برآورد و جبران خسارت مردم منطقه میانکوه اردل در اولویت است

شهرکرد- ایرنا-معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در برآورد خسارت‌های ناشی از شکستگی خط لوله نفت مارون در میانکوه اردل، حق ‌و حقوق مردم این منطقه در اولویت قرار دارد.

جعفر مردانی روز سه‌شنبه در نشست شورای اطلاع‌رسانی چهارمحال و بختیاری افزود: دستگاه‌های اجرایی این حق را دارند که از حقوق خود در حادثه نفتی میانکوه دفاع کنند، اما برآورد خسارت‌ها با اولویت بررسی خسارت‌های وارده به مردم انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیز خسارت‌هایی مربوط به نشت نفت در منطقه میانکوه روی داده است که هفته قبل بخشی از  آن‌ها پرداخت شد و لازم است مسئولان در حوزه‌های مختلف پاسخگوی امور مربوط به مردم منطقه باشند.
رییس شورای اطلاع‌رسانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حادثه شکستگی لوله مارون برای چهارمین بار، محیط‌زیست و منابع طبیعی منطقه میانکوه را آلوده کرده است، یادآور شد: این موضوع نشان از خطای انسانی و مدیریتی دارد و با توجه به اینکه این خط لوله در سال ۵۳ اجرا و بخشی از آن بعد از ۳۰ سال دچار پوسیدگی شده است، باید برای ایمن‌سازی این خط لوله اقدام فوری صورت گیرد.
وی بر پیشگیری از تکرار حادثه شکستگی در خطوط لوله انتقال نفت تأکید کرد و گفت: برای کاهش صدمات ناشی از آتش‌سوزی و آلودگی هوا بیش از ۱۰ هزار ماسک فیلتر دار به همراه بسته‌های بهداشتی در اختیار خانوارهای منطقه قرار خواهد گرفت.
مردانی اظهار داشت: بر اساس مصوبات ستاد مدیریت بحران استان و به دلیل وجود برخی بیماری‌های ریوی و گوارشی بین مردم منطقه، جمعی از پزشکان متخصص به مدت یک ماه در میانکوه مستقرشده و خدمات گروه‌های هلال‌احمر و اورژانس هم در این مدت افزایش می‌باید.
وی یکی از دغدغه‌های موجود در حادثه شکستگی لوله نفت مارون را احتمال نشت نفت به چشمه‌ها و چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم ذکر کرد و گفت: علاوه بر انجام آب‌رسانی سیار، طرح انتقال آب از سرشاخه‌های بازفت به بخش میانکوه هم با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست با اشاره به در پیش بودن شب یلدا و وجود نگرانی‌ها درباره شدت یافتن شیوع ویروس کرونا گفت: بیش از ۷۰ درصد از موارد بستری و ۸۲ درصد از موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط سالخوردگان و بزرگ‌سالان است که با نزدیک شدن به شب یلدا، تأمین سلامت بزرگ‌ترها باید بیش‌ازپیش مدنظر قرار گیرد.
مردانی افزود: اگر چه محدودیت‌های اعمال‌شده در ۲ هفته آغازین آذرماه موجب کاهش ۵۰ درصدی بسیاری از آمارهای بحرانی کرونا در چهارمحال و بختیاری شد اما همچنان شرایط شکننده است و در صورتی ‌که شرایط در شب یلدا از کنترل خارج شود موج چهارم کرونا که بسیار خطرناک‌تر از موج‌های قبلی است، از راه می‌رسد.
وی تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر بازار در روزهای منتهی به شب یلدا خاطرنشان کرد و افزود: اقدامات انجام‌شده در این زمینه چندان برای مردم ملموس نیست و کمبود برخی اجناس و افزایش قیمت‌ها موجب نارضایتی مردم شده است.
رییس شورای اطلاع‌رسانی چهارمحال و بختیاری در پایان از  رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های مجازی خواست، زمینه‌ لازم را برای تشویق و ترغیب مردم به تشکیل پویش‌های مردمی در راستای تجلیل از پرستاران و استفاده از فضای مجازی برای دیدارهای شب یلدا فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، شهر خون مرکز بخش میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

پیش از ظهر روز یکشنبه (۲۳ آذر) خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار از روستاهای اطراف شهر سرخون شهرستان اردل دچار شکستگی می‌شود.

این حادثه منجر به ورود حجم قابل توجهی از نفت به چشمه و رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده دچار آتش‌سوزی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha