۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84174972
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در سایه بدبینی آغاز شد

تهران - ایرنا - چهل و یکمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه در حالی با سخنرانی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به عنوان رییس جلسه آغاز شد که بیشتر سران این کشورها به عربستان نیامدند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره قطر، محمد بن سلمان در سخنرانی گشایش این نشست، گفت امروز ما به شدت نیاز داریم تا تلاش های خود را برای پیشرفت منطقه و مواجهه با چالش های پیرامون خود متحد کنیم.

ولیعهد عربستان از آنچه «گام های شجاعانه» رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواند، تشکر کرد. 

بن سلمان گفت که شرکت کنندگان در نشست «توافق همبستگی و ثبات» در خلیج فارس و کشورهای عربی و اسلامی را امضا می کنند.

وی در ادامه سخنانش، جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کرد و برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای منطقه و جهان خواند.

بن سلمان گفت که از جامعه جهانی می خواهد مانع اجرای برنامه های ایران شوند که به ادعای او امنیت و ثبات را تهدید می کند.

سخنان ولیعهد عربستان در حالی است که کشورش با راه اندازی جنگ در یمن و اعزام نیروهای تروریستی و نیابتی به کشورهای منطقه از جمله سوریه ، عراق و لبنان نقش مهمی در گسترش عملیات تروریستی در منطقه داشته است.

بن سلمان همچنین از نقش کویت و آمریکا در حل اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس تشکر کرد.

 نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت که کشورش در کاهش تنش میان عربستان و قطر نقش داشته نیز در سخنانی به آنچه «دستاورد تاریخی» نشست العلا خواند، اشاره کرد و به همه اعضا تبریک گفت.

وی بیانیه نشست العلا را «توافق همبستگی» خواند. 

پس از سخنرانی امیر کویت، اعضای شرکت کننده بیانیه نشست را امضا کردند. 

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا عصر امروز سه شنبه به میزبانی عربستان و با حضور مقامات ۶ کشور عضو در شهر « العُلا » در عربستان سعودی برگزار شد.

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدلعزیز» ولیعهد عربستان، «سلمان بن حمد آل خلیفة» ولیعهد و نخست وزیر بحرین ، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عُمان ، «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس دولت امارات و حاکم دبی ، «نواف الأحمد الجابر الصباح»  امیر کویت  و « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر قطر حضور دارند. 

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز در غیاب «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

همچنین «جراد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جمله شرکت کنندگان این نشست بود. 

عربستان ، امارات ، قطر، بحرین، کویت و عمان شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که با یکدیگر اختلافات زیادی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha