تاکید تشکیلات خودگردان بر رفع موانع پیش روی انتخابات فلسطین

تهران – ایرنا - «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان تاکید کرد که دولت و مقام های فلسطینی همه موانع پیش روی انتخابات آینده را با هدف موفقیت این رویداد برطرف خواهند کرد.

به گزارش یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری روسیا الیوم، اشتیه گفت که تشکیلات خودگردان برای رفع و غلبه بر تمام موانع برگزاری انتخابات در فلسطین تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد که به کمیسیون برگزاری انتخابات اختیارات کامل برای رفع موانع و مشکلات برگزاری این رویداد داده شده است.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عصر جمعه گذشته فرمان ریاستی انتخابات عمومی را صادر کرد.

خبرگزاری «وفا» فلسطین با اشاره به اینکه این انتخابات در سه مرحله برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه می(۱ خرداد)  و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه(۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست(۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

مجلس قانون‌گذاری فلسطین متشکل از ۱۳۲ نماینده است که از ۱۱۶ حوزه انتخابی در کرانه باختری و نوار غزه انتخاب می‌شوند.  تعداد اعضای این مجلس پس از بازنگری در قانون انتخابات فلسطین در ژوئن ۲۰۰۵ از ۸۸ به ۱۳۲ افزایش یافت و مقرر شد که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آراء هر حزب مشخص شود.

مجلس ملی فلسطین نیز نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است و اعضای کمیته اجرایی این سازمان را انتخاب می‌کند. جلسات این مجلس هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و مصوبات آن با اکثریت آراء در صورت حضور دوسوم اعضا در جلسه تصویب می‌شود.   این مجلس در حال حاضر ۶۶۹ عضو دارد و اعضای مجلس قانون‌گذاری فلسطین به‌طور خودکار عضو این مجلس نیز هستند.

طبق اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین و توافق ملی،  انتخابات مجلس هر جا که ممکن باشد برگزار می شود.

وفا اضافه کرد: عباس روز جمعه   «حنا نصیر» رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات را به مقر ریاست تشکیلات خودگردان در شهر رام الله فراخواند و با اعلام این فرمان به وی، رئیس کمیسیون انتخابات و نهادهای دولتی را به تلاش برای برگزاری انتخابات دموکراتیک در تمام استان ها از جمله قدس شرقی توصیه کرد.  

وی همچنین خواستار آغاز یک گفت و گوی ملی با تمرکز بر مکانیزم انتخابات شد.

پیش از این،  شبکه المیادین لبنان پنجشنبه هفته گذشته به نقل از منابعی گزارش داد که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به زودی با صدور فرمانی زمان برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین را اعلام خواهد کرد.  

دبیران کل گروه‌های فلسطینی سپتامبر گذشته در استانبول ترکیه بر لزوم برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی)   تأکید و بر اجرای آن توافق کردند.

در همین رابطه جبرئیل الرجوب دبیر کمیته مرکزی فتح گفت: به محض صدور فرمان برگزاری انتخابات،  گروه های فلسطینی برای هماهنگی و مذاکره به قاهره می روند.

وی افزود: برای همه کسانی که مشتاق آرمان فلسطین هستند اطمینان می دهم که وارد مرحله نهایی شده ایم که ما را به یک مشارکت ملی واقعی می رساند.

حماس و فتح دو گروه اصلی فلسطینی سال هاست که با هم اختلاف دارند. حماس کنترل باریکه غزه را برعهده دارد و جنبش فتح نیز منطقه کرانه باختری را در قالب تشکیلات خودگردان فلسطینی در کنترل دارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز روز گذشته (شنبه) از صدور فرمان ریاستی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات مجلس ملی، مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری استقبال کرد.

این جنبش با صدور بیانیه‌ای، این رویداد را به نفع ملت فلسطین دانست و با اشاره به اینکه انتخاب رهبری و نمایندگان حق مطلق مردم فلسطین است ابراز امیدواری کرد این رویداد با موفقیت برگزار شود.

حماس با بیان اینکه ما در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا از همه موانع برای رسیدن به این روز عبور کنیم و انعطاف پذیری زیادی نشان دادیم، افزود: زیرا  معتقدیم که انتخاب متعلق به مردم و در دست مردم است.

این جنبش مقاومت فلسطینی بر اهمیت آماده سازی محیط برای انتخابات آزاد و عادلانه که در آن رأی دهنده اراده خود را بدون فشار و محدودیت و با رعایت عدالت و شفافیت ابراز کند، تاکید کرد و انجام روند کامل انتخابات در قدس و داخل و خارح به منظور بازسازی نظام سیاسی فلسطین و توافق بر یک برنامه راهبردی ملی گ

بیست و ششم آبان ماه گذشته دور تازه گفت و گوها بین هیات های دو طرف برای پایان دادن به اختلاف ها در قاهره پایتخت مصر برگزار شد؛ اما چندی پیش به دلیل ازسرگیری روابط امنیتی تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی، حماس اعلام کرد که گفت و گوهای آشتی ملی "مختل" شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha