اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به بخشنامه رساله دکتری بررسی می‌شود

تهران-ایرنا- برخی دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به لغو بخشنامه دفاع از رساله دکترای تخصصی و برگزار نشدن آزمون EPT اعتراض و مطالباتی داشتند که طبق گفته یک مقام مسوول در این دانشگاه مقرر شده تا موضوع روز شنبه (۲۰ دی ماه) بررسی و نتیجه‌گیری شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد طی نامه ای خطاب به علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای این دانشگاه خواستار لغو بخشنامه دفاع از رساله دکترای تخصصی شدند. در این نامه آمده است: مشکلات زیر ساختی بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که درخواست رسیدگی به آنها را داریم، بنیان بسیاری از این مشکلات از یک سو به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو و از سو دیگر به دلیل نامنطبق بودن مفاد بخشنامه‌ها با شرایط تحصیلی دانشجویان این مقطع همچنین شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است. 

در ادامه آمده است: تصویب و ابلاغ  بخشنامه ١٠/٧٩۵٣۴ مورخ ٩٨/١٢/٧ با موضوع دفاع از رساله دکترای تخصصی دانشجویان دانشگاه آزاد که موجبات آلام روحی و مالی بسیاری برای دانشجویان و خانواده‌های آنها شده است. متاسفانه بررسی مفاد این بخشنامه گویای این واقعیت است که اجرای چنین بخشنامه نامتعارف و سخت‌گیرانه نه تنها کمکی به رشد علمی و پژوهشی دانشجویان نخواهد کرد بلکه اندک انگیزه باقیمانده آنها در این شرایط وانفسای کرونایی تحمیل هجمه‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی غیرقابل تحمل را نیز از بین خواهد برد.

در این نامه اعضای کمپین دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد سراسر کشور تقاضا دارند مطالبات و درخواست‌های آنها همچون لغو بخشنامه حاضر و تسهیل امور دانشجویی آنها با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی را محقق کنید.

همچنین در این نامه دانشجویان به تعدادی از  مشکلات زیرساختی دانشگاه نیز اشاره کرده اند از جمله:  در بخشنامه‌ها اجبار بر چاپ مقالات در مجلات معتبر وزارتین یا مجلات معتبر خارجی بین‌المللی است در حالی که از یک سو برخی مجلات دانشگاه آزاد فاقد اعتبار وزارتین یا اعتبار بین‌المللی است و از سویی دیگر نگاه تعصب‌گرایانه نشریات معتبر نسبت به آثار دانشجویان دانشگاه‌های خود، مانع از چاپ آثار دانشجویان دانشگاه آزاد می شود.

دانشجویان خواستار الزامات بیشتر اساتید راهنما و واحد آموزشی در پذیرش مسئولیت چاپ مقاله شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:  تاکید بر پذیرش دو مقاله و یا تاکید بر چاپ مقاله و تعیین حدود امتیاز علمی برای پیش‌شرط دفاع که در این بخشنامه‌ها آورده شده است، دوره تحصیلی دانشجو را افزایش داده و سبب تحمیل هزینه مالی و روانی و زمانی هم برای دانشجو و هم برای اجتماع شده است. از طرفی در برخی رشته‌های علوم انسانی یا غیرانسانی به دلیل ماهیت موضوع امکان استخراج دو مقاله علمی -پژوهشی وجود ندارد.

 آزمون EPT سد بزرگی برای ادامه تحصیل دانشجویان دکتری

در نامه ای دیگر خطاب به محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد دانشجویان دکتری درخواست رسیدگی به مشکلات مربوط به آزمون زبان EPT را دارند که در بخشی از این نامه آمده است: دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد باید جهت کسب نمره زبان در این برهه زمانی سخت (شیوع بیماری کرونا) به مراکز استان‌ها، آن هم نه همه استان‌ها، مراجعه کنند تا بتواند در آزمون زبان (ept) شرکت کنند.

این دانشجویان برای حل مشکلات و دوری از چرخه فرسایشی تحصیل در مقطع دکتری پیشنهاداتی ارائه کرده اند که مواردی از آن چنین است: اضافه کردن حوزه‌های بیشتر در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها که دانشجو برای شرکت در یک آزمون مجبور نباشد مسافتی طولانی و پرخطر را طی کند.

آنها همچنین خواستار برگزاری مجازی و آنلاین آزمون ای پی تی در شرایط شیوع کرونا شده اند.

در بند دیگری از نامه خواستار برگزاری قطعی آزمون زبان ept هر ماه با توجه به ظرفیت متقاضی شده و نسبت به برگزار نشدن آن در ماه های اخیر اعتراض کرده اند. 

خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا مطالبه دانشجویان دانشگاه دکتری را پیگیری کرد و در نهایت رضا همدانچی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد در این خصوص گفت: مطالبه دانشجویان دکتری روز شنبه با حضور دو نفر از نمایندگان آنها و رییس دانشگاه بررسی و در مورد آنها نتیجه گیری می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دانشجویان خواستار برگزاری آزمون ept هستند که این آزمون به دلیل اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما مجوز نداده، برگزار نشده است.

همدانچی تصریح کرد: دانشگاه خواهان برگزاری آزمون ept است زیرا نوعی درآمدزایی نیز محسوب می شود اما تعداد شرکت کنندگان این آزمون بسیار زیاد هستند و ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز به دانشگاه مجوز برگزاری نداده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha