاهی نمی‌تواند ورود کند.
وی افزود: متاسفانه مالکان برخی بناهای تاریخی دزفول نه خود اقدام به مرمت آثار می‌کنند، نه اجازه مرمت می‌دهند و نه به بخش خصوصی می‌فروشند حتی آبروهای منازل را نیز کنترل نمی‌کنند درنتیجه میراث فرهنگی در این بین بلاتکلیف می‌ماند.
چناری با بیان اینکه کمبود بودجه و همکاری نکردن مالکان دست میراث فرهنگی را بسته است، گفت: یکی از مالکان در محله کتکتان ضمن کمک برای ثبت ملی، خانه تاریخی خود را به کارگاه صنایع دستی تبدیل  کرده و ضمن تهیه مواد اولیه صنایع دستی تولیدی بانوان محله را به فروش می‌رساند.
وی با قدردانی از خانواده سید صدر به دلیل این اقدام ابتکاری افزود: این کار موجب اشتغال بانوان، احیای بنای تاریخی و تبدیل آن به یک مکان فرهنگی شده و هویت خانواده سید صدر نیز حفظ شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: مردم باید نهایت استفاده را از خانه‌های تاریخی ببرند و دورهمی‌های خانوادگی و حتی آیین‌های مختلف جشن و عزا را در این خانه‌ها برگزار کنند تا از لذت این بناهای تاریخی بهره مند شوند. 
وی خواستار مرمت خانه‌های تاریخی با حداقل هزینه توسط مالکان شد و اظهار امیدواری کرد با همکاری مالکان و سایر دستگاه‌های اجرایی یک الگو  در استان خوزستان شویم.
چناری همچنین از صدور مجوز احداث  موزه باستان شناسی در دزفول خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های فراوان درخصوص ساخت موزه باستان شناسی، موافقت استان گرفته شد لذا فرمانداری باید برای تامین اعتبار و بودجه همکاری لازم را داشته باشد.
وی افزود: مجوز ساخت موزه شناسی در شهرهای دزفول، رامهرمز و بهبهان صادر شده است.

افزون بر ۲۴۴ هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد، این شهر را به شهر آجر معروف کرده است.
شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.
بافت آجری دزفول به عنوان یک سرمایه ملی دارای بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha