رشد ۳۳ درصدی بودجه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰

تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره بودجه سال ۱۴۰۰ این سازمان گفت: بودجه این نهاد ۳۳ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد که امید است این عدد به ۵۰ درصد افزایش یابد.

حسید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: رشد بودجه سازمان در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته ۵۰  درصد افزایش داشته است.

فعالیت ۱۶۰۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه 

معاون وزیر آموزش و پرورش در این نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین برگزار شد؛  اظهار داشت: هزار و ۶۰۰ مدرسه متناسب با شرایط دانش آموزان با نیازهای ویژه فعال هستند. ۲۷ مرکز آموزشی برای دانش آموزان جسمی-حرکتی، ۲۲ مرکز برای نابینایان، ۶۲ مرکز برای دانش آموزان اوتیسم و ۱۰۰ مرکز برای دانش آموزان ناشنوا راه اندازی شده است.

وی همچنین درباره استخدام افراد دارای معلولیت در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ۶۵۰ معلم ناشنوا و بیش از ۳۲۰ معلم با آسیب بینایی در این سازمان فعالیت می کنند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این باره توضیح داد: نابینایان و ناشنوایان از طریق ماده ۲۸ می‌توانند وارد سازمان شوند، اما براساس آیین نامه دانشگاه فرهنگیان ورود آنها برای دوره ۴ ساله میسر نبود که وزیر آموزش و پرورش اخیر دستور داد این مشکل رفع شود تا زمینه برای حضور آنها در دانشگاه فرهنگیان فراهم شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین در ادامه گفت: خبرنگاران در سراسر کشور می توانند در صورت تمایل از آموزش رایگان خط بریل و زبان اشاره بهره مند شوند.
حسینی همچنین درباره آموزش دیر آموزان گفت: دیرآموزان از مظلوم ترین قشرها هستند که ضریب هوشی آنها ۷۰ تا ۸۵ در نظر گرفته می شود. 

وی با بیان اینکه همه معلولیت ها آشکار نیست، ادامه داد:  معلولیت های پنهان نیز باید دیده شود، بنابراین توصیه شده که مداخله بهنگام کنید تا بهره وری افزایش یابد. 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: توسعه مراکز اختلالات یادگیری اولین قدم برای دانش آموزان دیرآموز است و همچنین پذیرش پیش دبستانی های دیرآموز در دستورکار قرار گرفت. 
حسینی ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی دبیرخانه مشترکی با معاونت ابتدایی دارد که به این واسطه آموزش معلمان و  تولید محتوا  را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده و نیاز بیشتر آموزش و پرورش استثنایی به منابع، ۲۱۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه لازم بود که به کمک خیرین در ۱۰ ماه ۱۲۰ مدرسه افتتاح شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی مهم ترین جلوه عدالت است و این موضوع حکم می کند که همه دانش آموزان ازجمله با نیازهای ویژه در تمامی مناطق از نظام تعلیم و تربیت بهره مند شوند.

حسینی یادآورشد: با توجه به تاکید نظام جهانی در مورد دانش آموزان با نیازهای ویژه و افراد دارای معلولیت ها باید به این دانش آموزان توجه کرد، نباید تنها به ماموریت آموزش و پرورش به معنای عام پرداخت؛ بلکه بخشی از وظایف بهزیستی را هم در این کنار این ماموریت لحاظ کرد.

وی در باره نقش خانواده ها برای یادگیری بهتر دانش آموزان گفت: نقش خانواده برای این دانش آموزان از زمان های قدیم اهمیت بسیاری داشته است، بطور مثال در حال حاضر در آموزش مجازی از شبکه شاد اگر حضور خانواده ها در کنار فرزندان نباشد، یادگیری محقق نمی شود.

۷۲ درصد دانش آموزان از شبکه شاد استفاده می کنند 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا ۳۰ دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به ابزار هوشمند دسترسی ندارند.
حسینی با بیان این که ۷۲ درصد دانش آموزان از شبکه شاد استفاده می کنند، گفت: ۵.۹ درصد دانش آموزان از ظرفیت کمک خانواده، حدود ۳ درصد از آموزش های تلویزیونی و سایر دانش آموزان از بسته های یادگیری بهره مند می شوند.

وی ادامه داد:  همچنین ۱۱ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه تلفن هوشمند شخصی دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که ۲۲.۷ درصد دانش‌آموزان از هیچ یک از اپراتورها برای آموزش مجازی استفاده نمی‌کنند، گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از هزار محتوا مناسب سازی کرده است.  

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد:۷۶ بسته آموزشی و ۳۲ استودیوی تولید محتوا در دوران شیوع ویروس کرونا برای آموزش مجازی دانش آموزان راه اندازی و در هر استان مرکز جامع آموزش مجازی ایجاد شد.

حسینی افزود: همچنین ۵ هزار تبلت و موبایل به دانش‌آموزان داده شده و در آینده ۱۰ هزار تبلت دیگر نیز اهدا می شود.

وی با بیان این که تا پایان آذر ماه اپلیکیشن جامع آموزش استثنایی برای دانش آموزان نابینا با مشارکت والدین راه اندازی می شود، ادامه داد: سامانه ندای همراه برای مشاوران زبده است تا در طرح تلفیقی فراگیر به والدین و دانش‌آموزان خدمات ارائه دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  درحال حاضر ۷۵۲ مرکز یادگیری و ۹۰۰ مشاور و مددکار در این سامانه فعالیت می کنند.

وی در ادامه با بیان این که برنامه های سال ۹۹ سازمان آموزش و پرورش استثنایی از نظر کمی و کیفی توسعه یافته است، گفت: ۶۵.۲ درصد برنامه ها نوآورانه است و ۳ بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات به هنگام طلایی» و «توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شد که ۹۹ درصد این برنامه های تحولی مبتنی بر سند تحول بنیادین نوآورانه و خلاقانه است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: بسته مداخلات به هنگام طلایی نیازمند مشارکت همه وزارتخانه هاست. در این رویکرد وضعیت موجود و مطلوب تعیین شده و مداخلات تطبیقی در ۱۲ محور صورت گرفته است و بر آن اساس نقشه مداخله به هنگام برای افراد زیر ۶ سال طراحی و غربالگری شد.

حسینی خاطرنشان کرد: ۳۲ مرکز سنجش آکوستیک برای دانش آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی شد تا در سال ۹۹، ۸ درصد پوشش تحصیلی پیش از دبستان و ۴۵ درصد دوره دبستان محقق شود. 

وی همچنین درباره مناسب سازی منابع انسانی و محتوای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: نهضت زبان اشاره و خط بریل از مجموع ۵ هزار  مدیر ، معلم ، والدین دانش‌آموزان و مسؤولان سایر دستگاه‌ها را پوشش داده است تا بتوانند ارتباط بهتری با فرزندان برقرار کنند. 

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: زبان بریل حرکت و ارتباط را برای معلولان آسان می کند. براساس گزارش ها می توان اعلام کرد که تا کنون بیش از ۳ هزار نفر در نهضت زبان اشاره و خط بریل آموزش دریافت کردند.

اخذ مجوز جذب ۱۲ هزار نیرو در آموزش وپرورش استثنایی

حسینی از اخذ مجوز برای جذب ۱۲ هزار نیرو در این سازمان خبر داد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۲ هزار نیرو کم داشت، پس از  قانون خدمات کشوری مزایای معلمان استثنایی قطع شد، از این رو پیگیر احیای دوباره این مزایا برای معلمان هستیم.

 وی با بیان اینکه سنجش صلاحیت معلمی مقدمه ای بر اجرای درست قانون رتبه بندی معلمان است، گفت: امتیاز معلمان استثنایی در سنجش صلاحیت معلمی مشخص است.
حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش آموزش‌های مهارتی سعی شده هر یک از دانش‌آموزان مهارتی را بیاموزند. این موضوع در طرح آموزش همراه با تولید پیگیری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha