عراقی‌ها در سالروز پیروزی بر داعش بر چه نکاتی تاکید کردند

بغداد - ایرنا - شماری از فرماندهان عالی‌رتبه، سیاستمداران و رهبران احزاب عراق با گرامیداشت سومین سالروز پیروزی بر گروه تروریستی داعش و ستایش از مرجعیت عالی دینی و تشکر از کشورهای حامی عراق در نبرد با این گروه تاکید کردند که این پیروزی، تروریسم و توحشی را که منطقه و جهان را در می‌نوردید، از بین برد.

به گزارش ایرنا، «یحیی رسول» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز (پنجشنبه) با یادآوری آزادسازی شهر «موصل» مرکز استان نینوای این کشور از اشغال گروه تروریستی داعش، گفت: در آن زمان، موصل پایتخت «دولت خودخوانده و خرافاتی» مورد ادعای گروه تروریستی داعش بود و این شهر با توجه به سکونت سه میلیون نفر از مردم در دو کرانه رودخانه، چالشی بزرگ برای یگان‌های ما به شمار می‌رفت، بنابر این یورش به آن به نوعی برای نیروهای مسلح دشوار بود، چرا که مساحت گسترده‌ای را شامل می‌شد و محله‌های پرجمعیتی بویژه در کرانه راست، بخش قدیمی شهر موصل را تشکیل می‌داد.

وی افزود: یگان‌هایی که برای آزادسازی موصل شرکت کردند، از طریق نبردهای قبلی تجربه کسب کرده بودند، زیرا این نبرد، یک نبرد محله‌ای و جنگ خیابانی بود و در عرف نظامی، این نبردها، نبردهای ویژه‌ای است که با تیم‌های ویژه انجام می‌شود و عملیات باید در مناطق باریک و در ساختمانها و خیابانها صورت می‌گرفت.

سرلشکر «تحسین الخفاجی» فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق نیز به نوبه خود گفت: امروز سومین سالروز آزادسازی موصل است و این روزی است که پیروزی و بیرون راندن داعش با بازوان عراقی‌ها و خون شهیدان و زخمی‌ها اعلام شد و ما به جهانیان می‌گوییم که عراقی‌ها با خون شهیدان پیروزی بر تروریسم را رقم زدند.

«عبدالامیر رشید یار الله» رئیس ستاد ارتش عراق نیز پیروزی بر داعش را یک حماسه تاریخی اقشار مختلف این کشور در دفاع از ارزش‌های انسانی توصیف کرد که نیروهای شرور و تاریکی در تلاش برای نابودی این ارزشها بودند.

«عبدالغنی الاسدی» رئیس دستگاه امنیتی ملی عراق نیز در بیانیه‌ای پیروزی بر داعش را "حماسه‌ای عراقی" توصیف کرد و گفت: ما گزینه‌ای جز ادامه راه خود تا از بین بردن نهایی هسته‌های تروریسم در کشور نداریم.

وی با اشاره به فتوای مرجعیت عالی دینی عراق و جانفشانی‌های مردم و نیروهای عراقی در نبرد با گروه تروریستی داعش افزود: سالروز آزادسازی بخشهایی از خاک عراق از اشغال داعش به ما یادآوری می‌کند که چالش‌ها و مسئولیت بزرگتر، پاسداری از پیروزی‌های بدست آمده است.

«قیس الخزعلی» دبیرکل «جنبش عصائب اهل الحق» عراق نیز در پیامی، خواهان مسئولیت‌پذیری همگان در پاسداری از نیروهای «الحشد الشعبیِ» قوی و متحد و بدور از کشمکش‌های سیاسی شد و نوشت که دلاوران عراقی پیروزی بر گروهک تکفیری داعش را رقم زده و همگی در بیرون راندن دشمنان و حامیان آنها متحد شدند.

«حسن الکعبی» نایب رئیس اول پارلمان عراق هم در بیانیه‌ای با "تبریک به همه فرزندان ملت عراق بویژه فرزندان الحشد الشعبی و وزارت دفاع و کشور و نیروی هوایی و هوانیروز و پیشمرگه و الحشد العشائری و همه دستگاههای دیگر کمک کننده، به مناسب پیروزی بزرگ بر تروریسم داعش و آزادسازی کامل خاک عراق، خواستار پاسداری از این دلاوریها و انواع حمایت از خانواده‌های شهدا و جانبازان و مجروحان و بیشترین تلاش برای تعقیب هسته‌های خفته تروریستی در برخی مناطق و نیز تسریع در مبارزه با فساد شد".

در همین حال، «هشام السهیل» نماینده پارلمان عراق نیز به این مناسبت از کشورهایی که به عراق برای رهایی از جرم و تروریسم گروه داعش کمک کردند، تشکر و قدردانی کرد.

«شیروان دوبردانی» عضو دیگر پارلمان عراق نیز از اصرار عراقی‌ها برای آغاز کردن دوره آبادانی و عمران و بازسازی زیربناها و بازگرداندن زندگی به شهرهای ویران شده توسط گروه تروریستی داعش، ستایش کرد.

«فاضل الغراوی» عضو کمیسیاریای عالی حقوق بشر عراق نیز به نوبه خود گفت: این کمیساریا از زمان ورود گروه تروریستی داعش به استانهای عراق، نقش بزرگی را در مستندسازی جنایات این گروه و ارایه گزارش در این باره در سطح ملی و بین‌المللی ایفا کرد.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر اسبق و رهبر «ائتلاف النصر» عراق نیز امروز "پیروزی بزرگ بر نیروهای تاریکی و وحشیگری را تبریک گفت" و تصریح کرد که نبرد آزادسازی شهرها برای پاکسازی آنها از تروریسم، نبردی موجودیتی برای نظام بود و توانستیم نبرد بازیابی نظام و وحدت ملت را رقم زده و گزینه سقوط عراق را خنثی کنیم.

وی تصریح کرد: ما توان مدیریت و اراده عراق برای پیروزی در جنگ‌های فراگیر پیچیده را ثابت کردیم و پیروزی بر داعش، گزینه تروریسم و توحشی را که منطقه و جهان را می‌درید، از بین برد.

«ائتلاف سائرون» عراق نیز از مرجعیت عالی دینی و فتوای تاریخی آن و نیز همه کسانی که در پیروزی علیه گروه تروریستی داعش سهیم بودند، تشکر و قدردانی و این پیروزی را به ملت عراق تبریک گفت و افزود: اگر خون‌های عراقی‌ها و جانفشانی‌ها و وحدت آنها در جبهه‌ای واحد برای دفاع از عراق و ملت صبور آن نبود، این پیروزی محقق نمی‌شد.

این ائتلاف همچنین از "همه دوستان و برادرانی که در کنار عراق ایستادند، قدردانی کرد".

امروز دهم دسامبر (۲۰ آذرماه) مصادف با سومین سالروز پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش است و دبیرخانه هیات وزیران این کشور امروز را به منظور گرامیداشت این مناسبت، تعطیل عمومی اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha