استاد حوزه علمیه قم: دوران کرونا فرصتی برای پژوهشگران است

تهران- ایرنا- پژوهشگر علوم قرآن و حدیث از پژوهشگران خواست تا از دوران کرونا که فرصت خلوت بیشتر را ایجاد کرده، بهترین استفاده را برای تحقیقات و ارتباطات علمی داشته باشند.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امیرمومنان که فرمود فرصت‌ها همچون ابر می‌گذرد، به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در شرایط کرونا که فرصت خلوت بیشتری برای طلاب واساتید فراهم است و محیط مجازی نیز به عنوان نعمت الهی در اختیار ماست، باید تهدید کرونا را به فرصت تحقیق بیشتر و ارتباطات علمی بهتر تبدیل کنیم.

وی خطاب به طلاب و پژوهشگران علوم دینی گفت: جوانان مسلمان امروز بیش هر زمان دیگر نیازمند قلم طلاب و اساتید هستند و بستر مجازی آماده نشر آسان و سریع معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام است که باید در این زمینه همت کنیم.

نویسنده تفسیر قرآن مهر افزود: وظیفه پژوهشی طلاب در مرحله اول پرداختن عمیق به تحقیقات کلاسی و پایان نامه‌هاست که موضوعات روز آمد و کاربردی بگیرند و به خوبی نوشته و به صورت گسترده منتشر کنند.

وی اضافه کرد: مجلات متعدد قرآنی و حدیثی در عصر ما به ویژه چهار مجله قرآن وعلم، قرآن پژوهی خاورشناسان، قرائت پژوهی و علوم حدیث تطبیقی و نیز سه مجله دانش پژوهان مجتمع عالی آموزش قرآن و حدیث فرصت خوبی برای نشر مقالات است و می‌توان به خوبی از این منابع استفاده کرد.

این مدرس حوزه علمیه قم از تالیف متون درسی توسط اساتید به عنوان یک ضرورت زمان و باقیات الصالحات یاد کرد و گفت: دفاع از قرآن و اهل بیت علیهم السلام در برابر شبهات وظیفه قلم ماست و از طرف دیگر نقد عالمانه، مودبانه ومنصفانه آثار موجود علمی، زمینه ساز رشد علمی  جامعه ماست که وظیفه همه پژوهشگران و محققان این حوزه است.

وی خواستار ارتقای روش‌های تحقیق در مطالعات قرآنی و حدیثی به عنوان یک وظیفه شد و گفت: پرورش محققان حوزه قرآن وحدیث  وظیفه اساتید وگروه های علمی است که با اجرای کارگاه ها و بررسی و نقد آثار دانش پژوهان تحقق می یابد.

این استاد جامعه المصطفی افزود: نگارش آنقدر مهم است که خدای متعال به قلم و نوشته‌هایش سوگند یاد می کند. پس لازم است ما نیز به آن اهمیت دهیم  و هرکدام از ما هرسال حداقل چند مقاله و کتاب نوشته و منتشر کنیم تا شکر این نعمت ادا شود.

وی ادامه داد: قلم و نوشتار، تقدس دارد. پس لازم است حرمت حریم آن را رعایت کنیم یعنی نوشته‌ها را به مطالب سست و خلاف واقع و غیر مودبانه آلوده نکنیم و قلم را وسیله تقریب مردم سازیم نه وسیله اختلاف.

رضایی اصفهانی افزود: همدلی حوزه‌های دینی و دانشگاه ها با تبادل کتاب‌ها ومقالات و حضور صاحبان قلم در این دو مرکز علمی تحقق می‌یابد که براساس سفرش حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری وظیفه ماست تا زمینه رشد علمی ‌و معنوی بیشتر حوزه و دانشگاه فراهم و مانع نفوذ وسوء استفاده دشمنان شود.

به گزارش ایرنا، ۲۷ آذرماه مصادف با چهل و یکمین سالروز شهادت حجت الاسلام محمد مفتح است، فردی که پیشنهاد وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح و از آن روز موضوع وحدت حوزه و دانشگاه همه ساله به بهانه شهادت این اندیشمند متفکر مطرح می شود.

حضرت امام خمینی (ره) تلفیق فرهنگ دانشگاه و حوزه را سبب گسترش معارف اسلامی دانسته و تاکید داشتند که باید با کم کردن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه درهم ذوب شوند تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع تر گردد.

حرکت پا به پای علم و دین تعبیری است که حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان وحدت حوزه و دانشگاه به کار بردند و در ۴۱ سال گذشته خواستار تحقق این وحدت در قالب تأسیس همه دانشکده‌های گوناگون در حوزه، دنبال کردن تخصص‌های حوزوی در دانشگاه و بالعکس و همچنین جایگزینی صد درصد روش‌های حوزه در دانشگاه و بالعکس شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha