دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد مشاغل پایدار خانگی برنامه ارائه کنند

شهرکرد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و از دست رفتن فرصت‌های شغلی گفت: دستگاه‌های اجرایی با ارائه راهبردها و مدیریت صحیح منابع برای ایجاد مشاغل پایدار خانگی تلاش کنند.

جعفر مردانی روز شنبه در نشست هم‌اندیشی سلامت روانی و اجتماعی خانواده در دوران کرونا، هدف این نشست‌ها را بیان راهبردهای حمایتی برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از شیوع این ویروس دانست و افزود: در دوران شیوع کرونا برخی از افراد، شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند و لازم است با همکاری دستگاه‌های متولی برای شناسایی خانواده‌هایی که می‌توانند اشتغال خانگی داشته باشند، اقدام شود.
وی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی در زمینه مشاغل خانگی می‌تواند به توانمندسازی خانواده‌ها منجر شود و بخشی از مشکلات اقتصادی و به‌تبع آن آسیب‌های روحی، روانی و جسمی افراد را نیز کاهش دهد.
مردانی بر تقسیم کار و مشخص شدن وظیفه و مأموریت هر دستگاه در حوزه ایجاد مشاغل خانگی تا پیش از پایان سال ۹۹ در استان تأکید کرد و گفت: کار گروهی نیز با هدف شناسایی ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان با محوریت دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل می‌شود تا بتوان برای توسعه این نوع مشاغل و رفع مشکلات آن‌ها برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد.
وی در ادامه یادآور شد: ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری برای فوت‌شدگان در دوران کرونا موجب شد تا بسیاری از بازماندگان با مشکل افسردگی و استرس روبه‌رو شوند که باید برای کاهش عوارض ناشی از این مشکل، چاره‌اندیشی شود.

مردانی، بروز برخی عوارض روحی و روانی در افراد بهبودیافته از کرونا، گسترش آسیب‌های فضای مجازی، تغییر سبک زندگی و افزایش افسردگی بین دانش‌آموزان و دانشجویان را از دیگر مسائل و مشکلات ناشی از شیوع کرونا دانست و گفت: اگر برای مهار این مشکلات برنامه‌ریزی نشود در آینده، جامعه با انبوهی از معضلات  و آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان خواست برای کاهش استرس و افسردگی در جامعه به‌صورت هدفمند برنامه‌ریزی کنند و آموزش‌وپرورش نیز با همکاری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به نحوه مطلوب از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنند و علاوه بر شناخت چالش‌ها و تهدیدات این فضا، برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز اقدامات موثری را در نظر بگیرد.

مردانی همچنین ایجاد فرهنگسرای خانواده را از جمله پیشنهادهای قابل‌ تأمل در نشست هم‌اندیشی سلامت روانی و اجتماعی خانواده در دوران کرونا عنوان و تصریح کرد: این طرح در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان بررسی خواهد شد و به زودی برای ایجاد آن با هدف تمرکز فعالیت‌های مشاوره و روان‌شناختی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: بسیاری از مناسبات اجتماعی و همچنین وضعیت معیشتی خانواده‌ها در دوران کرونا تغییر کرده است که در پی آن زمینه برای آسیب‌پذیری اعضای خانواده نیز رو به افزایش است.

شهرام مقدس بر ضرورت اجرای برنامه‌های پیشگیرانه با هدف حفظ و ارتقای سلامت روانی خانواده‌ها و جامعه تأکید کرد و گفت: در دوران کرونا برخی نیازهای اساسی خانواده‌ها با رکود روبه‌رو شده است و باید با هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های اجرایی برای ارائه ایده‌های کارآفرینی و امیدآفرینی اقدام کرد.

وی یادآور شد: ایجاد مشاغل خانگی علاوه بر توسعه مدیریت صحیح اوقات فراغت خانواده‌ها می‌تواند به معیشت آنان در دوران کرونا نیز کمک کند.

به گزارش ایرنا، چگونگی ارائه خدمات مشاوره‌ای برای افراد آسیب‌دیده از کرونا به ویژه بازماندگان و بهبودیافتگان، استفاده از ظرفیت نیروهای مذهبی برای کنترل تجمعات در برخی مناطق استان، بازبینی در نحوه اطلاع‌رسانی موارد خودکشی، کمک به افزایش سرمایه‌های معنوی در خانواده‌ها و تأکید بر ایجاد حلقه اتصال میان تولیدات خانگی و بازار فروش از دیگر مواردی بود که اعضای حاضر در نشست هم‌اندیشی سلامت روانی و اجتماعی خانواده در دوران کرونا به آن‌ها اشاره کردند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده، بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha