۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کد خبر: 84144108
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ردپای بن سلمان در عادی سازی روابط مغرب با صهیونیست ها

تهران - ایرنا - محمد بن سلمان به عنوان دلال و فعال در عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی این بار هم برای تحقق پروژه آمریکایی - صهیونیستی پشت پرده ، نقش اصلی را در عادی سازی روابط مغرب با اسرائیل بر عهده داشت. 

به گزارش ایرنا، آن گونه که منابع رسانه ای از جمله رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کرده اند، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از طریق مذاکره های متعدد با پادشاه مغرب بر تصمیم این کشور آفریقایی در عادی سازی روابط با اسرائیل تاثیر گذاشته است. 
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی در همین پیوند نوشته است که محمد بن سلمان در چند دور مذاکره محرمانه با پادشاه مغرب وی را به عادی سازی روابط با اسرائیل تشویق و با این کار نقش اصلی را ایفا کرده است. 
بر اساس این گزارش، توافق عادی سازی روابط مغرب و اسرائیل در مقابل به رسمیت شناختن حاکمیت رباط بر صحرای غربی توسط آمریکا و تحویل ۴ فروند پهپاد هجومی به این کشور، پس از یک سال مذاکرات محرمانه و بی وقفه با نقش آفرینی ویژه «جرد کوشنر»، مشاور رئیس جمهوری آمریکا و «اندریا ازولای»، مشاور یهودی پادشاه مغرب انجام گرفت.
بنا به گزارش منابع مغربی و صهیونیستی در گفت وگو با این روزنامه، این دو فرد کاملا مخفیانه و به طور جدی در برنامه ریزی برای عادی سازی روابط و توافق نقش مهم بازی کردند.
نقطه آغاز عادی سازی روابط میان مغرب و اسرائیل زمانی بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در پرتغال با «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و قرار بود پمپئو با پادشاه غرب دیدار کند و این ملاقات لغو شد اما  پیشرفتی در این زمینه صورت گرفته بود.
بر پایه اعلام یدیعوت آحارونوت، کاخ پادشاهی مغرب نگران واکنش مردم در مخالفت با این اقدام است به ویژه و با توجه به اینکه خاندان سلطنتی جایگاه ویژه ای به عنوان حافظ اماکن مقدس در قدس دارد و شاه این کشور نیز رئیس کمیته قدس است.
نشریه صهیونیستی همچنین به سخنان «سعد الدین العثمانی»، نخست وزیر مغرب در ماه اوت و اعلام مخالفت او با عادی سازی روابط با اسرائیل به علت آسیب زدن این اقدام به حقوق ملت فلسطین اشاره کرد.
به نوشته یدیعوت آحارونوت، پمپئو، ازولای، کوشنر و دیگر مشاوران، مذاکراتی محرمانه با حضور مقام های اسرائیلی داشتند اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز که کاخ های تابستانه ای در رباط پایتخت مغرب دارد هم از طریق مذاکرات با پادشاه این کشور در این اقدام به ایفای نقش پرداخته و بر تصمیم مغرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل تاثیر گذاشته است.
مشاور پادشاه مغرب اعلام کرده که ولیعهد سعودی سیاهه ای از برخی کشورهای عربی و اسلامی دیگر نظیر اندونزی، جیبوتی، مالی و پاکستان را برای عادی سازی روابط با اسرائیل در آینده تهیه کرده است و پس از آن عربستان نیز عادی سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام خواهد کرد.
به گزارش این روزنامه به نقل از منابعی در کاخ پادشاهی مغرب ، نقطه آغاز مذاکرات به هیچ وجه اسرائیل نبوده چرا که مغرب سال هاست روابط خوبی با اسرائیل دارد اما موافقت آمریکا با به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی، پادشاه مغرب را راضی به چراغ سبز دادن برای توافق عادی سازی با اسرائیل کرد.
یدیعوت آحارونوت همچنین پیش بینی کرده برخی کشورهای عربی دیگر مانند عمان تا قبل از اتمام و از زمان باقی مانده  استفاده خواهند کرد و به جریان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهند پیوست که این موضوع را می توان از استقبال عمان از عادی سازی روابط مغرب و اسرائیل حدس زد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha