۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84150591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۹۹ دانشجو در دانشکده پرستاری علوم پزشکی کردستان تحصیل می‌کنند

سنندج - ایرنا - رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تحصیل ۸۹۹ دانشجو در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل این دانشکده خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۸۵ نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری و ۸۱ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر شاهویی روز چهارشنبه در گفت و گوی خبری ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار اظهار داشت: فارغ التحصیلان پرستاری یکی از اعضای مهم و کلیدی در تیم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هستند.

وی اضافه کرد: این قشر دارای نقش‌های متعددی از جمله آموزشی، حمایتی، پژوهشی، مدیریتی، عملکردی، هماهنگی، نظارتی و رهبری هستند بنابراین در دوره تحصیل برای فراگیری مهارت‌های لازم جهت ایفای این وظایف در آینده در عرصه‌های مختلف آماده می‌شوند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه هدف اصلی حرفه پرستاری تامین بهبودی و سلامت انسان‌هاست به همین دلیل در خط مقدم نظام سلامت جامعه هستند، افزود: این قشر با مراقبت از تمام افراد جامعه در سه سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی ایفای نقش می‌کنند.

شاهویی یادآور شد: در فراگیر شدن بیماری کووید۱۹ که یک معضل برای سلامت همگانی در سطح جهان است و سیستم بهداشتی درمانی اکثر کشورها را دچار شوک کرده نقش برجسته پرستاران به عنوان نیروهای متخصص برای مقابله با این معضل در همه جا نمایان است.

وی تاکید کرد: در این روزهای سخت، پرستاران مجبور به ساعات کار اجباری و طولانی، به عنوان خط مقدم مبارزه با این بیماری درگیر مواردی چون تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران مبتلا هستند و فشار کار زیاد و مواجهه با خطرات ناشی از ابتلا به کرونا برای خود و خانواده شان بار روانی مضاعفی همراه داشته که مجموعه اینها نشان دهنده اهمیت حرفه پرستاری و جایگاه فارغ التحصیلان این حرفه است.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت ۲ هزار و ۳۵۰ پرستار شاغل در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه کردستان خبر داد.

شاهویی گفت: دانشکده پرستاری و مامایی از سال ۶۵ تحت عنوان «مجموعه آموزشی و پژوهشی بهداری»  با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرستاری و علوم آزمایشگاهی شروع به کار کرد و از سال ۶۷ به صورت دانشکده مستقل به فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه این دانشکده در رشته‌های کارشناسی پرستاری، کاردانی مامایی و علوم آزمایشگاهی اقدام به پذیرفتن دانشجو کرده است، افزود: از سال ۷۵، در رشته اتاق عمل در مقطع کاردانی و از سال‌های ۸۵ و ۸۷ به ترتیب دانشجو در مقطع کارشناسی مامایی و اتاق عمل نیز پذیرش شد.

شاهویی با بیان اینکه از سال ۹۳، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های پرستاری و مامایی در دانشکده مشغول به تحصیل شدند، اضافه کرد: در حال حاضر چهار رشته پرستاری داخلی جراحی، پرستاری مراقبت‌های ویژه، پرستاری اورژانس و آموزش مامایی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

وی اظهار داشت: تعداد کل دانشجویان دانشکده در حال حاضر در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل ۸۹۹ نفر است که از این تعداد ۵۸۵ نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری و ۸۱ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی پرستاری هستند.
وی یادآور شد: در گروه پرستاری ۲۴ نفر عضو هیات علمی در مرتبه‌های دانشیاری، استادیاری و مربی و ۲ نفر کارشناسی ارشد پرستاری مشغول به ارائه خدمت هستند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی دوره تحصیل خود را در هشت ترم تحصیلی به صورت تئوری، عملی، کارآموزی و کارورزی در دانشکده و مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی می‌گذرانند.

۳۰ آذر مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب (س) روز پرستار است و از ۲۶ آذر تا دوم دی ماه هفته پرستار نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha