هفت هزار پایش آنفلوآنزا در مراکز پرورش طیور استان مرکزی انجام شد

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هفت هزار و ۶۴۲ مورد بازدید و پایش مراکز پرورش طیور امسال با هدف مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح مرغداری‌ها، مراکز فروش پرندگان و تالاب‌ها و زیستگاه‌های این استان انجام شد.

دکتر«محسن شانقی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سه هزار و ۵۵۱ مورد از این پایش‌ها از مراکز صنعتی طیور، سه هزار و ۱۸۸ مورد از طیور روستایی، ۲۳۱ مورد بازدید از مراکز پرورش پرندگان زینتی، ۳۶۵ مورد زیستگاه پرندگان شامل تالاب‌ها، سدها و آبگیرها و ۳۰۷ مورد  از کشتارگاه‌های طیور استان بوده است.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۹۴۲ نمونه‌برداری سرمی و بافتی و ۲ هزار و ۳۰ مورد آزمایش مولکولی و سرولوژیکی نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سه هزار و ۹۹۲ بازدید امسال در آذرماه جاری و در راستای مدیریت آنفلوآنزای فوق حادپرندگان و تلفات ناشی از ان در تالاب میقان اراک بوده است.

دکتر شانقی گفت: ۲ هزار و ۷۰۰  از این پایش‌ها  از مراکز طیور صنعتی، ۸۳۱ مورد طیور سنتی، ۷۴ مورد کشتارگاه‌ها، ۱۶۴ مورد پرنده فروشی‌ها و ۲۲۳ مورد بازدید از ریستگاه‌های پرندگان استان مرکزی انجام شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این بازدیدها در مراکز پرورش طیور، آبگیرها، سدها و تالاب‌های استان مرکزی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری جمع‌آوری و دفن بهداشتی یک‌هزار و ۲۵۵ لاشه پرنده از تالاب میقان اراک گفت: در ۲ هفته اخیر تلفات جدیدی مشاهده نشده و لاشه‌های جمع‌آوری شده مربوط به گذشته است.
شانقی افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در استان مرکزی کنترل شده و تا حضور پرندگان مهاجر دراستان و احتمال بروز بیماری پایش‌ها به‌طور مستمر ادامه می یابد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha