درخواست مقامات مجارستان از مردم برای اعتماد به واکسن چینی

تهران – ایرنا – مقام‌های مجارستان در آستانه تزریق واکسن چینی سینوفارم برای نخستین بار در یک کشور عضو اتحادیه اروپا برای مهار همه‌گیری کووید - ۱۹، از شهروندان این کشور خواستند که به این واکسن تائید شده، اعتماد کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد؛ دکتر ایستوان گیورگی وزیر مشاور دولت مجارستان در باره نحوه به کارگیری واکسن سینوفارم که قرار است از روز چهارشنبه آغاز شود، گفت ۵۵ واحد از این واکسن در اختیار هر پزشک عمومی قرار خواهد گرفت تا بر اساس شیوه نامه به سالمندترین بیماران تزریق کنند.  

مجارستان نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود که به رغم نظرسنجی حاکی از اعتماد اندک شهروندان مجارستان به واکسن سینوفارم؛ آن را توزیع و تزریق می کند. مقام‌های این کشور شرق اروپا امیدوارند تزریق واکسن سینوفارم که چند روز پیش تائیدیه نهایی را از دولت دریافت کرد، موجب افزایش سریع نرخ واکسیناسیون علیه بیماری کووید – ۱۹ در این کشور شود.

به گفته گیورگی تا ۳۶۸ هزار شهروند در هفت روز آینده واکسینه خواهند شد، در حالی که از هنگام آغاز واکسیناسیون در دسامبر تاکنون تنها ۴۵۷ هزار شهروند واکسن دریافت کرده‌اند.              

به گزارش خبرگزاری شینهوا؛ هواپیمای حامل نخستین محموله ۵۵۰ هزار واحدی واکسن کرونای ساخت شرکت سینوفارم چین، سه شنبه ۲۹ بهمن ماه در بوداپست پایتخت مجارستان به زمین نشست.

دولت مجارستان قصد دارد پنج میلیون دوز از این واکسن را خریداری کند.

واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در اتحادیه اروپا، با واکسن فایزر ساخت مشترک شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و «بیونتک»شریک آلمانی آن، در دسامبر ۲۰۲۰ / آذر ۱۳۹۹ آغاز شد، اما با تاخیر در تحویل محموله‌های این واکسن، روند واکسیناسیون مختل شده است.

مجارستان ۱۰ بهمن سال جاری اعلام کرد، مجوز برای استفاده از واکسن سینوفارم چینی را صادر کرده است و سپس دولت این کشور از امضای قرارداد برای خرید واکسن شرکت سینوفارم چین خبر داد.  

«ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان قصد دارد به جای تنها اتکا داشتن به واکسن‌های تأیید شده از سوی اتحادیه اروپا، از چین و روسیه هم واکسن بخرد.

شی جین پینگ، ‌رئیس جمهوری چین در جلسه هفته گذشته خود با رهبران ۱۷ کشور اروپای مرکزی و شرقی، تمایلش برای تامین واکسن های ساخت چین برای این کشورها را نشان داد.

صربستان هم از ماه ژانویه استفاده از واکسن ساخت چین را آغاز کرده است.                               

اخبار مرتبط