آشفتگی عربستان از فتح قریب الوقوع شهر مارب یمن به دست انصارالله

تهران - ایرنا - افزایش تحرکات منطقه ای و بین المللی عربستان نشان می دهد که ریاض برای جلوگیری از سقوط شهر مارب به دست نیروهای صنعا و حفظ این شهر که آن را دستاوردی در طول جنگ ۶ ساله علیه مردم یمن می داند به دریوزگی افتاده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس واقعیت تحولات سریع در مارب که از پیش بینی سقوط قریب الوقوع شهر به دست نیروهای صنعا خبر می‌دهد، عربستان برای دستیابی به دستاوردها یا حداقل اطمینان از حفاظت از آن در حال افزایش تحرکات منطقه‌ای و بین المللی خود است زیرا شکست در این برگه مهم است چون که آخرین منطقه در شمال است و تنها دستاورد عربستان در سال‌های گذشته از عمر جنگ یمن بوده که با آن مانور داده است. 

در ساعات آینده، پایتخت مصر شاهد یک نشست اضطراری در سطح وزرای خارجه عرب خواهد بود و پیش از این دیدار عربستان سعودی برای دیدارهای فشرده و تماس با وزرای خارجه کشورهای بی‌طرف سبقت گرفت تا از  این طریق از تصمیم عرب به عنوان سلاحی در دست ریاض حول محور عربستان و موقعیت آن در یمن استفاده کند و این بخشی از یک مسیر طولانی است که عربستان شروع به انجام آن در درون سازمان‌های عربی کرد که قرار بود با هدایت همه کشورها به یک راه حل صلح آمیز نقشی خنثی یا مثبت داشته باشد.  

پس نشست وزرای خارجه عرب و قبل از آن بیانیه‌های محکومیت حملات انصارالله به عربستان سعودی تلاش ریاض برای انتقال پیام به جامعه جهانی به ویژه آمریکا است که دولت جدید آن سیاست مختلفی را در خصوص یمن شروع کرده است و بایدن آن را در راس سیاست خارجی خود قرار داده است.  

پس عربستان تلاش می‌کند هرگونه راه حل سیاسی در یمن را رد و با آن مخالفت کند و از این طریق تلاش می‌کند تا یمن همچنان از فاجعه انسانی رنج ببرد و در نتیجه جنگ و محاصره عربستان، ضعیف و تکه تکه شود و تحت قیمومیت ریاض قرار داشته باشد و اینها نشانه‌هایی است که رهبران عربستان همیشه طی ۶ سال گذشته جنگ یمن آن را بیان کرده‌اند. 

عربستان سعودی درک کرده که دولت بایدن در شکست جنگ متحدانش علیه یمن متقاعد شده است و راهی را دنبال خواهد کرد که نفوذ عربستان در این کشور (یمن) که چند دهه است در زیر سایه ریاض توسط کمیته ویژه اداره می‌شود را خنثی کند و این راه برای سیاستمداران عربستان سعودی که مشتاق کنترل منابع و در اختیار داشتن موقعیت استراتژیک یمن هستند،  جذاب نیست و این یعنی یک شکست ویرانگر است که ممکن است پیامدهای عمده‌ای به دنبال داشته باشد و برجسته‌ترین آن قطع هرگونه نفوذ آینده در زندگی یمنی‌ها است. 

 بنابر این ریاض که قبلاً در مرداب جنگ یمن غرق شده است تا زمانی که در دام جدید نیفتد سعی می‌کند تا آنجا که ممکن است کاغذ عرب را خرج کند و حداقل دولت آمریکا را به سمت توافق‌هایی که می‌خواهد سوق دهد و در آینده از باتلاق جنگ یمن رهایی یابد و دولت آمریکا را تحت شیوه حفاظت از سرزمین‌های عربستان که بایدن در سخنرانی اخیر سیاست خارجی خود درباره آن صحبت کرد، جلب کند. 

برنامه‌های جدید آمریکا برای صلح در یمن مربوط به اوضاع بشردوستانه که در تشدید آن بسیار موثر بود، نبود بلکه سیاستمداران این کشور تلاش می‌کنند که مشارکت خود در جنگ یمن را توجیه کنند.

این برنامه‌ها بخاطر خاطر یمنی‌ها نیست بلکه به دلیل گزارش قبلی وزارت دفاع آمریکا است که می‌گوید جنگ یمن به بن بست رسیده است و آمریکا قصد دارد متحدان خود در منطقه را [ از این بن بست ] رها کند و درباره سقوط آن‌ها هشدار می‌دهد و قبل از هر چیز تلاش می‌کند از طریق ارائه توافق‌هایی شامل چانه زنی که تحویل مارب در ازای متوقف کردن حملات به عربستان است را در بر می‌گیرد، آن‌ها را نجات دهد. 

این جملات به هم پیوسته به تازگی در بیشتر سخنان یک مقام آمریکایی نمود یافته و در اصل بیانگر برداشت آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها از سقوط قریب الوقوع شهر مارب است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha