کسری بودجه مانع اصلی در اجرای برنامه‌ها است

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش مانع اصلی در مسیر اجرای برنامه‌های این وزارتخانه را کسری بودجه اعلام کرد و گفت: هرچند ماهیت بودجه همواره افزایشی است اما این موضوع برای کاهش مشکلات کارگشا نیست بنابراین اغلب اوقات مطالبات معوق داریم.

علی الهیار ترکمن در پانزدهمین نشست از سلسله نشست های گفت و گو بر محور تحول که امروز - یکشنبه - با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهرداد بذرپاش  رییس دیوان محاسبات برگزار شد، اظهارداشت: آموزش‌وپرورش یک دستگاه فرهنگی است که شرایط خاصی دارد، ازیک‌ طرف حدود ۴۰ میلیون دانش‌آموز و والدین مخاطبش هستند و از طرف دیگر حدود یک‌میلیون معلم دارد.

وی افزود: مانع اصلی در مسیر اجرای اغلب برنامه‌ها، کسری بودجه است هرچند ماهیت بودجه همواره افزایشی است اما این موضوع  برای کاهش مشکلات کارگشا نیست بنابراین اغلب اوقات مطالبات معوق داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این شرایط برنامه‌ریزی مالی سخت است چراکه مدیران آموزش‌وپرورش باید هم حقوق کارکنان را تأمین کنند و هم برنامه‌ها را به‌پیش ببرند.  در شرایط این‌چنینی قانون‌گریزی در این دستگاه وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی بین آموزش‌وپرورش و  دیوان محاسبات ایجاد تا قوانین مربوط به  بودجه به نحوه مطلوب‌تری تفسیر و محقق شود.

وی درخصوص احکام حقوقی فرهنگیان افزود: برخی مصوبات دولت نهم و دهم نقض شده و آموزش و پرورش هم پرداخت آن را  متوقف کرد  اما اخیرا برگشت این وجوه از ما خواسته‌شده است. اعمال این قانون مشکل و موجب نارضایتی ذی‌نفعان خواهد شد بنابراین خواستار همکاری دیوان محاسبات در این زمینه هستیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مجوزهای استخدامی آموزش‌وپرورش کاملاً آموزشی است اما ناچاریم از همان نیروهای آموزشی در پست‌های اداری  استفاده کنیم و در نتیجه برخی مندرجات حقوقی مربوط به نیروهای آموزشی نیز شامل آن‌ها می‌شود اما در این زمینه محدودیت قانونی داریم که خواستار پیگیری موضوع هستیم.

دیوان محاسبات در تحقق درآمدهای آموزش‌وپرورش از سایر دستگاه‌ها همکاری کند

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش هم که از اردبیل و از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشت، اظهار داشت: اغلب مسایل وزارت آموزش‌وپرورش مالی نیست بلکه مسایل آموزشی، تربیتی و پژوهشی است.

وی افزود: ۹۹ درصد منابع آموزش و پرورش بابت حقوق کارمندان این دستگاه هزینه می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که ۴۳ هیأت بدوی تخلفات و سه هیأت تجدید نظر داریم، گفت: ۳۶ صدم درصد میزان تخلفات است و به نیم درصد هم نمی رسد.

احمدی لاشکی ادامه داد: در بحث احقاق حق آموزش‌وپرورش و در خصوص وصول درصدهای درآمدی آموزش‌وپرورش تعیین‌شده از دستگاه‌های مختلف، از دیوان محاسبات انتظار همکاری می‌رود بنابراین خواهان تشکیل کارگروه مشترکی در این زمینه هستیم.

به گزارش ایرنا، سلسله نشست های گفت و گو بر محور تحول هر هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه های دولتی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha