به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، «بهرام امیراحمدیان» در کارگاه آموزشی ایران و ابتکار کمربند و راه چین ویژه فعالان رسانه با اشاره به وابستگی چین به راه های آبی، تصریح کرد: این کشور ۸۲ درصد انرژی مصرفی خود را از راه تنگه مالاکا عبور می دهد.
وی پیرامون اهمیت بندر چابهار در سیستان و بلوچستان برای چین گفت: بندرگواتر در نزدیکی این منطقه قرار دارد که سالیانه ۴۵۰ میلیون تن کالا حجم تجارت در این محل است، در حالی که در چابهار سالیانه ۲.۵ میلیون تن کالا وارد، صادر و ترانزیت می شود و مقرر شده این میزان به هشت میلیون تن در سال برسد.
همچنین «حامد وفایی» عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پهنه و راه چین بر سه محور استوار است، تاکید کرد: اقدام به ایجاد ابتکار پهنه و راه تداوم توسعه اقتصادی پایدار، گسترش نفوذ منطقه ای و دیپلماسی منطقه ای و چند جانبه گرایی چین در نظام بین الملل از محورهای اصلی محسوب می شوند.
وی افزود: سه منطقه مهم در این طرح در نظر گرفته شده است که آسیای مرکزی با نام منطقه روشن، آسیای جنوب شرقی با نام نقطه ثقل و خاورمیانه از جمله این موارد است.
وفایی تاکید کرد: خاورمیانه نقطه دشوار نامیده شده است که ایران و کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس در این بخش قرار گرفته اند و چنانچه کشور ما نتواند در برنامه تجارت چین حضور داشته باشد، کشورهای عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان، کویت به سرعت جایگزین خواهند شد.
وی با بیان اینکه امروز جهان بین الملل در حال تغییر است، تصریح کرد: تحولات بسیاری در تجارت بخش آسیای شرقی در حال شکل گیری است و ایران در صورتی که از این فرصت استفاده نکند نقش کمرنگی را بر عهده خواهد داشت.
نظر شما