۱۴۰ پرونده مالیاتی خراسان شمالی بر مبنای تراکنش‌های بانکی تشکیل شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۴۰ نفر که تراکنش مالی آنها در شبکه بانکی استان بیش از حد مجاز بود، با معرفی بانک‌ها شناسایی و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

یوسف یعقوبی نژاد، پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افرادی که بدون پروانه کسب و یا مجوز فعالیت اقتصادی بالایی دارند اما فعالیت آن ها رسمی نیست  براساس تراکنشی که در شبکه بانکی دارند، شناسایی و نام آنان به امور مالیاتی اعلام می شود تا با فراخواندنی، پرونده مالیاتی برای آنان تشکیل شود.

وی افزود: با تشکیل پرونده برای این افراد از برخی از آنان تا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال مالیات وصول شده است،  

وی با بیان اینکه پروانه کسب برخی مودیان به نام اطرافیان آنان بود اما تراکنش هایی که از ناحیه این پروانه کسب حاصل می شد به حساب خود آنان واریز می شد، اظهار داشت: با اخذ مالیات از تراکنش های بالای بانکی، برخی نابرابری ها و مالیات گریزی ها از نظام دریافت مالیات حذف و فعالیت های اقتصادی شفاف تر می شود.

یعقوبی نژاد افزود: چهار هزار مودی در خراسان شمالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده بودند اما با توجه به شرایط اقتصادی و تعطیلی برخی از آنان هم اکنون سه هزار نفر مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده اند.

تحقق ۱۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی از تحقق ۱۲۴ درصدی درآمدهای مالیاتی استان خبر داد و اظهار داشت: درآمدهای پیش بینی شده ما در سال جاری ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال بود اما وصولی درآمدهای ما به سه هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

یعقوبی نژاد افزود: از این رقم ۲ هزار و ۵۲۰ ریال مالیات بر عملکرد یا مالیات مستقیم و بقیه مالیات بر ارزش افزوده است.

وی از رشد ۸ درصدی وصول مالیات نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۶۴۲ میلیارد ریال هم سهم وصول عوارض ارزش افزوده بود که به حساب شهرداری ها، دهیاری ها، روستاهای بدون دهیاری و عشایر واریز شد.

وی افزود: از ابتدای اجرای وصول مالیات بر ارزش افزوده تا کنون، چهار هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال عوارض این مالیات به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز شده است

 مالیات شرکت های بزرگ

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی با بیان اینکه رشد وصولی مالیات در استان مرهون پرداخت پیش از موعد مالیات شرکت های بزرگ استان است، گفت: بیشترین وصولی مالیات ما در سال جاری مربوط به شرکت های آلومینای ایران (جاجرم)، مجتمع پتروشیمی خراسان (بجنورد) و شرکت سیمان بجنورد بوده است.

وی افزود: این شرکت ها از ابتدای سال اظهارنامه های خود را ارائه و تقسیط کرده اند و به همین دلیل وصول درآمدهای ما بیش از برنامه بوده و رشد دارد.

یعقوبی نژاد در مورد ترکیب درآمدی مالیات در استان نیز اظهار داشت: ۳۳ درصد از درآمدهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی و شرکت های بزرگ استان است و مالیات حقوق بخش دولتی و خصوصی نیز ۳۰ درصد از درآمدها را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: مالیات مشاغل تنها پنج درصد از درآمدهای استان را تشکیل می دهد و مالیات بر ارزش افزوده نیز ۲۶ درصد از درآمدهای ما را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد از مودیان استان مشمول پرداخت مالیات نمی شوند، اظهار داشت: مالیات ۹۰ درصد از مشمولان در استان هم کمتر از ۱۰ میلیون ریال بوده است.

رشد اظهارنامه های مالیاتی 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی از رشد سه درصدی دریافت اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۹۸ اشخاص حقیقی در سال جاری خبر داد و افزود: امسال ۲۷ هزار و ۶۴۷ اظهارنامه دریافت شد که ۵۲ درصد از این تعداد مالیات خود را به صورت توافقی اظهار کرده اند.

وی از رشد ۴۶ درصدی ابراز مالیات افراد حقیقی در استان خبر داد و گفت: افراد حقوقی نیز هزار و ۷۹۴ اظهارنامه به این اداره کل تسلیم کرده اند که مبلغ آن نسبت به عملکرد سال قبل ۷۰ درصد رشد دارد و از ۶۳۰ میلیارد ریال به ۱۰ هزار و ۶۰ میلیارد ریال رسیده است.  

الکترونیکی کردن امور مالیاتی

یعقوبی نژاد به برون سپاری و الکترونیکی کردن بخش عمده ای از فعالیت های اداره کل امور مالیاتی استان اشاره کرد و گفت: بخشی از نقل و انتقال املاک و ابلاغ اوراق مالیاتی و نیز صفر تا صد تسلیم اظهارنامه های مالیاتی در استان الکترونیکی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی با بیان اینکه ارائه لیست حقوق کارکنان دولت و شرکت ها نیز الکترونیکی شده است، گفت: با توجه به اقداماتی که در خصوص الکترونیکی کردن امور و به حداقل رساندن حضور فیزیکی مودیان انجام شده است این اداره کل امسال در این بخش رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه میانگین پاسخگویی به استعلامات اتاق اصناف در کشور سه روز است، اظهار داشت: ما در خراسان شمالی این مدت را به یک روز رسانده ایم و همچنین روند استعلام کارت بازرگانی را که در کشور ۶ روز است به ۲ روز کاهش داده ایم که صفر تا صد چرخه آن نیز الکترونیکی شده است.

وی افزود: مدت زمان صدور استعلامات برخط بانکی نیز که در کشور سه روز طول می کشد در خراسان شمالی به یک روز رسیده و به طور کامل الکترونیکی شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha