۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 84167144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مازندران ۱۲ هزار بیسواد مطلق دارد

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 84167144
مازندران ۱۲ هزار بیسواد مطلق دارد

ساری - ایرنا - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران گفت که ۱۲ هزار بیسواد مطلق در استان شناسایی شده است که سوادآموزی به آنان در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا ، بیسواد مطلق به افرادی گفته می‌شود که فاقد هرگونه مدرک و یا گواهینامه آموزشی باشند. 

داود تقی‌نیا روز چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در ساری افزود: با تمهیدات صورت گرفته، در نظر است تا پایان بهمن ماه سال جاری نسبت به ثبت‌نام ۲ هزار و  ۱۰۰ تن از افراد بیسواد مطلق استان اقدام و آموزش آنان آغاز شود.

وی با بیان اینکه شناسایی سوادآموزان جامعه هدف کار سخت و در عین حال زمان‌بر است، اظهار داشـت : تا پایان سال گذشته ۹۸/۸ درصد جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در مازندران باسواد شدند و این استان رتبه نخست سوادآموزی کشور را کسب کرد.

تقی نیا از قائمشهر به عنوان باسوادترین شهرستان مازندران با نرخ باسوادی ۹۸/۶۸ نام برد و گفت که گلوگاه هم با ۹۶/۵۰ درصد کمترین نرخ سوادآموزی استان را دارد.

وی فاصله سوادآموزی میان شهرستان های مازندران را ۲.۱۸ دهم درصد اعلام کرد و افزود که وضعیت استان بهتر از میانگین کشوری است چون در سطح کشور فاصله سوادآموزی بیشتر است.

معاون سوادآموزی مازندران اختلاف نرخ باسوادی در مناطق شهری و روستایی مازندران را هم ۱.۹ درصد اعلام کرد و گفت که این فاصله در کشور ۷.۱ درصد است که بیانگر افزایش نرخ باسوادی در مازندران نسبت به سایر مناطق است.

خوداظهاری حدود ۵۰ هزار بیسواد

وی افزود : با تمهیدات فراهم شده و از طریق خوداظهاری ، ۴۹ هزار و ۷۰۵ تن از شهروندان مازندرانی سال گذشته اظهار بیسوادی کردندن که و با استمرار فعالیت‌های آموزشی ، هفت هزار و ۲۶۷ تن تاکنون باسواد شده اند.

تقی‌نیا گفت : با سازوکارهای نظارتی، تعداد زیادی از جامعه هدف در مازندران که بیسواد هستند، شناسایی شده اند که برابر زمانبندی، نسبت به آموزش و سوادآموزی این افراد نیز اقدام می‌شود.

وی افزود : احیای شورای پشتیبانی سوادآموزی در دولت تدبیر و امید اقدامی ارزشمند و بسیار مثبتی بود که در این راستا نسبت به شناسایی و جذب سوادآموزان جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال اقدام می‌شود و این اقدام خود در افزایش نرخ سوادآموزی بسیار موثر و تاثیرگذار است. 

بر اساس آمارهای رسمی نرخ باسوادی مازندران که طبق استاندارد از سن ۱۰ تا ۴۹ سال اندازه‌گیری می‌ شود در سال ۹۸ به ۹۸.۸ درصد رسید. پوشش تحصیلی آموزش و پرورش استان نیز در حال حاضر به طور کلی ۹۸ درصد و در دوره ابتدایی ۱۰۰ درصد است.

همچنین در سال تحصیلی گذشته حدود ۵۳۶ هزار دانش آموز در چهار هزار و ۴۸۰ مدرسه مازندران تحصیل می کردند و پوشش تحصیلی استان نیز حدود ۹۹ درصد بود.

با این وجود طبق آمارهای رسمی، در مجموع استان مازندران دارای ۳۰ هزار بیسواد با سن ۱۰ تا ۴۹ سال و ۵۰ هزار بیسواد نیز در گروه سنی بیش از ۴۹ سال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha