سردار سیدکمال هادیانفر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار انتظامی ایرنا افزود: سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی جاده ای) به صورت مدام ترددها را کنترل می کند اما به رغم توصیه به رانندگان مبنی بر اینکه بیشتر از ۹ ساعت در طول شبانه روز رانندگی نکنند، همچنان شاهد تصادف اتوبوس ها هستیم.
وی تصریح کرد: البته مواردی بوده و در سیستم های راهور ثبت شده که راننده ای بیش از دو ساعت رانندگی نکرده و در اثر خستگی و خواب آلودگی دچار تصادف شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: با اقداماتی که در پایانه ها انجام می شود و اقدامات سازمان راهداری و کاهش سرعت، باید امیدوار باشیم که میزان تصادفات اتوبوس ها کاهش یابد.
سردار هادیانفر گفت: پلیس متوسط سرعت اتوبوس ها در زمستان را از ۸۷ کیلومتر در راه های خشک و تر به ۸۰ کیلومتر رسانده، البته این متوسط سرعت است و چانچه راننده احساس خطر کند باید این میزان سرعت را بسته به شرایط کاهش یا افزایش دهد. اکنون متوسط سرعت در جاده ها ۸۰ کیلومتر است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترین عوامل تصادف اتوبوس ها سرعت و شتاب در جاده ها است که در این شرایط حتما سرعت را به ۷۵ کیلومتر می رسانیم تا ببینم نتیجه آن چه می شود.
در تصادفات منجر به فوت و جرح ناوگان عمومی حمل مسافر، رانندگان اتوبوس مقصر هستند این در حالیست که مدیران پایانه ها نقش موثری در کاهش حوادث و سوانح ناوگان حمل مسافر دارند.
رانندگان به علت افزایش میزان درآمد، بیش از سرعت و ساعت مقرر رانندگی می کنند که ریسک تصادف را بالا می برد.
کنترل های فنی اتوبوس ها پیش از شروع سفر موضوع حساسی است و اتوبوس پیش از خروج از پایانه باید به صورت دقیق از لحاظ سلامت فنی، صوری نبودن صورت وضعیت، رعایت ساعت کاری استاندارد توسط راننده مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.
نظر شما