مجید موافق قدیری جمعه شب در وبینار تخصصی با موضوع "فرصتهای سرمایه گذاری و تجاری در زمینه پسته و زعفران در یونان" افزود: یونان از چهار کشور زعفران و خشکبار وارد میکند اما به بیش از ۳۰ کشور این محصولات را صادر مینماید، این امر بر قوت بازاریابی و برندینگ بسیار قوی یونان صحه میگذارد و در این حوزه میتواند رقیب بسیار جدی برای اسپانیا باشد.
وی ادامه داد: یونان در میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته و به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی که دارد، تاثیرگذارترین کشور منطقه بالکان به شمار میرود و این موقعیت سبب شده چینیها در بنادر یونان سرمایه گذاری کنند و بدین طریق کالای خود را از شرق آسیا به اروپا صادر کنند، بنابراین یونان در آینده به عنوان قطب توزیع و صادرات مجدد کالا شناخته خواهد شد که ایران نیز باید بتواند از این موقعیت استفاده کند و دسترسی به کشور یونان از طریق راههای آبی و زمینی مهیاست.
عضو هیات مدیره و دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان گفت: یونان حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت و ۳۲۴ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد، این کشور در حوزه تولید پنبه بزرگترین تولیدکننده در اتحادیه اروپا و دوازدهمین تولیدکننده در دنیا به شمار میرود، در حوزه تولید پسته نیز بزرگترین تولیدکننده در اتحادیه اروپا و ششمین تولیدکننده در دنیا نام گرفته است، علاوه بر این یونان دومین تولید کننده زیتون پس از اسپانیا است.
وی افزود: یونانیها بازاریابها و بازارسنج های بسیار خوبی هستند و ایران باید از این ظرفیت در جهت معرفی محصولات خود به کشورهای دنیا استفاده کند، همچنین یونانیها در تولید مواد غذایی ارگانیک در زمره پیشروترین کشورها هستند و میتوانند به ایجاد ارزش افزوده برای محصول زعفران ایران کمک کنند تا سود بیشتری در این بخش حاصل شود.
ضرورت فراهمسازی زمینه تعاملات تجاری میان ایران و یونان
رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: ارزش بازار جهانی زعفران هشت میلیارد دلار برآورد میشود و در حال حاضر بیش از ۳۰ کشور به کشت این محصول روی آوردهاند اما ایران به عنوان تولیدکننده ۹۰ درصد زعفران جهان باید بیشترین سهم را از این بازار ارزشمند کسب کند.
علی شریعتی مقدم افزود: ایران و یونان در زمره کهنترین تمدنهای شناخته شده جهان هستند و این امر میتواند بستری برای تعامل تجاری بهتر میان دو کشور باشد، یونان در برخی از حوزه های کشاورزی از جمله زعفران پیشرفتهای خوبی داشته است و گرچه تولید زعفران در این کشور کم است اما فعالیت در این حوزه بسیار منسجم انجام میگیرد.
وی ادامه داد: بررسیها نشان میدهد یونان در حوزه شبکه سازی محصول زعفران تحولاتی ایجاد کرده است، این مدل، یک مجموعه تعاونی زعفران را به صورت منسجم تولید، جمع آوری، بسته بندی و عرضه میکند، این کشور به طور قطع تجارب ارزشمندی در عرصه شبکهسازی و ایجاد زنجیره ارزش دارد که ایران میتواند از آن بهره بگیرد.
رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران کشاورزی خرده مالکی دارد و این رویه، سیاستگذاری در تولید تا عرضه تمامی محصولات کشاورزی اعم از زعفران، پسته و گیاهان دارویی را متاثر میسازد، لذا یونان که در حوزه های مختلف از جمله بازاریابی، برندینگ، بسته بندی و سوغات گردشگری از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است میتواند زمینهای برای تعاملات بیشتر و بهتر باشد.
وی افزود: ایران سرمایه گذاری اولیه در محصول زعفران را انجام داده به طوری که بستر ۱۴۰ هزار هکتار کشت زعفران با زیرساختهای بسته بندی در کشور ما مهیا است. این ظرفیت ارزشمند، میتواند نقطه تلاقی همکاری دو کشور بویژه در زمینه سرمایه گذاری باشد.
شریعتی مقدم ادامه داد: یونان عضو تمام پروتکل های بین المللی است و فروش محصول زعفران از یونان به فرانسه، آلمان مانند فروش استانی است، لذا هیچ دغدغه ای از نظر انتقال پول ندارد اما ایران با چنین دغدغه هایی دست به گریبان است بنابراین کشور یونان می تواند در حوزه توسعه تجاری به ما کمک کند.
وی گفت: پایدارسازی و توسعه تولید زعفران در ایران، جهش اقتصاد زعفران از طریق ایجاد زنجیره های ارزش، افزایش سرانه مصرف زعفران در ایران و جهان از مهم ترین اقدامات علمی جامع برای اعتلای این محصول استراتژیک کشور است.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: پیش بینی توسعه کشت زعفران به میزان توسعه مصرف، افزایش اقتصاد صادراتی زعفران ایران، رشد سرانه مصرف این محصول از جمله اهداف کمّی در برنامههای تدوین شده است.
ضرورت ایجاد کنسرسیوم تجاری میان ایران و یونان
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کشور یونان در حوزه کودهای ریزمغذی و سموم بسیار پیشرفته است و کودهای بسیار باکیفیت تولید می کند، لذا باید شرایطی ایجاد شود تا بازرگانان در قبال صادرات و تعهدات ارزی موجود بخشی از کود و سموم را از یونان وارد کنند.
حمیدرضا رضوی خبیر افزود: این کشور مجهز به تکنولوژی و فناوری های روز دنیاست، لذا نیاز است در قالب رایزنی بتوانیم از این تکنولوژی ها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: در حوزه برندسازی نیز ضرورت دارد کنسرسیوم تجاری ایجاد شود و ایران به عنوان مهد زعفران بخشی از این محصول را به کشور یونان و از آن جا به سایر کشورهای اروپایی صادر کند.
نظر شما