تحلیلگر عراقی: نگران احیای طرح بایدن برای تقسیم عراق هستیم

بغداد – ایرنا- یک تحلیلگر ارشد عراقی از وجود نگرانی هایی درخصوص احیای طرح «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای تقسیم عراق خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «فراس العامری» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی عراق هشدار داد که نگرانی هایی درباره اقدام بایدن در احیای پرونده تقسیم عراق وجود دارد و چنین اقدامی زیان های وخیمی برای عراق و منطقه به همراه خواهد داشت.
وی درباره حضور آمریکا در عراق گفت: "بعد از تبدیل سفارت آمریکا به پایگاهی بزرگ در قلب بغداد، حضور و نمایندگی آمریکا در عراق از سطح روابط دیپلماتیک تجاوز کرده است".
العامری به پایگاه خبری المعلومه عراق گفت: سیاست رئیس جمهور سابق آمریکا زیان گسترده ای به عراق وارد کرد که نخستین زیان، لغو توافقنامه با چین بود که عراق برای شکوفایی اقتصادی بسیار به آن دل بسته بود.
به گفته العامری، "درپی تصدی ریاست جمهوری آمریکا از سوی بایدن، نگران است که ایده بایدن برای تقسیم عراق دوباره احیا شود".
وی هشدار داد که تقسیم عراق زیان های وخیمی برای کشور و همه منطقه به همراه خواهد داشت.
این تحلیلگر عراقی پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در کشورش را نیازمند وحدت صفوف عراقی ها در سایه مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از عراق دانست.
پیش از این نیز شماری از مسئولان، کارشناسان، تحلیلگران و مردم عراق قبل و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا درباره تقسیم و تجزیه کشورشان با آمدن بایدن به قدرت هشدار داده بودند.
بایدن در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» ایده ایجاد سیستم فدرالی در عراق را مطرح کرده بود .عراقیها این ایده را مقدمه ای برای تقسیم و تجزیه کشورشان دانسته و با آن مخالفت کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha