۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84188340
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ترکیه به تنش در روابط خود با غرب پایان می دهد

۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
کد خبر: 84188340
ترکیه به تنش در روابط خود با غرب پایان می دهد

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی نوشت، " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهوری ترکیه قبل از رسیدن رئیس جمهور جدید به کاخ سفید که احتمالا سیاست خصمانه تری در مورد آنکارا اتخاذ خواهد کرد، در صدد برآمده تا روابط آنکارا با اتحادیه اروپا را پس از سالها تنش آرام کند.

به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری فرانسه، کشورهای اروپایی ضمن ابراز ناخرسندی از سیاست خارجه ترکیه معتقدند که آنکارا دیپلماسی خصمانه تری به خود گرفته است.

در همین راستا کشورهای اروپایی به دنبال اقدام یک جانبه ترکیه مبنی بر حفاری گاز در شرق دریای مدیترانه در ماه گذشته میلادی به اتفاق آراء تصمیم گرفتند تا مجازات هایی علیه آنکارا اتخاذ کنند.  

ترکیه همچنین با دخالت در لیبی و قرار گرفتن در کنار دولت وفاق ملی در طرابلس و حمایت از جمهوری آذربایجان در مناقشه مرزی اش با ارمنستان بر سر منطقه ناگورنی قره باغ نارضایتی شرکای اروپایی خود را برانگیخته است.

پس از گذشت چند ماه از اختلافات میان آنکارا و پاریس که با جنگ لفظی توهین آمیز اردوغان و همتای فرانسوی اش ایمانوئل مکرون به اوج خود رسید، رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که مایل است در روابط میان آنکارا و اتحادیه اروپا صفحه جدیدی بگشاید.

اردوغان و مکرون ظرف چند روز گذشته پیام هایی با یکدیگر مبادله کردند که می تواند نشانه ای از برقراری صلح و آشتی میان آن دو به شمار برود.

آنکارا همچنین دست دوستی به سوی آتن پایتخت یونان دراز کرد و این کشور را جهت مشارکت در مذاکراتی که قرار است در اواخر ماه ژانویه در خصوص حفاری منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه برگزار شود، دعوت کرد.

یک دیپلمات اروپایی خاطرنشان کرد که ترکیه از شدت لحن خود کاسته است زیرا نمی تواند به طور همزمان به خود اجازه افزایش تنش با آمریکا و اروپا را بدهد به ویژه با توجه به اینکه اقتصاد ترکیه هم اکنون در وضعیت متزلزل و شکننده ای قرار گرفته است.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha