پرواز قیمت تخم مرغ بازار مازندران به سمت گرانی

ساری - ایرنا - با وجود این که هفته‌های اخیر قیمت مرغ پس از یک دوره روند افزایشی شرایط ثابت رو به پایین را در بازار مازندران تجربه کرد، اما در روزهای اخیر قیمت تخم مرغ روند افزایشی داشته است و در مناطق و فروشگاه‌ها نیز افزایش حدود ۶۰ تا ۷۰ درصدی نرخ تخم مرغ را شاهد بودیم.

به گزارش ایرنا ، طبق تازه ترین بررسی خبرنگار ایرنا هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در مازندران روزهای اخیر بین ۴۰ تا ۴۳ هزار تومان قیمت خورده و در بازار استان توزیع می شود که به عبارتی می‌شود یک هزار و ۳۳۰ تا یک هزار و ۴۳۰ تومان برای هر عدد تخم مرغ . البته این قیمت مربوط به فروشگاه های بزرگ و زنجیره است. همچنین در برخی فروشگاه های کوچک نیز دیروز یکشنبه ۱۴ دی ماه قیمت هر عدد تخم مرغ حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان بود.

فروش تخم مرغ با این قیمت ها در حالی است که حدود ۱۰ روز پیش یعنی اوایل هفته گذشته بسته به نوع و برند هر عدد تخم مرغ در استان مازندران حدود ۸۰۰ تا یکهزار تومان به دست مصرف کننده می رسید که باتوجه قیمت های تازه افزایش بین ۶۰ تا ۸۰ درصدی را نشان می دهد.

البته نرخ های ذکر شده در بالا فقط مربوط به تخم مرغ های فله ای و وزنی است ، در حالی که این محصول در شکل بسته بندی خود به قیمت حدود ۲ هزار تومان در هر عدد در قالب بسته بندی به فروش می رسد. بعضی برندها هم هر بسته ۶ عدد تخم مرغ را به قیمت ۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می کنند.

افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر که کلید آن تقریبا در اواخر هفته گذشته خورد به یکی از دغدغه های اصلی مردم مازندران به خصوص قشر ضعیف تبدیل شده است . همچنین این افزایش برای تولید محصولات غذایی وابسته به تخم مرغ به خصوص تولیدات قنادی و دیگر موارد نیز تاثیر گذاشته است.

افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان

رییس سازمان صنعت ، معدن تجارت مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: علت اصلی افزایش قیمت های اخیر ، افزایش قیمت تخ مرغ در استان های دیگر به خصوص از سوی واحدهای تولیدی است.

حسینقلی قوانلو با اشاره به اینکه مازندران در بخش تخم مرغ بیشتر مصرف کننده است تا تولید کننده ، افزود : حدود ۸۰ درصد مصرف داخلی مازندران از استان های دیگر تامین می‌شود و همین مساله کنترل قیمت مرغ را برای استان مازندران دشوار می کند.

وی نیز بر صحت افزایش چشمگیر قیمت تخم مرغ اذعان کرد و ادامه داد : افزایش قیمت در واحدهای صنفی نبوده و در اماکن تولیدی رخ داده است که در مسئولیت جهاد کشاورزی برای ساماندهی و پیگیری است.

قیمت غیرواقعی 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز افزایش قیمت تخم مرغ را ملی توصیف کرد و اظهار داشت : مشکلات پیش آمده مربوط به صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه است که البته در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت داخلی متوقف شده است.

عزیزالله شهیدی با غیر واقعی دانستن قیمت کنونی تخم مرغ در استان ، مصرف کننده بودن مازندران را علت اصلی متزلزل شدن بازار این ماده پروتئینی دانست و افزود که قیمت توسط تولید کننده در استان های دیگر تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۵ هزار تن تخم مرغ در مازندران مصرف می شود، توضیح داد : حدود ۱۲ هزار تن از این میزان در داخل استان به شکل سنتی و صنعتی تولیدی می شود و با وجود اینکه فروش تخم مرغ سنتی در بازارهای محلی و به صورت سلیقه ای است ، نمی توان بر روی قیمت گذاری این بخش مدیریت قوی داشت.

رییس سازمان جهای کشاورزی مازندران تولید رسمی و صنعتی استان را حدود ۶ هزار تن در سال اعلام کرد و اظهار داشت: بخش زیادی از تخم مرغ مصرفی استان از استان های گلستان ، قزوین و تهران تامین می شود و به همین دلیل هم مدیریت بازار خارج از حوزه استان است.

شهیدی فر قیمت مصوب تخم مرغ را حدود ۱۴ هزار تومان برای هر کیلو گرم به صورت عمده فروشی و ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلو گرم به صورت خرده فروشی عنوان کرد و گفت : در واقع قیمت هر عدد تخم مرغ نیز باید چیزی بین یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ تومان باشد که در حال حاضر این رقم نیست. 

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که چنانچه هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی را بر اساس استاندارد ۱۸۰۰ گرم در نظر بگیریم، قیمت خرده فروشی تخم مرغ باید حدود ۹۶۰ تومان باشد.

خراسان رضوی تامین کننده معین مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین از معین شدن استان خراسان رضوی برای تامین نیاز تخم مرغ استان خبر داد و گفت : قیمت کنونی بازار اکنون در شرایط  مناسبی قرار ندارد و باید اصلاح شود.

شهیدی فر افزود : به مردم قول می دهیم تا پایان هفته قیمت تخم مرغ کاهشی خواهد شد و به قیمت کنونی به قیمت مصوب و حتی کمتر عقب نشینی خواهد کرد.

وی گفت : مساله مرغ و تخم مرغ مربوط به همه استان ها است و مازندران نیز از این قائده مستثنی نیست ، اما با این حال بر اساس پیش بینی تامین تخم مرغ از تولید کنندگان استان های همجوار روزهای آینده شاهد تقلیل قیمت ها خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha