مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان زنجان تا پایان سال افتتاح می‌شود

محمد محمدی قیداری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مددجویان پس از پذیرش در این مرکز از نظر مشخصات فردی، وضعیت خانوادگی و اجتماعی، بررسی انگیزه مددجو برای بهبود و بازتوانی، اطلاعات راجع به مصرف مواد، سابقه بیماریهای جسمانی و بیماری های روانپزشکی و سوابق قضایی، کیفری و غیره مورد برررسی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبود یافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری طی مدت هشت ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد نظر در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند.

این مسوول ادامه داد: در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند  جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوند و برای اشتغال آنها نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که اگر در گذشته شغل داشته، تلاش می‌شود به حرفه قبلی خود بازگردد و اگر شغلی نداشته باشد با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان های مردم نهاد نسبت به آموزش فرد و سپس حمایت برای ایجاد اشتغال او اقدام می‌شود.

وی، با اشاره به تامین اعتبار بیمه سهم کارفرمایی بهبود یافتگان شاغل در مراکز جامع درمان اعتیاد اظهار داشت: تسهیلات کارفرمایی به صاحبان مراکز جامع درمان اعتیاد نیز به شرط راه اندازی کارگاه اشتغال در داخل یا خارج مرکز اعطا می شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: همچنین با راه اندازی سامانه های مربوطه توسط واحد فناوری اطلاعات بهزیستی استان ثبت و ارزیابی افراد پذیرش شده در مرکز نیز انجام و اطلاعات مورد نیاز بهبود یافتگان متقاضی خدمات بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی  ثبت خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ مرکز غیردولتی درمان و بازتوانی سرپایی معتادان و ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد به افراد تحت پوشش این اداره کل خدمات ارائه می‌کنند که در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات درمانی و روانشناسی، پیگیری و خدمات پس از درمان نیز انجام می‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادان که توسط اشخاص حقوقی با کسب مجوز از بهزیستی و با مشارکت معتادان بهبود یافته فعالیت می کند، افراد را تحت درمان سم‌زدایی و متعاقب آن خانواده درمانی و گروه درمانی قرار می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha