تندبادی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت قاملوی قروه را درنوردید

سنندج - ایرنا - تندبادی با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت، روستای قاملوی شهرستان قروه را درنوردید و موجب بروز مشکلاتی برای مردم منطقه شد.

به گزارش ایرنا، وزش باد که از عصر سه‌شنبه در استان  آغاز شده است در برخی نقاط موجب شکسته شدن شاخه‌های درختان در خیابان ها و معابر عمومی شد و طبق پیش‎بینی هواشناسی این وضعیت تا پایان وقت امروز ادامه دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان روز چهارشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وزش این تندباد به دلیل ورود یک سامانه بارشی در این منطقه به وجود آمده است گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین سرعت ثبت شده باد در ایستگاه قاملوی قروه با ۹۰ کیلومتر و پس از آن در سروآباد با ۸۶ کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است.

علی پناهی یادآور شد: در این مدت همه ایستگاه‌های هواشناسی استان وزش باد را ثبت کرده اند که کمترین میزان در شهرستان سنندج با ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

وی با اشاره به اینکه تحمل باد بالای ۵۴ کیلومتر بر ساعت کمی سخت است اضافه کرد: پیش‎بینی می‌شود وزش باد در این استان تا اواخر وقت امروز تداوم داشته باشد و در بیشتر مناطق نیز بیش از ۵۴ کیلومتر خواهد بود.

پناهی در خصوص میزان بارش‌های ثبت شده در ۲۴ ساعت گذشته را شامل ۳۵ میلیمتر در بانه، ۲۶ میلیمتر در سقز، ۱۴ میلیمتر در زرینه ، ۱۳ میلمیتر در مریوان و  هشت میلیمتر در دیواندره اعلام کرد.

وی افزود: پیش‎بینی می‌شود سامانه بارشی فعلی در آسمان استان تا روز جمعه فعالیت داشته باشند و بیشترین ریزش‌های آن از تا اواخر وقت امروز به صورت باران است اما از شامگاه امروز تا ظهر فردا پنجشنبه به صورت برف خواهد بود.

هواشناسی کردستان روز گذشته در خصوص ورود یک سامانه بارش به استان و شدت بارش برف، وزش باد و کولاک هشدار سطح نارنجی صادر کرد و مردم را به رعایت برخی مسایل ایمنی در این خصوص فرخواند.

طبق اعلام این هشدار، فعالیت سامانه بارشی در اغلب نقاط استان قابل ملاحظه بوده اما در شهرستان‌های مریوان، سروآباد، بانه، سقز، دیواندره، سنندج و جنوب شهرستان‌های قروه و دهگلان و ارتفاعات مرکزی از شدت بیشتری برخوردار بوده و بیشتر بارش‌ها از صبح چهارشنبه تا نیمه شب همان روز اتفاق می‎افتد.

آبگرفتگی معابر داخل شهری و سیلابی شدن موقت مسیل‌ها، اختلال در ترددهای بین شهری از عصر چهارشنبه به علت کولاک برف، لغزندگی و مه گرفتگی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی از جمله مخاطره‌های این سامانه بارشی هست.

تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ بهمن ۲۱۹ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۲۰۴ میلی‌متر سال قبل هشت درصد افزایش یافته است.

همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلند مدت ۲۷ ساله (از مهر سال ۱۳۷۲ تا شهریور ۱۳۹۹)  که ۲۵۹ میلی‌متر بود ۱۵ درصد کاهش دارد.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha