انیس نقاش: کاهش نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان بیانگر شکست است

بغداد - ایرنا- تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را بیانگر شکست نقشه واشنگتن در منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، «انیس نقاش» تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به ترور شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون پیشین سازمان الحشد الشعبی عراق در یکسال پیش گفت که آمریکا فکر می کرد که با ترور این فرماندهان شهید می تواند محور مقاومت را تضعیف کند، اما تشییع باشکوه و میلیونی آنها در عراق و ایران و برگزاری مراسم یادبود آنها در مناطق مختلف و راهپیمایی میلیونی در سالگرد شهادت آنها نشان داد که مقاومت نه تنها ضعیف نشد، بلکه از نظر روحی و معنوی قدرتمندتر شد.

وی افزود: اینکه اکنون آمریکا اعلام می کند که شمار نیروهای خود را در عراق و افغانستان کاهش می دهد، نشان دهنده شکست آمریکا است.

انیس نقاش که امروز با شبکه تلویزیونی «العهد» عراق گفت وگو می کرد، خاطرنشان ساخت که آمریکا خواهان خارج کردن نیروهایش از عراق نبود، اما در سایه شکست نقشه هایش و فشار مقاومت بود که مجبور شد تا شمار نیروهایش را کاهش دهد. آمریکا در ظاهر برای توجیه و سرپوش گذاشتن بر شکست خود می گوید که خروج این نیروها به خاطر برقرار شدن امنیت و افزایش توانمندی نیروهای محلی است، اما در حقیقت، خروج آنها به خاطر شکست نقشه آمریکا و فشار مقاومت بویژه در یکسال اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: حمله به پایگاه آمریکایی «عین الاسد»، و برگزاری رزمایش ها و توانمندی الحشد الشعبی و نیروهای محور مقاومت نشان می دهد که آمریکا در جلوگیری از پیشرفت، توسعه و افزایش قدرت محور مقاومت ناتوان شده و شکست خورده است و من به آینده با گستردگی و توان محور مقاومت بسیار خوشبین هستم". 

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه امنیتی سبز تحت تدابیر شدید در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر دیگر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را ۳ هزار نفر اعلام کرد. مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

پارلمان عراق درپی ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس با صدور مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از این کشور تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha