۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84174015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سایه کرونا بر فعالیت مطبوعات چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- شیوع ویروس کرونا در جامعه و مشکلات ناشی از پدید آمدن بیماری سرایت کننده کووید ۱۹، بر روند فعالیت بخش فرهنگ و هنر به ‌ویژه مطبوعات مکتوب و نشریه‌های محلی نیز سایه انداخته است و مشکلاتی را برای فعالان این حوزه به‌ خصوص در زمینه اقتصادی ایجاد کرده است.

در دوران شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای مطبوعاتی و فعالیت نشریات مکتوب به‌ویژه نشریه‌های محلی مانند سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر خسارت پیدا و پنهان را تجربه کرده‌اند.
برخی از فعالان نشریات چاپی عقیده دارند که به‌ دنبال شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن هزینه‌های چاپ و کاغذ، افزایش داشته است، به ‌همین علت فعالیت نشریات محلی با کاهش چشمگیری در حوزه چاپ نشر مواجه شده است.
کرونا به ۱۰۰ درصد نشریات مکتوب چهارمحال و بختیاری آسیب زد

مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه گفت: این ویروس به ۱۰۰ درصد نشریات مکتوب این استان آسیب وارد کرده است.
سید مرتضی فیاضی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:هم‌اکنون ۱۷۹ نشریه در این استان مجوز انتشار و فعالیت دارد که از این تعداد ۹۵ سرپرستی روزنامه سراسری، پنج روزنامه محلی، ۳۲ هفته‌نامه، هفت دوهفته‌نامه، ۹ ماهنامه، پنج فصلنامه و همچنین در کنار این نشریات ۲۶ خبرگزاری و پایگاه خبری است.
فیاضی یادآور شد: هم‌اکنون از مجموع هفت مجوز دوهفته‌نامه در چهارمحال و بختیاری تنها سه مجوز فعالیت می‌کند و چهار مجوز غیرفعال است.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۹ مجوز انتشار ماهنامه در استان اظهار داشت: از این تعداد پنج مجوز غیرفعال و تنها چهار مجوز در حال انتشار و فعالیت است.
وی تاکید کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا ۱۰۰ درصد نشریات استانی آسیب دید که ۹۰ درصد آن مختص هفته‌نامه‌های محلی است.
کرونا شدیدترین خسارت‌ها را به مطبوعات وارد کرد

سردبیر هفته نامه راوی قلم نیز گفت: خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در تمام سطوح جامعه مشهود است و مطبوعات نیز متأثر از جامعه، تحت شدیدترین خسارت‌ها قرار گرفته است.
علی‌مراد مصیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و وارد نشدن مواد اولیه، کاغذ و زینک وارداتی، مطبوعات با مشکل چاپ مواجه شدند. 
وی افزود: کمبود کاغذ باعث کاهش و حتی قطع فعالیت‌های مطبوعاتی شده است و به ‌دنبال آن تعدیل نیروی انسانی را به همراه داشته و تعدادی از نیروهای شاغل در این حوزه بیکار شده‌اند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، کٌندی در روند پروژه‌های عمرانی کشور و استان بود که کمبود درآمد از طریق آگهی‌های مطبوعاتی و به‌دنبال آن کاهش شدید درآمد برای مطبوعات بوده است.
وی یادآور شد: خسارت‌های وارد شده به حوزه مطبوعات و رسانه‌های مکتوب به ‌علت شیوع ویروس کرونا، انواع آگهی‌ها و فروش نشریه‌های محلی و سراسری را با کاهش چشم‌گیری مواجهه کرد.
رییس انجمن خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش هزینه‌های چاپ و کاغذ، امکان چاپ نشریه‌های محلی را با کاهش مواجهه کرده است به‌ همین علت بسیاری از نشریه‌ها قادر به چاپ نیستند و همین عامل بیشتر نشریه‌های محلی را با خطر تعطیلی روبرو کرد.
مصیبی تاکید کرد: تعطیلی چند ماهه فعالیت‌های این حوزه‌ها سبب شده تا صاحبان کسب و کارها فرهنگی مانند مطبوعات و نشریه‌های استانی و برخی از فعالان حوزه رسانه‌ای دچار خسارت‌های فراوان مالی و تنگناهای اقتصادی شوند.
وی افزود: خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری به‌تازگی زمینه پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون ریالی را برای اصحاب رسانه فراهم کرده که امید است گوشه‌ای از خسارت‌های آن‌ها را به‌طور مقطعی جبران کند.
نایب‌رییس خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در همین رابطه صندوق قرض‌الحسنه اصحاب رسانه در استان تشکیل شده و در حال عضوگیری است.
افزایش قیمت کاغذ باعث بروز مشکلاتی برای مطبوعات شد

مدیرمسوول روزنامه دیده‌بان زاگرس نیز گفت: افزایش ۲۰۰ درصدی کاغذ وضعیت مطبوعات را با مشکل جدی مواجه کرده است.
هوشیار طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: تخصیص ندادن کاغذ و زینک یارانه‌ای ، نبود تعادل در یارانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با استان‌های دیگر و اشتراک نداشتن دستگاه‌های اجرایی از نشریه‌های محلی در راستای حمایت از مطبوعات جزو مهم‌ترین مشکلات این صنف در دوران شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود.
وی افزود: در این مدت کمبود آگهی‌های دستگاه‌های اجرایی استان به ‌علت صنعتی نبودن استان، حمایت نکردن از مطبوعات فعال و تاثیرگذار، ضعف در فرهنگ پاسخ‌گویی برخی از مدیران به مطبوعات و منتشر نشدن نشریه‌ها در فضاهای مجازی برای دسترسی عموم، از دیگر مشکلات مطبوعات این استان است.
طهماسبی تصریح کرد: در صورت حمایت نکردن از مطبوعات، به‌زودی شاهد تعطیلی و بیکاری در نشریه‌های فعال چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.
وی یادآور شد: آستانه تحمل برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری پایین است و این مهم نیز از مشکلات مطبوعات این استان به شمار می‌رود.
کرونا اثر منفی بر حوزه اقتصاد فرهنگی وارد کرد

سردبیر و مدیر اجرایی روزنامه سالداران چهارمحال و بختیاری نیز گفت: شیوع ویروس کرونا همانند بقیه اصناف، بر قشر فرهنگ و چاپ و همچنین نشر روزنامه‌ها و نشریه‌ها تاثیرات منفی بسیار زیادی داشت که این خسارت‌ها متاسفانه در حوزه مطبوعات و نشریه‌های محلی به‌علت همه‌گیری فضای مجازی بیشتر مشهود است.
اورنگ کیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: محرومیت از چاپ مقطعی، تعطیلی اجباری نشریه‌ها، لیتوگرافی و چاپخانه‌ها، کاهش مخاطبان، توقف و محدود شدن آگهی‌های دولتی و خصوصی، تعطیلی دکه‌های روزنامه‌فروشی در سطح شهر، کم شدن صفحات روزنامه‌ها به‌علت گرانی فیلم و زینک و کاغذ و همچنین قطع یارانه کاغذ از مهم‌ترین مشکلات مطبوعات و نشریه‌های محلی در دوران شیوع ویروس کرونا به‌شمار می‌رود.
سردبیر و مدیر اجرایی روزنامه سالداران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های بالای نشر در این بخش و وصول نشدن هزینه آگهی‌های دولتی در این روزها و رسیدن درآمدها به کمترین میزان ممکن، منجر به بیکاری نیروهای مشغول در تحریریه مطبوعات و نشریه‌های محلی شده است.
شیوع کرونا فعالیت مطبوعات مکتوب را ۵۰ درصد کاهش داد
مدیرمسوول هفته‌نامه طاها نیز گفت:  نداشتن توانایی پرداخت حق بیمه و مطالبات مربوط به کارکنان مطبوعات و کاهش ۵۰ درصدی فعالیت نشریه‌ها از مهم‌ترین مشکلات آنها در دوران شیوع ویروس کرونا است.
سید هدایت‌الله حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: چاپ نشدن نشریه به ‌علت قطع سهمیه کاغذ و تعطیلی متناوب چاپخانه‌ها، باعث بروز مشکلاتی برای مطبوعات در این دوران شده است.
وی افزود: پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات مطبوعات از سوی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری به‌دنبال تعطیلی برخی مشاغل و ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی بخش خصوصی، مشکلات مطبوعات چهارمحال و بختیاری را دوچندان کرده است.
اعلام پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده ناشی از کرونا

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزه رسانه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از مطبوعات تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده است.

سید حسین نژادحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:اصحاب رسانه و فعالان واجد شرایط در این حوزه می‌توانند با مراجعه به سایت تحفه از شرایط این تسهیلات در سامانه ثبت درخواست تسهیلات حمایتی فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مطلع شوند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha