به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اضافه شدن واژه «کووید_۱۹» به لغت نامه واژگان جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی، گذشته از همه اتفاقات از اعلام وضعیت هشدار، نوسان تدابیر و محدودیتها تا قرنطینه و تعطیلیهای سراسری که سبب شد تا ویروس منحوس کرونا به اولویت نخست همگان از مردم کوچه و بازار تا دولتها تبدیل شود، خیابانها را از خودروها و آسمان را از پرواز هواپیماها خالی کرد.
نشریه اقتصادی ال اکونومیستا اسپانیا در گزارشی با موضوع «تهدیدات شرکتهای هواپیمایی برای بازیابی در ۲۰۲۱» نوشت: هر چند صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۱ میلادی، روزهای بهتری نسبت به آنچه در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد را به خود خواهد دید اما بی تردید مسیر بهبودی، طولانی و دشوار خواهد بود و انتظار نمیرود حجم مسافران تا سال ۲۰۲۴ به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد.
این نشریه با استناد به آمار سازمان «یوروکنترل» نوشت: تعداد پروازهای ثبت شده در اسپانیا در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ (۳۰ خرداد ۱۳۹۹) ۴۰۵ مورد ثبت شده در حالی که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، به بیش از پنج هزار سفر میرسید.
همچنین بر اساس اطلاعات انجمن حمل و نقل هوایی آمریکای لاتین و کارائیب (ALTA) در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر_ آبان) بیش از ۱۳ میلیون مسافر در منطقه آمریکای لاتین جابجا شده اند که نسبت به آمار اکتبر ۲۰۱۹، پیش از شیوع کووید_۱۹ شاهد کاهش ۶۹.۹ درصدی بوده است.
به نوشته نشریه لاوانگواردیا بر اساس برآوردهای یاتا، رشد ۳.۴ درصدی در صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۳.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ تخمین زده شد، حساب و کتابی که ظهور یکباره بیماری همهگیر در هیچ جای آن پیش بینی نشده بود.
«اعتماد» کلید بهبودی
از آنجا که اقدام اولیه دولتها برای جلوگیری از شیوع بیماری همهگیر، بستن مرزها و توقف پروازهای ورودی و بالعکس از کشورهای پر خطر بود، در نتیجه گام نخست در ترمیم آسیبهای تاریخی و عمیق به صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۱، هماهنگی و اعتماد کشورها به برنامهها و تدابیر در حال اجرا در سایر کشورها در راستای ایجاد ایمنی و کنترل دقیق مسافران ورودی خواهد بود.
همچنین موفقیت در بخش صنعت هواپیمایی مستلزم جلب اعتماد مصرف کننده است، اطمینان از اینکه مردم میتوانند در شرایط ایمن به مقصدی امن سفر کنند؛ اعتمادی که با گسترش این ویروس منحوس به بی اطمینانی و هراس اجتماعی تبدیل شده است.
نشریه جغرافیای حمل و نقل (Journal of Transport Geography) در مقاله ای با عنوان «تاثیر کووید_۱۹ بر حمل و نقل هوایی» نوشت: هر چند ترس مسافران از ابتلا به ویروس کرونا بر سفرهای تفریحی و گردشگری تاثیر منفی داشته اما در حوزه سفرهای کاری نیز دورکاری و برگزاری جلسات از طریق ویدئو کنفرانس به تهدید مضاعفی برای صنعت هواپیمایی تبدیل شده است.
پس از بحران جهانی سال ۲۰۰۷، سفرهای تجاری بینالمللی در بسیاری از کشورها به یکسوم کاهش یافت و هرگز به روند قبلی بازنگشت زیرا شرکتها راههای جدیدی مانند تماسهای تصویری را به عنوان جایگزین سفرهای تجاری انتخاب کردند و این داستان بار دیگر در دوران همهگیری کرونا تکرار شد. به این ترتیب بسیاری از رویدادهای شرکتها و کنفرانسها به صورت آنلاین (برخط) برگزار شدند.
«خوسه ریکاردو بوتِلو» مدیر اجرایی انجمن حمل و نقل هوایی آمریکای لاتین و کارائیب در گفتوگو با خبرگزاری افه گفت: میزان هماهنگی استاندارهای ایمنی بین همه کشورها حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد است، حال آنکه درخواست قرنطینه مسافران از سوی برخی کشورها به منزله مشکلی جدی بوده که منجر به کاهش شدید تقاضا در زنجیره ای از فعالیتها از جمله پرواز، هتلها و بخش گردشگری میشود.
وی در ادامه افزود: از طرفی برخی دیگر از کشورها که متقاضی انجام آزمایش تشخیصی پی سی آر هنگام ورود و خروج مسافر هستند، میبایست آزمایش آنتی ژن که اقتصادی تر و دسترسی به آن سریعتر است را جایگزین کنند. به عقیده ریکاردو، در صورت عدم تغییر سیاستها در حوزه هوانوردی، «مشکلات جدی در سال ۲۰۲۱» دامنگیر این صنعت خواهد بود.
بحران اقتصادی بلند مدت گریبانگیر شرکتهای هواپیمایی
خبرگزاری افه با استناد به اطلاعات انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) نوشت، صنعت هواپیمایی جهانی که از آغاز شعله ور شدن آتش ویروس کرونا یکی از آسیب دیده ترین بخشها به شمار میرود تا پایان سال ۲۰۲۰، ۱۱۸.۵۰۰ میلیون دلار (۹۹.۵۰۰ میلیون یورو) ضرر کرده و بر اساس پیش بینیهای این سازمان، میزان زیاندهی در سال ۲۰۲۱ منوط به برخی شرایط ثانویه از جمله بازگشایی مرزها و توزیع واکسن به ۳۸.۷۰۰ میلیون دلار (۳۲.۰۰۰ میلیون یورو) خواهد رسید.
به نوشته ال اکونومیستا، خطوط هوایی سال ۲۰۲۰ را با سطح بدهی نسبتا پایین (۴۳۰ میلیارد دلار برابر با نیمی از درآمد سالیانه) آغاز کردند، حال آنکه کمکهای مالی و تزریق نقدینگی از سوی دولتها هر چند تا کنون مانع از ورشکستگی این شرکتها شده است اما در دراز مدت پیامدهای منفی آن گریبانگیر این صنعت خواهد شد. از طرفی با افزایش بدهیها و کاهش درآمد، افزایش هزینهها نیز به یکی از تهدیدات اصلی خطوط هوایی تبدیل شده است. به عنوان مثال شرکتهای هواپیمایی اسپانیایی ایبریا و ایر اروپا عدم افزایش میزان مالیات و تمدید مجوز اضطراری تعلیق موقت کارکنان و کاهش ساعات کاری تا مارس ۲۰۲۱ (اسفند- فروردین) را از دولت خواستار شدند.
«الکساندر دی جونیاک» دبیرکل و مدیرعامل یاتا گفت: این بحران [کرونا] مخرب و بی رحم است. شرکتهای هواپیمایی سراسر جهان ۴۵.۸ درصد از هزینههای خود را کم کردهاند ولی درآمد آنها ۶۰.۹ درصد کاهش یافته است. در نتیجه، این شرکتها برای هر مسافری که در سال جاری جابجا شده ۶۶ دلار ضرر کرده اند و ضرر و زیان خالص آنها به ۱۱۸.۵ میلیارد دلار می رسد. این رقم در ۲۰۲۱، ۸۰ میلیارد دلار کاهش می یابد. ولی دورنمای ۳۸.۷ میلیارد دلار ضرر و زیان در سال آینده اصلاً خبر خوبی نیست.
وی افزود: ما باید مرزها را بدون قرنطینه بازگشایی کنیم تا مردم دوباره پرواز کنند. انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی حداقل تا سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ کاهش درآمد داشته باشند بنابراین هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم.
جونیاک همچنین گفت: تاریخ ۲۰۲۰ را به عنوان بدترین سال مالی برای صنعت هوانوردی ثبت خواهد کرد. شرکتهای هواپیمایی به طور متوسط روزانه یک میلیارد دلار در ۲۰۲۰ از هزینه های خود کم کردهاند و ضرر و زیان آنها هنوز هم ادامه دارد. اگر حمایت ۱۷۳ میلیارد دلاری دولت ها نبود، شاهد ورشکستگی های عظیمی بودیم.
گسترش تکیه صنعت هواپیمایی به تکنولوژی
پایگاه خبری گردشگری «هاستل تور» اسپانیا به تازگی در گزارشی نوشت: در حالیکه ۲۰۲۱ برای خطوط هواپیمایی و فرودگاهها همچنان سالی چالشبرانگیز خواهد بود اما ذکر این نکته ضروری است که تکیه به فناوریهای نوین و خدمات دیجیتالی از جمله گذرنامههای سلامت دیجیتال و روباتهای ضدعفونی کننده و نظافت کننده خودکار با اشعه ماوراء بنفش از ابتکارات شرکتهای هواپیمایی به منظور حفظ ایمنی مسافران و خدمه پروازها خواهد بود.
پروژه «کامن پس» (CommonPass) از جمله ابتکارات جهان برای به کارگیری گذرنامههای دیجیتال سلامت است که اکتبر ۲۰۲۰ (آذر ماه) به دنبال مشارکت مجمع جهانی اقتصاد و ائتلاف گسترده ای از شرکای دولتی و خصوصی این نهاد با هدف ایجاد روشهای استاندارد بررسی نتایج و سوابق آزمایشگاهی اجرایی شد. به این ترتیب مسافران پس از انجام آزمایش کووید_۱۹، نتایج آن را روی تلفن همراه خود بارگذاری کرده و در صورت تصمیم به سفر، هرگونه پرسشنامه غربالگری سلامت مورددرخواست کشور مقصد را تکمیل میکنند. این روش در حال حاضر در مسیر هنگ کنگ_ سنگاپور شرکت کاتای پاسیفیک و همچنین پروازهای یونایتد ایرلاینز در مسیر لندن به نیویورک اجرایی شده و به زودی در خطوط جت بلو، لوفتهانزا و ویرجین آتلانتیک نیز به کار گرفته خواهد شد.
یاتا نیز امیدوار است در سه ماهه نخست ۲۰۲۱، طرح «تروِل پس» (Travel Pass) را به عنوان یک راه حل «جهانی و استاندارد» راه اندازی کند. خطوط هوایی سنگاپور نخستین شرکت هواپیمایی است که در پروازهای جاکارتا و کوالالامپور به سنگاپور به صورت آزمایشی استفاده از این طرح را آغاز کرده و بریتیش ایر ویز نیز به زودی به آن خواهد پیوست.
روند ارائه خدمات غیر حضوری و از راه دور به مسافران هرچند در سالهای اخیر با هدف کاهش هزینهها آغاز شده بود اما کووید_۱۹ همچون کاتالیزور موجب تسریع این فرآیند به منظور به حداقل رساندن انتشار ویروس شد. بی تردید ۲۰۲۱ سال افزایش به کارگیری از فن آوریها در جهت کاهش ارتباط میان مسافران و کارکنان شرکتهای هوایی در همه مراحل سفر از ورود به فرودگاهها و پشت سر گذاشتن بازرسیهای امنیتی، استفاده از بیومتریک تشخیص چهره تا نحوه پرداخت مسافران برای خدمات جانبی خواهد بود. نمونه بارز «تکنولوژی بدون تماس» را این روزها در فرودگاه پکن شاهد هستیم.
«استار الایِنس» (Star Alliance) بزرگترین اتحاد شرکتهای هواپیمایی جهان است که از نوامبر ۲۰۲۰ (آذر- دی) استفاده از یک پلتفرم جدید تشخیص چهره مسافران گروه لوفتهانزا در فرودگاههای مونیخ و فرانکفورت را آغاز کرد. دلتا ایرلاینز در آمریکا و هواپیمایی امارات در دوبی نیز به این روش شناسایی هویت افراد تکیه کرده اند.
با این حال یکی از پرسشهایی که پیرامون استفاده از فناوری تشخیص چهره در دوران شیوع ویروس کرونا مطرح است اینکه آیا این تکنولوژی قادر به شناسایی هویت مسافرانی که ماسک دارند، هست. «موسسه بیومتریک» () اخیرا با صدور بیانیه ای بر لزوم ایجاد اصلاحات و تغییرات در شیوه برنامه ریزی و داده پردازیهای بیومتریک به منظور شناسایی چهره افراد همزمان با استفاده از ماسک تاکید کرد. به گفته این موسسه، پلتفرم تشخیص چهره استار الاینس با دقت بالای ۹۸ درصدی قادر به شناسایی صحیح چهره با ماسک است.
نظر شما