به گزارش روز شنبه وزارت آموزشوپرورش،علیرضا کمره ای در نشست مشترک با وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: آموزش های کشاورزی با تولید پیوند خورده و هنرجویان هنرستانی، آموزشهای لازم را با تولید فرامیگیرند. ازآنجاییکه دو اصل آموزش و تولید در هنرستانها بهطور همزمان انجام میشود، نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی داریم تا بهواسطه این حمایت بتوانیم مواد اولیه هنرستانها را باقیمت دولتی تهیه و در اختیار هنرآموزان و هنرجویان قرار دهیم.
ممکن است سیاست توسعه آموزشها در هنرستانها لزوماً با سیاستهای توسعهای وزارت کشاورزی همراستا نباشد و این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که آموزشوپرورش به آموزش فکر میکند و بر همین راستاسعی بر ارائه آموزشهای ضروری و موردنیاز برای تربیت نیروی ماهر و متخصص از بین هنرجویان هنرستانی داریم.
وی در ادامه نشست که با حضور اعضای شورای معاونان آموزشوپرورش و در محل این وزارتخانه برگزار شد افزود: کارگروه مشترک وزارت آموزشوپرورش و وزارت جهاد سازندگی از سالها پیش تشکیلشده و هنوز هم در حال کار است. بررسیهای انجامشده در این کارگروه مشترک درنهایت منجر به انعقاد تفاهمنامه بین دو وزارتخانه شده است. کارگروه مشترک بر محورهای بهروزآوری و تدوین استانداردها قرار دارد و هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه کشاورزی برای آینده کشور است.
کمرئی با اشاره به لزوم توسعه آموزشهای هنرستانی گفت: فروش تولیدات هنرستانی در کشور برای دانش آموزان ایجاد انگیزه میکند. این در حالی است که نشان سلامت به محصولات تولیدی هنرستانها تعلق نخواهد گرفت و درنهایت رقابت محصولات تولیدی در بازار را با محصولات مشابه بسیار سخت میکند. توجه و حمایت جهاد سازندگی به این مقوله میتواند هم به اقتصاد هنرستانها و هم به توسعه آموزشهای هنرستانی کمک کند و درنهایت مشوقی برای هدایت دانش آموزان به هنرستانها شود.
تحصیل بیش از ۳۲ هزار هنرجو در هنرستان های کشاورزی
در ادامه این نشست حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در شاخه فنی و حرفهای ۵ رشته تحت عناوین امور زراعی، باغی، دامی، ماشینهای کشاورزی و صنایع غذایی داریم و ۴۲ رشته در شاخه کاردانش داریم. درمجموع ۳۲ هزار و ۳۵۸ نفر در دوشاخه فنی و حرفهای و کاردانش در هنرستانهای کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.
وی گفت: در گروه رشته امور زراعی، رشته جدیدی با عنوان تولیدات گیاهی در محیط کنترلشده را تأسیس کردیم. همچنین در گروه علوم دامی، پرورش آبزیان و در گروه ماشینهای کشاورزی، رشته مکانیزاسیون ماشینهای کشاورزی را اضافه کردیم.
وی گفت: مهمترین رویکردی که در آموزش دنبال میکنیم انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشتههای کشاورزی است. سال تحصیلی هنرجویان رشته کشاورزی باید طوری باشد که بتوانند در طول سال به کاشت و برداشت محصول بهطور کامل برسند. بر این اساس مادهواحدهای به شورای عالی آموزشوپرورش ارائهشده که در حال تصویب است تا بر اساس آن سال آموزشی در هنرستانهای کشاورزی انعطافپذیر شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: حمایت از فارغالتحصیلان رشتههای کشاورزی در راستای اشتغال، مشارکت در تجهیز مدارس، تسریع و تسهیل روند برگزاری کارگاههای مربوط به کشاورزی و دامداری، مشارکت در برنامهریزی آموزش کشاورزی بهعنوان آمایش سرزمین و مشارکت در تولید بستههای تخصصی برای آموزش ازجمله انتظارات همکاران حوزه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از وزارت جهاد کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی : توجه به هنرستانهای کشاورزی هستههای اولیه منابع انسانی کارآمد در کشاورزی است.
کاظم خاوازی در نشست مشترک با وزیر آموزشوپرورش و اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش با گفت: امروزه توجه به هنرستانهای کشاورزی هستههای اولیه منابع انسانی کارآمد هستند. مهمترین بخش در روستا بخش کشاورزی و منابع طبیعی است و اگر بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم زنجیره رشد و تولید کلید خواهد خورد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: چند بحث در بخش کشاورزی مهم است؛ یکی اینکه منزلت اجتماعی کشاورز در جامعه پایین آمده است و دیگری اینکه نمیتوانیم منابع مطلوب آبوخاک را دست افرادی بسپاریم که از دانش کافی برخوردار نیستند.
وی عنوان کرد: ما میتوانیم زنجیره همکاری را قوت ببخشیم تا هنرستانها پیشرفت کنند. امروزه بخش خصوصی میتواند کمک شایانی به ما کند تا فارغالتحصیلان هنرستانها بر کار مسلط شوند.
خاوازی ادامه داد: تمام ظرفیتهای علمی وزارت جهاد کشاورزی در خدمت آموزشوپرورش است و بیش از ۲هزار هیات علمی درجهیک و ۳۰۰استادکار به همراه مراکز علمی داریم که در اختیار آموزشوپرورش خواهد بود.
نظر شما