۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84143591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصرف گاز ۲ کارخانه خراسان شمالی محدود شد

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبر: 84143591
مصرف گاز ۲ کارخانه خراسان شمالی محدود شد

بجنورد- ایرنا- معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی گفت: افت دما موجب افزایش مصرف گاز خانگی در استان شده که این شرکت برای جلوگیری از قطعی گاز، استفاده از آن را در کارخانه سیمان بجنورد و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان محدود کرده است.

مهندس حسن افتخاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک ۵۰ درصد مصرف گاز سیمان و ۷۰ درصد مصرف گاز نیروگاه سیکل ترکیبی کاهش یافته است.

وی مجموع برداشت گاز در هر ۲۴ ساعت از خط گاز استان را هشت میلیون متر مکعب دانست و گفت: با توجه به ورود جبهه هوای سرد میزان مصرف گاز به یکباره افزایش یافته است.

معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه گاز قابل ذخیره سازی نیست افزود: اولویت مصرف گاز با بخش خانگی و تجاری است در صورت افزایش مصرف، گاز صنایع محدود خواهد شد.

افتخاری گفت: در شبانه روز گذشته در این استان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف شد.

وی اظهار داشت:  این میزان مصرف گاز در تابستان امسال یک میلیون متر مکعب بود که کل گرمایش بخش خانگی در مقایسه با این مدت پنج برابر افزایش یافته است.

افتخاری با بیان اینکه برنامه قطع گاز صنایع را نداریم افزود: اما با توجه به نیاز بخش خانگی گاز صنایع محدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۳۲۶ هزار مشترک در بخش خانگی وجود دارد گفت: اگر این مشترکان در شبانه روز دو متر مکعب گاز صرفه جویی کنند گاز معادل مصرف ۲ کارخانه سیمان محدود نخواهد شد.

وی بر مدیریت و مصرف بهینه خانوارها در بحث گاز تاکید کرد و افزود: اگر این وضعیت خوب مدیریت نشود به تولید ضربه خواهد زد به همین دلیل از تمامی شهروندان در بحث مصرف گاز خانگی و تجاری می خواهیم که مصرف را در این دوره مدیریت کنند تا به اقتصاد استان ضرر وارد نشود.

وی پوشیدن لباس مناسب در منزل، کم کردن درجه بخاری و وسایل گرمایشی، رعایت دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و خاموش کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ های خالی را از راه‌های بهینه سازی مصرف گاز در فصل سرما برشمرد.

افتخاری اظهار داشت: اگر جبهه هوای سرد پایدار باشد احتمال محدودیت بیشتر مصرف گاز در صنایع استان وجود دارد.

معاون امور بهره‌برداری شرکت گاز خراسان شمالی افزود: با توجه به مراقبت های واحد امداد و گازبانان تلاش خواهیم کرد که فشار گاز در استان کنترل شود و تاکنون فشار از استاندارد کمتر نشده است.

تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده که در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها از گاز طبیعی است.

وی از برخورداری ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصدی روستایی استان از گاز طبیعی خبر داد و اظهار داشت: خراسان شمالی دارای ۳۲۶ هزار مشترک در بخش های صنعتی، خانگی و عمومی است که حدود ۷۳۷ مشترک آن در بخش صنعتی و عمده، از انشعاب گاز برای تولید و اشتغال بهره مندند.

سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

این استان شب گذشته یکی از سردترین شب های پاییزی را پشت سر گذاشت بطوریکه دمای هوا در برخی مناطق آن به ۲۱ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید و بجنورد هم با منهای ۱۱ درجه، سردترین مرکز استان کشور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha