سازهای محلی از نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز پاک شد

بندرعباس - ایرنا - رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: سازهای محلی به دلیل مخالفت مسوولان محلی از نقاشی‌های دیواری جزیره هرمز پاک شدند.

منوچهر دانشمند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مسوولان برای توجیه سخن خود استدلال‌های غیر منطقی مطرح کردند، این درحالی است که سازهای محلی جزیی از هویت موسیقیایی هرمزگان و نمادهای فرهنگی مردم این اُستان هستند.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرمزگان ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با اجرای این نقاشی‌ها تلاش داشت هویت موسیقیایی هرمزگان و ریشه دار بودن این مردم را به گردشگرانی که از اقصی نقاط ایران و سایر کشورها به این جزیره وارد می‌شوند معرفی کند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) که در جزیره هرمز درحال اجرای نقاشی دیواری برای آشنایی گردشگران با فرهنگ هرمزگان است سازهای دهل، پی‌په و جفتی را نیز به تصویر کشید اما پس از مدت کوتاهی آن‌ها را حذف کرد.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) از طریق بنیاد برکت مسوول اجرای طرح‌های توسعه‌ای در جزیره هرمز بوده و مبالغ بالایی در این جزیره هزینه کرده است.

برخی اقدام‌های این ستاد شامل دادن ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح‌های بوم گردی با بهره چهار درصدی، اجرای رینگ دور جزیره هرمز، دادن ۱۰ میلیارد ریال وام بلاعوض برای مسکن مهر در این جزیره، تجهیز درمانگاه جزیره هرمز، ایجاد کارگاه قالی بافی با اشتغالزایی ۱۵ نفر، مشارکت با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برای برپایی غرفه‌های صنایع دستی، همکاری با شهرداری جزیره هرمز برای سنگ‌فرش ساحل غربی این جزیره با پرداخت ۵۰ میلیارد ریال به شهرداری جزیره هرمز، تعمیر ۷۰ خانه و سرویس بهداشتی در جزیره هرمز، اختصاص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبشیرین کن جزیره هرمز، خریداری و تحویل وسایل ورزشی، پزشکی، آموزشی و اداری به ارزش ۱۱ میلیارد ریال برای استفاده در جزیره هرمز را شامل می‌شود.

همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نظر دارد ۲۴۰ میلیارد ریال دیگر نیز در راستای توسعه جزیره هرمز هزینه کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: می‌توان گفت سابقه حضور دُهل در هرمزگان با توجه به ارتباط فرهنگی و اقتصادی این منطقه با تمدن عیلامی به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد.

عباس نوروزی ادامه داد: دهل، پی په و جفتی جزو نمادهای فرهنگی هویتی محسوب می‌شوند که باید برای نسل‌های آینده حفظ و معرفی شوند تا ارتباط بین نسل‌های گذشته، کنونی و آینده برقرار بماند.

وی ادامه داد: نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو ثبت ملی شده اما سایر سازهای هرمزگان که ارزش بالایی نیز برای ثبت ملی دارند هنوز ثبت نشده‌اند.

وی بیان داشت: از علاقه‌مندان عرصه موسیقی هرمزگان برای دادن اطلاعات و همکاری برای جهت تشکیل پرونده ثبتی آنها دعوت می‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha