محمد راستاد با حضور در مصب گرگانرود در گمیشان از آخرین وضعیت بندر در حال ساخت خواجه نفس مطلع شد و دستورات لازم را صادر کرد.
ساخت خواجه نفس به عنوان نخستین بندر خصوصی کشور در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار و با سرمایه گذاری اولیه هزار میلیارد ریال از دی ماه ۱۳۸۵ آغاز شد.
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در یکسال گذشته راه های دسترسی درون کارگاه این پروژه، بهسازی، مرمت و دارای روشنایی شده و کار احداث حوضچه و لاگون برای پهلوگیری کشتی در دست اجرا است.
استاندار گلستان پیشتر به ایرنا گفته بود: گلستان تاکنون سهم زیادی در سواحل خزر برای ایجاد درآمدهای پایدار نداشته و به همین دلیل ساخت بندر تجاری برای رونق سواحل استان ضروری است.
هادی حق شناس افزود : بندرخواجه نفس با اهداف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم، استفاده از توانایی های بالقوه استان و تقویت زیرساخت های ارتباطی کشور ایجاد می شود.
گلستان به سبب برخورداری از شرایط منحصر بهفرد جغرافیایی دارای ظرفیت در حوزههای مختلف طبیعی است که بخشی از این پتانسیل در بخش گردشگری کم و بیش مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مانند حوزه دریایی سالهاست که مغفول مانده و در انتظار توجه بیشتر است.
ضرورت اتصال به غرب دریای خزر از طریق توسعه حمل و نقل دریایی از جمله نیازهای رونق توسعه اقتصاد دریایی گلستان و موضوع مورد توجه مدیران این استان از سال های گذشته تاکنون است.
گلستان پیشتر بنادر فعالی مانند گز و ترکمن داشت اما در حال حاضر کاربری این بنادر اغلب گردشگری، توریستی و تفریحی است و به دلیل نوسان مداوم آب، از آن ها برای مقاصد دریایی استفاده نمی شود.
بندرخواجه نفس در ۱۲ کیلومتری غرب روستای خواجه نفس گمیشان در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار و با سرمایه گذاری اولیه یک هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در حال احداث است.
ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور حداقل پنج متر برای ورود شناورهای حداکثر پنج هزار تنی در فاز اول این بندر پیش بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از ظرفیت و پتانسیل بندری گلستان در شهرستان بندرترکمن و بندرگز دیدن کرد.
استان گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع کرانه شرقی دریای خزر را در اختیار دارد و دارای مرز آبی و خاکی با کشور ترکمنستان است.
نظر شما