۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84209478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در کشور جمع‌آوری شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 84209478
۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در کشور جمع‌آوری شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمع‌آوری ۱۱ هزار میلیارد ریال زکات در کشور طی امسال خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از این میزان زکات جمع‌آوری شده صرف فقرا شده است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدطه مهری روز چهارشنبه در جلسه شورای زکات کردستان اظهار داشت: سیاست اصلی ما رفع مشکلات اقتصادی جامعه با بهره‌گیری از پرداخت زکات است و بر این اساس درصد بالایی از زکات جمع‌آوری شده در کشور نیز صرف رفع و رجوع مسایل و مشکلات فقرا می‌شود.

وی با تاکید بر تلاش برای احیای زکات و تبیین دستاوردهای این بخش برای مردم گفت: با توجه به تاکیدات رهبری بیشتر به دنبال فرهنگ سازی زکات در روستاها و بخش‌ها بوده و تلاش می‌شود فرهنگ زکات به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زکات باید سرلوحه کار مسوولان اجرایی باشد و از کم‌کاری و اهمال در بحث زکات به عفو الهی پناه می‌بریم اضافه کرد: این پیام وظیفه ما در قبال احیا و ترویج زکات و توجه بیشتر به این فریضه الهی را سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: قانون زکات در سال ۹۰ توسط مجلس تصویب شده و ۱۱ وزارتخانه، نهاد و سازمان عضو آن بوده و ریاست زکات برعهده نماینده ولی فقیه و کمیته امداد به عنوان قائم مقام و دبیر شورای زکات معرفی شده است.

حجت‌الاسلام مهری گفت: درحال حاضر حدود ۱۷ تا ۱۹ کشور اسلامی در سطح وزارتخانه، سازمان و ستاد مساله زکات را پیگیری می‌کنند و از نظر و دیدگاه علمای اهل سنت و تشیع، پرداخت زکات علاوه بر اینکه یک تکلیف واجب الهی است از احکام اسلامی برای اداره جامعه نیز به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: اگر زکات بر مبنای اسلام و بدرستی مدیریت و پرداخت شود نباید یک فقیر در جامعه اسلامی وجود داشته باشد و امروز که ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در شان نظام نیست که فقیری برای تهیه غذای خود زباله‌گرد شود.

مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور اظهار داشت: در کشور ما این ظرفیت وجود دارد که بتوان با پرداخت زکات مشکلات فقرا را تا حدود زیادی رفع کرد و در این راستا لازم است با تبلیغ، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی مردم را آگاه کرده و همچنین شفاف سازی در زمینه هزینه کرد زکات انجام شود.

۴۵۳ میلیارد ریال زکات در کردستان جمع‌آوری شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کردستان نیز در این آیین از اول امسال تا پایان دی ۴۵۰ میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع‌آوری شده است اظهار داشت: در این استان یک هزار و ۶۵۷ روستا وجود دارد که اهالی یک هزار و ۲۷۸ روستا از این تعداد پرداخت‌کننده زکات هستند.

محمد رسول شیخی‌زادهوی با اشاره به جمع‌آوری ۴۵۰ میلیارد ریال زکات در سال جاری در استان اظهار داشت: از این میزان ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال زکات غلات، ۲۰۵ میلیارد ریال زکات واجب و مال‌التجاره، ۱۲ میلیارد ریال زکات مستحبی، ۱۸۰ میلیارد ریال زکات فطریه و ۱۲میلیارد ریال کفاره بوده است.

وی با اشاره به هزینه زکات جمع‌آوری شده در موارد مورد نیاز استان، اضافه کرد: بیش از ۸۶ درصد از این میزان زکات در زمینه کمک به فقرا از جمله کمک هزینه جهیزیه، کمک هزینه درمانی و تحصیلی، کمک به آزادسازی زندانیان و احداث، تعمیر و خرید مسکن هزینه شده است.

وی افزود:  مابقی زکات جمع‌آوری شده در بخش پروژه‌های عام‌المنفعه از جمله احداث و تعمیر مسجد، احداث و تعمیر خانه‌های عالم، غسالخانه، حسینیه، فاطمیه و سایر پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان به میزان تشویقی زکات در استان در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال زکات تشویقی استان ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بود و در مجموع امسال پرداختی و تشویقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد داشته است.

در این جلسه تعدادی از عاملین و خیران حوزه زکات در استان تجلیل شدند.

درحال حاضر۷۳ هزار و ۴۹۹ خانوار در قالب ۱۵۳ هزار نفر در سطح استان زیرپوشش این نهاد قرار دارند، که ۳۲ هزار و ۸۰۰ نفر از این تعداد زنان سرپرست خانوار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha