نویسنده فلسطینی: اسراییل دنبال مصادره انتخابات فلسطین به نفع خود است

تهران – ایرنا – " مصطفی یوسف اللداوی " نویسنده و پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی فلسطینی با انتشار مقاله ای در تارنمای خبری فلسطینی "أمد" از رژیم صهیونیستی به عنوان "بازیگر اصلی و صحنه گردان پشت پرده انتخابات فلسطینی" نام برد و نوشت این رژیم در پی مصادره نتیجه انتخابات به نفع خود است.

محمود عباس ( ابومازن ) اخیرا دستور برگزاری اولین انتخابات شورای قانونگذاری و ریاست تشکیلات و شورای ملی را بعد از توافق فتح و حماس صادر کرد.

اللداوی در همین رابطه خاطرنشان کرد : برخی‌ها به ا شتباه تصور می کنند که رژیم اسراییل در این میان نقش تماشاچی را دارد و در انتخابات فلسطینی بی طرف است و در انتظار نتایج باقی مانده است و سکوت اتخاذ کرده است و دخالت نمی کند و طرف های فلسطینی را تحت فشار قرار نداده است و هیچ نقشی در این تحولات ندارد در حالی که تمامی موارد یاد شده کاملا اشتباه است زیرا رژیم صهیونیستی در این انتخابات به عنوان شریک در حال برنامه ریزی است و شب و روز در تلاش بسر می برد تا به خواسته های خود تحقق ببخشد.

اللداوی با اشاره به اهتمام بسیار اسراییل به موضوع انتخابات  و نشست سه جانبه اخیر نهادهای امنیتی مصر و اردن و فلسطین و گفت وگوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با ملک عبدالله پادشاه اردن و هماهنگی مستقیم هر دو آنها با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: در واقع تصمیم به برگزاری انتخابات فلسطینی در ماه ژوئیه آینده بر اساس هماهنگی های به عمل آمده میان تشکیلات خودگردان با آمریکا و اسراییل و با اطلاع آنها و طرف های ذیربط عربی و موافقت آنها اتخاذ شده است .  

بر پایه این گزارش ، برخی از تحلیل گران سیاسی صهیونیستی از تصمیم اتخاذ شده از سوی محمود عباس مبنی بر برگزاری انتخابات به عنوان " غیرمنتظره" نام برده و معتقدند که ابومازن با این تصمیم آینده سیاسی خویش را در معرض خطر قرار داده است زیرا او می توانست به زندگی خود در حالی که بر کرسی قدرت تکیه زده پایان دهد اما اشتباه و عجله کرد و به زودی خود و تیمش را خارج از کرانه باختری خواهد یافت چرا که این اقدام نمایانگر ماهیت واقعی و تمایلات شخصی او نیست زیرا او برخلاف تمامی قوانین بر کرسی حکومت تکیه زد و تمامی اختیارات را به نفع خویش مصادره کرد و نهادهای مدنی را به تعطیلی کشاند و می توانست تا پایان عمر خود به این واقعیت ادامه دهد.

به گفته این نویسنده فلسطینی ، گروه دیگری از کارشناسان سیاسی اسراییلی معتقدند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تصمیم خود مبنی بر انجام انتخابات جدی نیست زیرا می داند که باید با رقبای قدرتمندی به رقابت برخیزد همچون مروان البرغوثی عضو جنبش فتح و چهره محبوب آن و سیاست مدار و فرمانده نظامی که در میان فلسطینیان محبوبیت بسیاری دارد و همچنین جنبش حماس که در میان ملت فلسطین از پایگاه مردمی استواری برخوردار است.

"محمد اشتیه" نخست‌وزیر فلسطین جمعه سوم بهمن اعلام کرد، فتح قصد دارد در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه ژوئیه محمود عباس را نامزد کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز جمعه ۲۶ دی ماه با صدور بیانیه ای از صدور فرمان ریاستی « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات مجلس ملی، مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری استقبال کرد.

این انتخابات در سه مرحله برگزار خواهد شد. انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه می ( ۱ خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه(۹ مرداد)  برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله

مجلس قانون‌گذاری فلسطین متشکل از ۱۳۲ نماینده است که از ۱۱۶ حوزه انتخابی در کرانه باختری و نوار غزه انتخاب می‌شوند. تعداد اعضای این مجلس پس از بازنگری در قانون انتخابات فلسطین در ژوئن ۲۰۰۵ از ۸۸ به ۱۳۲ افزایش یافت و مقرر شد که نیمی از این کرسی‌ها بر پایه درصد تجمعی آراء هر حزب مشخص شود.

مجلس ملی فلسطین نیز نهاد قانون‌ گذاری سازمان آزادی‌ بخش فلسطین (ساف) است و اعضای کمیته اجرایی این سازمان را انتخاب می‌کند. جلسات این مجلس هر دو سال یک‌ بار برگزار می‌شود و مصوبات آن با اکثریت آراء در صورت حضور دو سوم اعضا در جلسه تصویب می‌شود.  این مجلس در حال حاضر ۶۶۹ عضو دارد و اعضای مجلس قانون‌ گذاری فلسطین به ‌طور خودکار عضو این مجلس نیز هستند.

طبق اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین و توافق ملی، انتخابات مجلس هر جا که ممکن باشد برگزار می‌شود.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha