۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84232655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرنده‌نگر مریوانی قهرمان تالاب‌ ایران شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۰۵
کد خبر: 84232655
 پرنده‌نگر مریوانی قهرمان تالاب‌ ایران شد

سنندج - ایرنا - مدیر عامل انجمن چیای مریوان گفت: "ناصح حسینی" یکی از فعالان زیست محیطی و عضو این انجمن به عنوان قهرمان تالاب ایران انتخاب شد.

محمدناجی کانی‌سانانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: "ناصح حسینی" از اعضای انجمن سبز چیا و عضو شبکه زیست محیطی کردستان است که در سال های گذشته در زمینه حفاظت از محیط زیست به ویژه صیانت از تالاب زریبار، آموزش جوامع محلی و ترویج پرنده نگری خدمات ارزنده ای را ارائه داده و در بخش مشارکت‌های مردمی قهرمان تالاب‌ ایران شد.

وی اضافه کرد: برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه‌بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور هر سال به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در تهران و با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود.

مدیر عامل انجمن چیای مریوان گفت: برنامه امسال با چند روز تاخیر بجای چهاردهم در بیست و هشتم بهمن ماه با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد و  در این مراسم قهرمانان تالاب‌های ایران معرفی شدند.

وی افزود: جایزه قهرمان تالاب در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی مطالعاتی، فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی به افراد شایسته در زمینه صیانت از تالاب‌های کشور اهدا شد.

کانی‌سانانی اظهار داشت: امسال در آیین انتخاب قهرمان تالاب ایران "کمال تاب"، محیط‌بان تالاب زریبار  نیز به عنوان محیط بان برتر تالابی کشور معرفی و تقدیر شد.

قهرمان تالاب ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲۲ سال است که در حوزه محیط زیست فعالیت دارد، اظهار داشت: ۱۰ سال است که به طور تخصصی بر روی پرندگان تالاب بین‌المللی زریبار کار می‌کنم.

ناصح حسینی با اشاره به اینکه تاکنون چهار مقاله ISI در خصوص پرندگان زریبار داشتم،اضافه کرد: در حال حاضر عضو کمیته ثبت پرندگان ایران و همچنین کمیته پرندگان کمیاب جهان هستم.

این فعال محیط زیست کردستانی یادآور شد: علاوه بر کارهای علمی و نوشتن مقالات در روستاهای مریوان طرح‌های آموزشی را با همکاری بسیاری از فعالان این حوزه اجرا کردم.

حسینی اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها در حوزه تالاب بین‌المللی زریبار انجام دادم را به سازمان محیط زیست کشور ارسال کردم و به عنوان قهرمان تالاب ایران در بخش مشارکت‌های مردمی انتخاب شدم.

پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آنکه بیست و پنجمین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است، زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

تاکنون ۲۸۵ نوع پرنده، ۱۶ گونه پستاندار، ۶ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است، گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha