۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۰۰
کد خبر: 82832618
T T
۰ نفر
پنج كانون آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان مركزي شناسايي شد

اراك - ايرنا - مديركل دامپزشكي استان مركزي گفت: پنج كانون آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در شهرستان هاي اين استان شناسايي شد.

دكتر محسن شانقي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين كانون ها آلوده در واحدهاي طيور تخم گذار صنعتي و سنتي شهرستان هاي زرنديه، ساوه، شازند و خمين شناسايي شده و عمليات معدوم سازي، ضد عفوني و مراقبت هاي فعال تا شعاع سه كيلومتري اين كانون ها انجام شده است.
وي ادامه داد: با انجام اقدام هاي پيشگيرانه و بهداشتي شمار كانون هاي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان مركزي در زمستان امسال نسبت به سال گذشته كاهش يافته است و با رصد مستمر مشكلي در زمينه وجود ندارد.
مديركل دامپزشكي استان مركزي با يادآوري شناسايي سويه جديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در بين پرندگان مهاجر استان گيلان افزود: اين سويه جديد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در گيلان تنها در بين پرندگان مهاجر تاييد شده و با اقدام هاي پيشگيرانه از جمله اعزام نيرو، تمامي تلاش براي جلوگيري از انتقال آن به جمعيت طيور اهلي و خارج از نواحي آلوده توسط سازمان دامپزشكي كشور انجام شده است.
دكتر شانقي نفوذ سويه جديد بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به استان مركزي را از نگراني هاي اين اداره كل دانست و گفت: اين سويه تظاهرات شديد از بيماري مشترك بين پرنده و انسان دارد و مي طلبد كه مردم همراهي لازم را داشته باشند و از تماس ، پرورش و خريد پرندگان از هر كانون ناشناس و تاييد نشده به ويژه پرنده فروشان دوره گردبپرهيزند و از حضور در اطراف تالاب ميقان اراك و آبگيرها و شكار پرندگان مهاجر خودداري كنند.
وي ياد آور شد: 6 هزار و 668 مورد بازديد در سال جاري در راستاي پيشگيري و مهار بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از مرغداري هاي صنعتي، سنتي، مراكز عرضه پرندگان، زيستگاه هاي حيات وحش انجام شده است.
مديركل دامپزشكي استان مركزي ادامه داد: در اين مدت چهار هزار و 807 مورد نمونه برداري سرمي، 9 هزار و 613 آزمايش سرولوژي و يك هزار و 354 نمونه برداري بافتي از 46 واحد توليدي صنعتي، سنتي طيور و حيات وحش استان براي پيشگيري از شيوع آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان انجام شده است.
شانقي گفت: همچنين در اين مدت 22 هزار ليتر مواد ضد عفوني خريداري و 511 هزار متر مربع ضد عفوني عليه بيماري هاي واگير دام و طيور انجام شده است.
وي ادامه داد: براي جلوگيري از شيوع احتمالي بيماري فوق حاد پرندگان در استان مركزي مقرر شده است پايش هاي لازم از طريق اداره كل محيط زيست در اطراف تالاب ميقان، آبگيرها، مرغداري ها و واحدهاي پرورش طيور انجام و در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان نمونه برداري هاي لازم انجام و دفن بهداشتي اين تلفات انجام شود.
مديركل دامپزشكي استان مركزي با يادآروي فعاليت واحدهاي قرطينه ثابت و سيار در شهرستان هاي استان گفت: تمامي جابه جايي هاي انواع پرندگان در استان تحت كنترل اين اداره كل است و با هرگونه انتقال مشكوك و غير مجاز طيور با همكاري نيروي انتظامي برخورد مي شود.
دكتر شانقي افزود: براي ساماندهي و استقرار پرنده فروشان شهرستان اراك نيز مكاني در خارج شهر توسط شهرداري و اداره كل دامپزشكي استان مركزي در دست مطالعه است تا خريد و فروش پرندگان توسط آن ها با هماهنگي و تحت كنترل دامپزشكي انجام شود.
وي براي كنترل و جلوگيري از شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد در استان مركزي توصيه كرد: مرغداري هاي و توليدكنندگان طيور استان بحث هاي امنيت زيستي را جدي گرفته و هرگونه حمل و تردد را به شدت در واحد خود رصد كنند و از بهداشتي بودن آن اطمينان حاصل كنند.
مديركل دامپزشكي استان مركزي گفت: مردم به ويژه روستاييان از هرگونه خريد و فروش طيور از دست فروشان خودداري كنند و تلفات پرندگان را به دامپزشكي اطلاع دهند تا با انجام اقدام هاي پيشگيرانه، نمونه برداري و دفن بهداشتي طيور از شيوع اين بيماري در استان جلوگيري شود.
سال گذشته 19 كانون آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان شامل 14 واحد پرورش مرغ تخم گذار، 2 روستا در اطراف تالاب ميقان شهرستان اراك، 2 روستا در شهرستان هاي شازند، خنداب و يك واحد دامداري در شهرستان زرنديه شناسايي شد كه 400 هزار قطعه طيور براي مبارزه و جلوگيري از انتقال اين بيماري در اين واحدها جمع آوري و معدوم شده است.
شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در استان مركزي در سال گذشته حدود 120 ميليار ريال به واحدهاي مرغداري و روستاهاي درگير بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان خسارت وارد كرده است.
1955/6013خبرنگار:مهدي عظيمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري
۰ نفر