۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 84256862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

الکاظمی از طرح گفت وگوی ملی در عراق و همکاری منطقه‌ای سخن گفت 

تهران - ایرنا - «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، در سخنانی به مناسبت پایان سفر تاریخی پاپ فرانسیس به کشورش ، فراخوان و طرحی برای آغاز گفت وگوی ملی و همکاری کشورهای منطقه برای تثبیت صلح و هم افزایی ارائه کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه های عراقی، الکاظمی در سخنرانی تلویزیونی خود تأکید کرد که ملت عراق با قدردانی بسیار با پاپ خداحافظی کرد. 
نخست وزیر عراق گفت که این سفر نقطه عطف و درخشانی در تاریخ کشور بود که ماهیت و ذات ملت را برای جهانیان نمایان کرد.
وی با اعلام اینکه پیام پاپ و به همراه آن خواست ملت عراق به گوش جهانیان رسید، تأکید کرد که ملت عراق از جنگ های پیاپی و ریخته شدن خون های بسیار در دهه های سیاه گذشته خسته شده و در دل چیزی جز مفاهیم والای انسانی ندارد.
الکاظمی گفت که ملت عراق بیش از ۶ هزار سال است که با ادیان، مذاهب و اقوام گوناگون به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زیسته اند و پیوندشان به همان قدرت پیوند دستان آیت الله سیستانی و پاپ در لحظه خداحافظی آنان است. 
نخست وزیر عراق گفت که عراق با وجود سختی ها و چالش ها امروز در مقابل فرصتی واقعی برای بازیابی نقش تاریخی خود در منطقه و جهان قرار دارد و در این راستا فراخوانی برای گفت وگوی ملی داخلی را ارائه می کند که بیانگر خواسته های ملت عراق باشد.
پاپ فرانسیس روز جمعه 15 اسفندماه وارد عراق شده و مورد استقبال مقامات سیاسی این کشور قرار گرفت.وی در روز دوم سفر خود با  حضور در منزل آیت الله سید علی سیستانی با ایشان دیدار و گفتگو داشت؛ سپس به شهر تاریخی اور زادگاه حضرت ابراهیم (به اعتقاد مسیحیان) رفت. 
پاپ در روز آخر سفر خود نیز به استان های شمالی و مسیحی نشین عراق سفر کرده و در شهرهای اربیل و موصل مورد استقبال مردم مسیحی قرار گرفته و در کلیساهای این دو شهر مراسم هایی با حضور وی برگزار شد.
پاپ صبح روز دوشنبه عراق را به مقصد واتیکان ترک کرد.
الکاظمی از همه گروه های سیاسی، فعالان مردمی و جوانان معترض و مخالفان دولت خواست که مسئولانه پشت میز مذاکره  بنشینند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند و از گفتمان تشنج فاصله بگیرند و فضا را  برای اجرای انتخابات مهیا کنند.
نخست وزیر عراق تأکید کرد که باید به دولت مجال و فرصت کافی برای سازندگی و اجرای انتخابات مبتنی بر بنیان های استوار داده شود.
الکاظمی بیان کرد که گفت وگوی راهبردی درباره نحوه همکاری با ائتلاف بین المللی برای ایجاد شرایط لازم و جدول زمان بندی اخراج همه نیروهای نظامی خارجی از خاک عراق بر پایه سازوکارهای فنی و زمانی مورد اجماع و در عین حفظ بهترین روابط با کشورهای عضو ائتلاف و تضمین حاکمیت و امنیت عراق ادامه دارد.
وی در این سخنرانی خواستار گفت وگوی ملی واقعی و فراگیر در همه بخش های رسمی، حزبی و مردمی برای رسیدن به چارچوبی مورد توافق همگانی با هدف ترسیم دقیق نقشه روابط بغداد و اربیل به منظور تضمین وحدت سرزمینی عراق و حل مسائل انباشته میان دو طرف شد.
الکاظمی گفت که دولت او از زمان شکل گیری به دنبال احیا و ترمیم روابط خارجی عراق و کوشش برای بازیابی جایگاه طبیعی این کشور در منطقه و جهان بوده است و در این باره گام های مهمی برداشته که سفر پاپ به عراق نیز موضع عراق در این باره را تقویت کرده است.
وی افزود که دولتش موفق شده که عراق را به گذرگاه تفاهم و تماس میان بسیاری از کشورهای منطقه تبدیل کند و در حال حاضر آمادگی بین المللی برای حمایت از عراق در پروژه اصلاحات اقتصادی پس از گذر از بحران اقتصادی وجود دارد.
الکاظمی از همه برادران، دوستان و همسایگان عراق خواست که ارزش های صلح و همکاری میان کشورهای منطقه را تثبیت و شبح جنگ، اختلاف و نزاع را که به نفع ملت های منطقه نیست از منطقه دور کنند.
الکاظمی تأکید کرد که عراق امروز آماده بر عهده گرفتن نقش فعال در تثبیت آرامش و گشودن درهای گفت وگو برای حل بحران های منطقه است تا همه در توسعه آن سهیم شوند. 
وی افزود که عراق بارها تاکید و اعلام کرده که حاضر نیست میدان نزاع های خارجی باشد و فقط به منطق همکاری و برادری تن می دهد.
وی همچنین گفت که به نمایندگی از ملت عراق از همه کسانی که به سفر موفق و تاریخی پاپ کمک کردند، قدردانی می کنم. 
الکاظمی در ادامه از پاپ که «به عراق و ملتش مهر ورزید و مهر، اصالت و پیشینه این ملت را با همه تنوع آن حس کرد» قدردانی و تشکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha