پدیده وارونگی دما در مهاباد ایجاد شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با توجه به سکون هوا و اختلاف دمای سطح زمین با هوا، پدیده وارونگی دما در این شهرستان ایجاد شده است.

اردلان محمدپور روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون دمای هوا در سطح زمین به منفی پنج درجه سانتی‌گراد کاهش یافته در حالی که دمای هوا منفی ۲ درجه سانتی‌گراد است و در این حالت پدیده وارونگی دما ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: این وضعیت باعث سکون هوا شده و پدیده افزایش آلاینده‌های جوی در هوا غالب می‌شود و علاوه بر آن، به دلیل وجود رطوبت بالا در هوا مه غلیظ نیز ایجاد شده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: این شرایط تا پایان هفته جاری در این شهرستان تداوم خواهد داشت و با توجه به افزایش آلاینده‌های جوی و احتمال ناسالم شدن هوا لازم است سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری قلبی و ریوی از تردد غیرضروری خودداری کنند.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته دمای هوای این شهرستان بین منفی چهار و منفی یک درجه سانتی‌گراد در نوسان بود که در مقایسه با روز قبل تغییر چندانی نداشته است.

وی در خصوص بارش‌های سال آبی جاری در این شهرستان افزود: پاییز امسال در مجموع ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که این مقدار بارش ۴۹ درصد بیشتر از سال گذشته و هشت درصد کمتر از میانگین بلندمدت این شهرستان است.

وی با اشاره به میانگین بارش‌های مهاباد در سال آبی گذشته گفت: در این مدت ۴۵۷.۹ میلی متر بارندگی در مهاباد گزارش شده بود که در مقایسه با ۶۵۵.۴ میلی‌متر سال قبل از آن، ۳۰ درصد کاهش و در مقایسه با ۴۱۲.۶ میلی‌متر میانگین بارندگی بلندمدت ۱۱ درصد افزایش داشت.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha