سردار سلیمانی اصلی‌ترین شاخص قدرت نرم ایران در منطقه بود

کرمانشاه- ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی اصلی‌ترین شاخص قدرت نرم ایران در منطقه بود، گفت: او یک رهبر مردمی بود که «امنیت مردم محور» را در منطقه غرب آسیا پایه‌گذاری کرد.

فرزاد رستمی روز شنبه در گفت و گو با خیرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی هر اقدامی که در چهار دهه اخیر حتی برای استقلال، افزایش ظرفیت های منطقه ای و بازدارندگی در مقابل دشمنان به عنوان ابتدایی ترین حقوق یک کشور انجام داده است، از سوی غربی‌ها متهم به بلندپروازی نظامی و پیگیری رویکردهای تهاجمی امنیتی شده است.

به گفته او، واقعیت ها درباره سردار سلیمانی هم همین است زیرا رویکرد رفتاری او قاعده‌مند و چارچوب دار بود و در چارچوب های هنجاری و رهیافت غرب قرار نمی گرفت به همین دلیل اتهام تروریست بودن را به ایشان زدند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی یک رهبر مردمی در منطقه بود افزود: ایشان پیش از آنکه رویکرد امنیتی داشته باشد، رویکردی اجتماعی در سطح منطقه داشت و در بین اقوام، قبایل و گروه‌های مختلف در عراق و سوریه دارای جایگاه والایی بود که این موضوع پس از شهادت ایشان به روشنی قابل مشاهده است.

پایه‌گذار «امنیت مردم محور»

رستمی با بیان اینکه سردار سلیمانی «امنیت مردم محور» را در منطقه غرب آسیا پایه‌گذاری کرد گفت: بخش زیادی از مقاومت ها و ایستادگی ها در مقابل گروه های تروریستی با تأسیس و تلاش بسیج مردمی و انسجام نیروهای قبایل در سوریه و عراق شکل گرفت که ساماندهی و سازماندهی آنها توسط سردار سلیمانی انجام شد.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی اظهار کرد: از آنجایی که سردار سلیمانی بیشتر در رویکردهای غیر امنیتی فعالیت می کرد، طبعاً در قاب فرهنگی، اجتماعی و امنیتی خاصی قرار گرفت که ناشی از محبوبیت گسترده ایشان در منطقه بود.

به گفته او، پس از ترور سردار سلیمانی به دستور رییس جمهور آمریکا، بسیاری از صاحبنظران حتی در جبهه مقابل سردار سلیمانی و در خود آمریکا از شخصیت سردار تمجید کردند و بسیاری ها گفتند که چرا چهره ای که از پیشتازان مقابله با تروریسم در منطقه بوده و مسیر مقابله با داعش را همواره و فراتر از ائتلاف بین المللی و آمریکا نقش آفرینی کرده، حذف فیزیکی شد؟

رستمی با بیان اینکه ناامنی در منطقه غرب آسیا بیش از همه نتیجه نبود یک همگرایی منطقه‌ای بوده است، گفت: بخش زیادی از خدمات سردار سلیمانی طی چند دهه گذشته ایجاد همگرایی منطقه‌ای و رژیم منطقه ای بود.

اصلی ترین شاخص قدرت نرم ایران

استاد دانشگاه رازی با بیان اینکه سردار سلیمانی اصلی ترین شاخص قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه بود، گفت: هرچند با توجه به احتمال برداشت موازی کاری با وزارت خارجه بسیاری از خدمات و اقدامات او رسانه ای نشد اما ایشان نقش پررنگی در توسعه قدرت ایران و هنجارهای فرهنگی انقلاب اسلامی و نزدیک کردن دیدگاه‌های گروه های مختلف منطقه برای شکل‌گیری یک رژیم منطقه ای داشته است.

او با اشاره به اینکه سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی پس از سردار سلیمانی هیچ تغییری نکرده است، گفت: تغییر این سیاست ها از اهداف ترورکنندگان سردار سلیمانی بود اما آنها به هدف خود نرسیدند زیرا سیاست های منطقه ای ایران قایم به فرد نیست بلکه بر پایه فکر و اندیشه راهبردی پایه گذاری و پیگیری شده است و با حذف فیزیکی افراد نمی توان منتظر تغییر در آنها بود.

به اعتقاد رستمی، با ترور سردار سلیمانی انتظار می رود که امنیت منطقه دچار خدشه و لطمه شود زیرا خلاء دیپلماسی عمومی سردار برای کاهش شکاف ها و همگرایی منطقه‌ای احساس می شود و حتی احتمال شکل گیری یک افراطی‌گری جدید در منطقه هم دور از انتظار نیست.

عادی‌سازی رابطه با اسراییل یعنی ناامنی بیشتر

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی اظهار داشت: کانون تحولات منطقه ای در حوزه امنیت بیش از همه ناشی از نگاه های افراطی فرامرزی است؛ در این زمینه یکی از اقدامات دولت های عربی برای مدیریت امنیتی منطقه پیگیری طرح عادی سازی رابطه با اسراییل بوده است اما با توجه به اینکه گروه های غیردولتی کشورهای اسلامی و افکار عمومی آنها با این موضوع مخالفت جدی دارند، حتی ممکن است همین اقدام هم به تنش‌های بیشتر منطقه دامن بزند.

به گزارش ایرنا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد.

در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت تدریجی اعلام کرد که تعداد ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس باعث شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

اخبار مرتبط